Volkswagen moet opnieuw wagens terugroepen: dit keer bijna 58.000 Touaregs
Het dieselschandaal blijft de Duitse autobouwer Volkswagen achtervolgen. De federale Duitse controle-instantie KBA heeft een terugroepactie bevolen voor terreinwagens van het model Touareg, waarbij een ongeoorloofde techniek in het emissiesysteem vastgesteld werd. Wereldwijd gaat het om 57.600 voertuigen, waarvan 25.800 in Duitsland, zo heeft de KBA bekendgemaakt. Hoeveel wagens er in België terug naar de garage moeten is nog niet duidelijk.
Het betreft wagens met een drieliter dieselmotor en de nieuwe euronorm 6, van modeljaren 2014 tot 2017. Volkswagen heeft ondertussen aanpassingen aangebracht aan de nieuwe wagens. Een door Volkswagen voorgelegde nieuwe versie van de uitstootsoftware werd door de KBA goedgekeurd en vrijgegeven.
De autoriteiten stelden bij de Touareg-dieselwagens twee ongeoorloofde instellingen voor het uitschakelen van de emissiereiniging vast. Bij de ene zou onder testomstandigheden een opwarmstrategie voor het verminderen van schadelijke stoffen aanspringen, die op de weg niet geactiveerd wordt. Een andere instelling zou bij voertuigen met SCR-katalysator (selectieve katalytische reductie) ervoor zorgen dat onder bepaalde omstandigheden het gebruik van reinigingsmiddel AdBlue verminderd wordt.
Een SCR-katalysator geldt als de modernste oplossing voor een betere uitlaatgassenreiniging. Samen met de AdBlue-oplossing, die ingespoten wordt in de uitlaatgasstroom, worden schadelijke stikstofoxiden teruggedrongen en opnieuw naar stikstof omgezet.
Het dieselschandaal achtervolgt het Volkswagen-concern ondertussen al meer dan twee jaar. Miljoenen dieselwagens moesten teruggeroepen worden om sjoemelsoftware te verwijderen. Bij de meeste wagens is dat volgens Volkswagen ondertussen gebeurd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
-
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
-
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
8 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerjo vandenberghe
Robert Bruyland
Jan Verstrepen
Geert Vermuyten
Geert Vaelen