Audi wil Tesla een lesje leren
Audi heeft grote plannen met elektrische auto’s. Het eerste model, de volledig elektrische e-Tron, is dit jaar te koop en overtroeft de concurrentie als het om snel opladen gaat. In 2025 moeten er minimaal tien elektrische Audi-modellen in de showrooms staan.
De ‘premium’ automerken tuimelen dit jaar over elkaar heen om te benadrukken hoe liefdevol zij het elektrisch rijden omarmen. Jaguar gaf het startschot met de I-Pace, gevolgd door Mercedes, met de EQC. En nu laat Audi zijn tanden zien. Het merk kondigt een offensief aan dat er niet om liegt.
Nog voor het einde van dit jaar arriveert de e-Tron, een volledig elektrische SUV, in de Belgische showrooms . Volgend jaar maakt de e-Tron Sportback zijn debuut, een jaar later al gevolgd door een sportcoupé, de GT, én een klein model dat hetzelfde platform krijgt als de elektrische Volkswagens die de komende jaren zullen verschijnen. Verder wordt in samenwerking met Porsche een elektrisch platform ontwikkeld, waarop vanaf 2022 eveneens enkele nieuwe Audi’s in verschillende prijsklassen worden gecreëerd. In 2025 biedt Audi in Europa minimaal tien volledig elektrische modellen aan.
Het zijn ambitieuze plannen, maar tegelijkertijd beseft Audi dat het met de verbrandingsmotor nog lang niet is gedaan. Het merk verwacht dat in 2025 benzine- en dieselauto’s nog steeds driekwart van de verkopen voor hun rekening zullen nemen. De elektrische auto heeft immers nog een lange weg te gaan, voordat hij de massa kan bereiken. De meeste landen op de wereld hebben nauwelijks laadpalen. En dan zijn elektrische auto’s ook nog eens per definitie duurder in aanschaf dan conventionele auto’s. Wel is een elektrische auto in het gebruik goedkoper. Stroom kost immers minder dan benzine of diesel en een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig.
Bijzonder
Hoe dan ook, het begin is er nu bij Audi en de e-Tron blijkt in veel opzichten een bijzondere auto. Zijn buitenspiegels zijn (optioneel) te vervangen door camera’s en beeldschermen in de portieren. Dit vermindert de luchtweerstand, die van grote invloed is op het rijbereik van elektrische auto’s. Maar de e-Tron, die in Vorst (Brussel) van de band rolt, onderscheidt zich ook met Audi’s onvolprezen Quattro-vierwielaandrijving en standaard luchtvering. Bovendien kan hij een aanhanger trekken en dat kan niet van alle elektrische auto’s gezegd worden.
De e-Tron is vanaf november te bestellen. Zijn prijslijst begint bij 82.400 euro (inclusief btw). De twee elektromotoren, transmissie en bijbehorende elektronica zijn in de voor- en achteras geïntegreerd. Het batterijenpakket is 2,28 meter lang en 1,63 meter breed: net zo groot als een tweepersoons bed. "Voor ons als ontwerpers brengt zo’n elektrische auto een aantal voordelen met zich mee", zegt Mattijs van Tuijl. De Nederlander heeft het interieur van de e-Tron vormgegeven. "In conventionele SUV’s leidt de aandrijflijn tot een flinke tunnel in de vloer. Maar bij deze elektrische auto konden we de vloer bij de achterbank helemaal vlak maken. De auto is daardoor volwaardig vijfpersoons. Ook tussen de voorstoelen zat de aandrijftechniek ons niet in de weg. Het maakte vernieuwend design in de console mogelijk: we hebben er openingen in gemaakt en je kijkt er nu dwars doorheen."
400 kilometer
De e-Tron komt met een volle batterijlading minimaal 400 km ver, volgens de nieuwe en meer realistische WLTP-testprocedure. Dat is gelijk aan de Mercedes EQC en best behoorlijk, maar de Jaguar I-Pace en zelfs de veel goedkopere Hyundai Kona Electric komen verder. Als het gaat om snel laden zet deze Audi wél nieuwe maatstaven: hij kan snel-laders tot 150 kW aan en daarmee is hij voorlopig uniek in deze klasse. Om de auto volledig op te laden, heb je bij een normale stroomaansluiting 8,5 uur nodig. Bij een redelijk krachtige laadpaal lukt dat in 4,5 uur.
Zoals elke elektrische auto rijdt ook de e-Tron snel, maar hij is niet sneller dan de concurrentie. Hij trekt vanuit stilstand op naar 100 km/u in 6,6 seconden. Gebruikt de bestuurder de ‘boost’ functie voor extra vermogen (dat kan maximaal 8 seconden), dan lukt het in 5,7 seconden.
Nieuwe toekomst
"Dit is niet zomaar een nieuwe auto. De wereld verandert heel snel en met deze auto bereiden we Audi voor op een nieuwe toekomst’’, zegt Bram Schot. De Nederlander is onlangs benoemd tot topman van Audi, omdat topman Rupert Stadler achter slot en grendel belandde wegens vermeende betrokkenheid bij het schandaal met de sjoemelsoftware. "Er is de afgelopen tijd nogal wat gebeurd bij Audi", vat Schot de gebeurtenissen nuchter samen. "En daarom is deze auto ook psychologisch belangrijk voor ons. Hij luidt een nieuw tijdperk in. We willen niet in het verleden blijven hangen."
Blijft de vraag waarom Audi toch nog zo lang heeft gewacht met de introductie van een elektrische auto. Concurrent Tesla heeft hierdoor jarenlang een flinke voorsprong gehad. Schot: "Wij waren er simpelweg nog niet klaar voor. Iedereen denkt dat wij Tesla haten maar dat is niet zo. Ik ben juist erg blij dat Tesla bestaat. Dat merk heeft ons, de bestaande autofabrikanten, allemaal wakker geschud. Als Tesla er niet was geweest, waren wij op dit moment nog niet zo ver geweest met elektrische auto’s. Maar nu wij ook mee gaan doen, zullen we ze eens een lesje leren."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht om een afspraak te maken voor je bandenwissel
-
EU wil meer grensoverschrijdende verkeersovertredingen vervolgen
Ook voor verkeersovertredingen zoals gevaarlijk parkeren of inhalen, hit-and-runs, het overschrijden van een doorlopende witte lijn en onvoldoende afstand houden zullen bestuurders uit andere lidstaten van de Europese Unie in de toekomst vervolgd kunnen worden. Dat blijkt uit een akkoord dat het Belgische voorzitterschap en het Europees Parlement hebben gesloten. -
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
Om van je buitenruimte opnieuw een paradijselijke place to be te maken, steek je best zo snel mogelijk de handen uit de mouwen. Dit hoeft evenwel niet het einde van je ontspannen weekendjes in te luiden: met het juiste gereedschap zie je meteen resultaat, zónder je uit de naad te moeten werken. HLN Shop stipt een handvol hulpmiddelen aan waarmee het onderhoud van je hof kinderspel wordt. -
-
HLN Shop
Smakelijk eten voor een (h)eerlijke prijs: deze vier scherp geprijsde kookboeken tik je nu op de kop
-
PREMIUM
Elektrische auto’s mogelijk weer duurder na EU-uitspraak: over welke wagens gaat het?
De Europese Commissie oordeelt dat China aan concurrentievervalsing doet bij Chinese elektrische wagens. Hogere importtaksen dreigen nu. “Prijsstijgingen liggen dan voor de hand”, zegt HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. Hoeveel duurder kunnen wagens van een merk als BYD worden? Wat met de prijzen van Europese merken en Tesla’s? En doe je dan nu best nog snel een aankoop? -
PREMIUM
“Hier zijn de examinatoren streng op”: onze journalist volgt de verplichte vorming om je kind te leren rijden
Wil je zoon- of dochterlief zelf met de auto leren rijden, dan moet je sinds 1 maart een vormingsmoment van drie uur bijwonen. Wat kan je als chauffeur met tonnen ervaring nu nog opsteken van zo’n opleiding? Onze journalist begaf zich tussen de (groot)ouders die met frisse tegenzin op de schoolbanken plaatsnamen en merkte dat je er wel degelijk een en ander van opsteekt. “Het is enorm moeilijk om een slechte gewoonte weer af te leren. Welke pedaal druk je bijvoorbeeld eerst in als je moet stoppen: rem of ontkoppeling?” -
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
-
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
-
52
Toonaangevend Europees crashtestinstituut vindt het welletjes: “Terug meer fysieke knoppen in auto’s!”
In sommige moderne auto's ontbreken tegenwoordig fysieke knoppen of hendels om de verwarming, alarmlichten of ruitenwissers aan te zetten. De bediening gebeurt via touchscreen, zoals in de Tesla's. Als het aan het bekende veiligheidsinstituut EuroNCAP ligt, komen de fysieke knoppen weer terug: auto's die niet aan de eisen voldoen, krijgen een slechtere beoordeling in de gezaghebbende EuroNCAP-test. Dat heeft de organisatie aangekondigd in een interview met de Britse krant ‘The Times’. -
Brusselse elektrische Audi zal 82.400 euro kosten
De elektrische Audi e-tron die in Brussel van de band loopt, zal in België in de loop van november gecommercialiseerd worden en 82.400 euro (inclusief btw) kosten. Dat is vernomen bij Audi-invoerder D'Ieteren. Audi heeft de e-tron vanochtend officieel voorgesteld in San Francisco. -
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
189 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWouter Hoppenbrouwers
Eddy Jocken
Gino Denil
Djensen Reunens
Mario Adams