Apple moet het onderspit delven tegen Samsung en dat is vooral te wijten aan de beslissingen van één land

© Shutterstock

Na een boerenjaar voor Apple heeft Samsung tijdens het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw zijn plaats ingenomen als best verkopend smartphonemerk wereldwijd. Dat heeft de Amerikaanse marktonderzoeker IDC berekend. De twee bedrijven blijven elkaar bekampen, ieder met een andere tactiek.

Gilles Liesenborghs

Twaalf jaar lang was Samsung het meest verkochte smartphonemerk ter wereld, tot het vorig jaar plots van de troon werd gestoten door Apple. Maar na het eerste kwartaal van dit jaar lijken de waardeverhoudingen weer hersteld. Met 60,1 miljoen verkochte smartphones, goed voor een marktaandeel van 21 procent, mag het Zuid-Koreaanse merk zich opnieuw marktleider noemen.

Dat heeft Samsung vooral te danken aan de succesvolle lancering van het nieuwste model Galaxy S24. Die kende begin dit jaar een blitzstart. In vergelijking met zijn voorganger, de S23, werden de S24-smartphones wereldwijd 8 procent meer verkocht in de eerste drie weken dat ze verkrijgbaar waren.

LEES OOK. Van de digitale ring van Samsung tot een hightech huisdier: 7 opvallende nieuwigheden op het ‘Mobile World Congress’

(Lees verder onder de afbeelding)

Na het eerste kwartaal van dit jaar lijken de waardeverhoudingen tussen Samsung en Apple weer hersteld.

Apple daarentegen, heeft er enkele moeilijke maanden op zitten, zo blijkt uit de cijfers van IDC. Het Amerikaanse bedrijf verkocht afgelopen kwartaal 50,1 miljoen smartphones. Dat is ongeveer 10 procent minder dan tijdens dezelfde periode vorig jaar, toen er maar liefst 55,4 miljoen iPhones over de toonbank gingen. Het gaat over de grootste daling sinds de coronacrisis.

De opmerkelijk negatieve cijfers van het Amerikaanse bedrijf zouden deels te wijten zijn aan problemen in China. De Chinese overheid doet er de laatste tijd alles aan om apparaten van buitenlandse bedrijven zo veel mogelijk te weren van werkplekken. Bovendien neemt de concurrentie van lokale Chinese spelers ook toe. Nummer drie en vier op de lijst van meest verkochte smartphonemerken zijn namelijk gevestigd in China. Het marktaandeel van nummer drie, Xiaomi, steeg naar 14 procent. Transsion, de nummer vier op de lijst, groeide nog meer en verkoopt nu wereldwijd één op de tien smartphones. Het merk is vooral in Afrika actief.

LEES OOK. GETEST. Wij gingen op wandel met de XIAOMI Smart Band 8 Pro: “Knap en betaalbaar klokje”

De opmerkelijk negatieve cijfers van het Amerikaanse bedrijf zouden deels te wijten zijn aan problemen in China, dat apparaten van buitenlandse bedrijven weert van werkplekken

De algemene verkoop van smartphones steeg in het eerste kwartaal opnieuw naar 289.9 miljoen stuks, goed voor een groei van 7,8 procent.

Samsungs sterkte: integratie van AI

Het Zuid-Koreaanse bedrijf Samsung Group bestaat maar liefst 86 jaar. Oorspronkelijk werd het opgericht als handelsbedrijf, maar door de jaren heen ontstonden er verschillende dochterondernemingen. Eind jaren 60 deed het bedrijf zijn intrede in de elektronica-industrie met Samsung Electronics. Ondertussen oogt hun catalogus gigantisch. Televisies, tablets, koelkasten, stofzuigers, vaatwassers… Noem een apparaat en Samsung biedt het aan. Maar het bekendste product is toch de Samsung-smartphone. Hun Android-toestellen worden jaarlijks meer dan 200 miljoen keer verkocht. Om die gigantische business draaiende te houden rekent Samsung op 270.372 werknemers.

Het bedrijf zet de laatste tijd zwaar in op de integratie van artificiële intelligentie. In de nieuwe S24-serie pakt het merk onder meer uit met live vertaling van telefoongesprekken en een hoogtechnologische tool om foto’s en video’s mee te bewerken. Snufjes waar de consument duidelijk benieuwd naar is.

Apples sterkte: grote winstmarge

Apple is een Amerikaans technologiebedrijf dat een kleine halve eeuw geleden werd opgericht in Californië door de heren Steve Jobs, Steve Wozniak en Ronald Wayne. Het werd groot als producent van personal computers, maar breidde zijn gamma geleidelijk uit naar andere hard -en software. De iPhone is ondertussen een wereldwijd begrip geworden.

Hoewel ze dus Samsung voor zich moet dulden qua verkoopcijfers, is Apple wel veruit het meest waardevolle bedrijf in de smartphone-industrie. Hun marktwaarde bedraagt zo’n 2,54 biljoen (!) euro. De winstmarge van Apple op smartphones ligt dan ook een pak boven die van Samsung. Uit cijfers van onderzoeksbureau Counterpoint bleek vorig jaar dat Apple goed is voor 81 procent van de totale winst op de telefoonmarkt, ten opzichte van zo’n 15 procent voor Samsung. Bovendien moet Apple minder werknemers betalen: ongeveer 161.000 wereldwijd.

Apple lijkt de laatste tijd wel een beetje zoekende over waar het in de toekomst in wil investeren. Het Amerikaanse bedrijf zette twee maanden geleden nog het project rond de bouw van een elektrische wagen stop en zou nu aan het kijken zijn naar de ontwikkeling van een thuisrobot.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen