Direct naar artikelinhoud
Column

Op alle niveaus in de wielersport hebben zich incompetente figuren genesteld

David Lappartient, nieuwe voorzitter van de UCI én burgemeester van het Franse Sarzeau.Beeld bruno perrel / panoramic

Hans Vandeweghe is sportjournalist.

David Lappartient, de nieuwe voorzitter van de internationale wielerbond UCI, heeft gesproken. Onder meer in deze krant. Hij had beter gezwegen.

Op alle niveaus in de wielersport – en dat begint helemaal onderaan de ladder – hebben zich incompetente figuren genesteld en die zijn daar niet meer weg te branden. Erger nog, die maken onder elkaar uit wie opstijgt in de vaart der wielervolkeren en zo worden hele raden van bestuur en hun voorzitters verkozen uit een stelletje onbenullen van wie sommigen hun status ontlenen aan het jarenlang organiseren van een kermiskoers.

Het is niet duidelijk of Lappartient kermiskoersen heeft georganiseerd in zijn Bretoens dorp Sarzeau, waarvan hij burgemeester is. Hij zal wel in 2018 geheel bij toeval een Tour-start mogen organiseren. Maar dat heeft niets te maken met zijn plotse UCI-voorzitterschap, zegt hij. Dat geloven we zo. Overigens, zo plots was dat voorzitterschap nu ook weer niet, want het wegstemmen van de opperonbenul onder de onbenullen – Brian Cookson – lag grotendeels in de lijn der verwachtingen.

Op en neer naar Aigle

Lappartient heeft gesproken en hij had niet alleen beter gezwegen, hij had zich ook niet moeten laten fotograferen met een burgemeesterssjerp en een koersfiets. Hij blijft nog twee jaar burgemeester en zal op en neer reizen naar Aigle: een uur naar Nantes, dan anderhalf uur vliegen naar Genève en dan weer de trein naar Aigle. Een uurtje trein zegt hij, maar dat is gelogen want het is anderhalf uur. Per tripje naar Aigle is hij minimaal twee dagen kwijt.

Een voorspelling: er zal geen auto in de gracht mogen rijden in en rond zijn dorp of het zal te wijten zijn aan zijn afwezigheid. Er zal geen vreemde beslissing mogen genomen worden in het wielrennen, of een vergadering op een raar moment worden belegd of hem zal worden verweten te weinig in Aigle te zijn. Hein Verbruggen woonde in Aigle, Brian Cookson ook, maar die postte vooral selfies van zijn fietstochten in de mooie streek rond het meer van Genève. Wat hem al snel opzadelde met het imago van toerist-voorzitter. Verbruggen was zakenman-voorzitter, Cookson toerist-voorzitter en nu hebben we een politicus-voorzitter.

Het interview van Lappartient heeft duidelijk gemaakt dat een front van renners en ploegleiders tegen zo’n onzin uitkramende voorzitter geen overbodige luxe is

Hij heeft plannen en neen, die zijn niet allemaal even doordacht. Zo wil Lappartient gevangenisstraf voor mechanische fraude. Wie met een motortje rijdt en wordt betrapt, zou volgens deze burgervader in de gevangenis moeten worden gegooid. Probleempje: gevangenisstraf is nog steeds een zaak van de rechter en het juridisch apparaat in Frankrijk heeft wellicht andere katten te geselen dan een wielrenner opsluiten omdat die heeft gefraudeerd.

Lappartient wil ook af van de oortjes en van de vermogensmeters en dat is helemaal dom. Technologische evoluties tegenhouden, de formule 1 doet dat wel eens, maar dan alleen om de gelijkheid van kansen te waarborgen in een sport waarin één onderdeeltje al een wereld van verschil kan maken. Er is nog geen enkele wielrenner harder gaan rijden omdat hij met een SRM reed in plaats van een Garmin of omgekeerd.

Hans Vandeweghe.Beeld Karel Duerinckx

Vermogensmeters verbieden, is de klok een kwarteeuw terugdraaien en zal het wielrennen niet spannender maken dan het nu is. Wielrennen lijdt onder competitief onevenwicht: te veel goede renners geconcentreerd in een paar rijke ploegen die een onevenwichtig gefinancierde competitie domineren en te lange, voorspelbare wedstrijden waardoor die rijke ploegen de zaak van begin tot eind kunnen controleren.

Vermogensmeters verbieden, is de klok een kwarteeuw terugdraaien en zal het wielrennen niet spannender maken dan het nu is

De oortjes verbieden, daar valt over te discussiëren, maar de oplossing van Lappartient om dan maar met de renners te communiceren via hun computers, slaat in het licht van zijn aversie tegen vermogensmeters en zijn streven naar veiligheid, nergens op.

De soep zal nooit zo heet worden gegeten als ze wordt opgediend, want Lappartient wil eerst een universitaire studie over elk van de problemen. Zijn interview heeft wel duidelijk gemaakt dat een front van renners en ploegleiders/eigenaars tegen zo’n onzin uitkramende voorzitter geen overbodige luxe is. Laat de voornaamste actoren eindelijk hun sport zelf in handen nemen en laat die verkozen onbenullen, de voorzitter voorop, voor wat ze zijn. Zo doen ze dat al jaren in het tennis, met mooie sponsor- en tv-contracten tot gevolg.