Europa verliest 20 ton goud per jaar via afgedankte autowrakken
Europa verliest grote hoeveelheden kostbare materialen via afgedankte voertuigen, waaronder 20 ton goud per jaar, omdat er bijna niets wordt gerecycleerd. En het aandeel van die kostbare stoffen in auto’s stijgt voortdurend, blijkt uit Zweeds onderzoek.
Metalen zoals goud, kobalt en lithium zijn een onmisbaar onderdeel van onze batterijen, smartphones en elektronische gadgets, maar ook steeds meer van onze auto’s. Europa is ervoor afhankelijk van invoer, en springt dus maar beter zuinig om met de schaarse materialen.
"Die metalen zijn onmisbaar voor de transitie naar groenere technologie zoals elektrische auto’s, zonnecellen, led-verlichting en windenergie, en dus zijn problemen bij de aanvoer ervan een strategisch en economisch probleem voor de EU", zegt Maria Ljunggren Söderman, onderzoeker aan de Technische Universiteit Chalmers in Göteborg. "Bovendien zijn het schaarse bronnen die op een duurzame manier benut moeten worden."
Steeds meer
Ljunggren Söderman werkt mee aan het Europese onderzoeksproject Prosum, dat nu een database heeft gecreëerd om het probleem aan te pakken. 'The Urban Mine Platform' lijst materialen op die al in circulatie zijn en die gerecycleerd kunnen worden uit voertuigen en elektronisch gereedschap.
Daaruit blijkt onder meer dat er steeds meer schaarse materialen gebruikt worden in de voertuigen. "Dat komt voornamelijk omdat we voertuigen maken die steeds meer geavanceerd zijn, met heel wat elektronica, lichte materialen en katalysatoren", zegt ze. "Het groeiende aandeel elektrische voertuigen draagt daar ook toe bij, ook al vormen ze voorlopig nog een beperkt deel van de vloot."
Een van die metalen is neodymium. Tegen 2020 zal er naar schatting 18.000 ton van het materiaal in omloop zijn in de actieve vloot voertuigen, negen keer meer dan in 2000.
Goud
Maar de onderzoekers waren vooral verrast door de enorme hoeveelheden goud in onze auto’s. In 2015 bevatten de Europese voertuigen samen zo’n 400 ton goud. Maar vooral: de afgedankte voertuigen dat jaar bevatten samen 20 ton goud – dat niet werd gerecycleerd. Dat betekent dus dat er jaarlijks voor honderden miljoenen goud verloren gaat.
"Uit onze berekeningen blijkt dat de hoeveelheid goud in afgedankte auto’s nu van dezelfde grootteorde is als die in afgedankte elektronica", zegt Ljunggren Söderman. "Dat is een groei die niet genegeerd mag worden."
Over het algemeen wordt maar een heel klein aandeel van de schaarse metalen in voertuigen gerecycleerd. Het grootste probleem is dat ze erg verspreid zitten in erg kleine hoeveelheden. In een doorsnee auto bijvoorbeeld zit een gram of twee goud verdeeld over tientallen componenten.
Hoewel de EU richtlijnen heeft voor de recyclage van waardevolle materialen in elektronica, bestaan er geen voor auto’s.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Benzine tanken wordt wat duurder: prijzen stijgen tot iets meer dan 2 euro per liter
-
Babboe roept 22.000 bakfietsen terug na onderzoek naar veiligheid: Nederland en Duitsland eerst aan de beurt, daarna andere landen
Babboe roept 22.000 van zijn bakfietsen terug wegens veiligheidsrisico’s. Het gaat om een derde van alle bakfietsen, laat de Nederlandse onderneming weten. De eerste modellen worden in Nederland en Duitsland medio april opgehaald, daarna volgen andere landen. -
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
Leuven kampt al maanden met een serieuze muizenplaag. Herkenbaar? Zie jij ook regelmatig knaagdieren door je tuin rennen? Of is er geknaagd aan voedselverpakkingen in je kelder of tuinhuis? Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je op een duurzame én diervriendelijke manier muizen en ratten weert – of hoe je voorkomt dat je er überhaupt ooit last van hebt. -
-
9
Aandeel Tesla neemt duik op de beurs: aanzienlijk minder auto’s geleverd én grotere concurrentie
-
PREMIUM92
Zo staat jouw koopkracht ervoor na vijf jaar Vivaldi: terwijl de ene groep het leven duurder zag worden, werd de andere zelfs overgecompenseerd
Op vijf jaar tijd werd het leven in ons land met méér dan een vijfde duurder. Wat in 2020 gemiddeld 100 euro kostte, daar betaal je nu ruim 120 euro voor. En dat heeft meer impact op de ene dan op de andere Belg. Toch kunnen we over het algemeen steeds meer doen met onze centen, zo blijkt uit onze analyse. Hoe komt het dan dat zoveel mensen dat andersom ervaren? “Er speelt een bekend fenomeen.” -
Jobat
Hoeveel verdient een uitzendconsulent? En zijn er specifieke diplomavereisten?
Ben jij iemand die snel andermans sterke kanten ziet en vlot kan inschatten hoe die passen bij een bepaalde taak of omgeving? Ben je bovendien probleemoplossend en analytisch aangelegd, klantgericht én empathisch? Dan zal je je - mogelijks - thuis voelen in de wereld van ‘talentontdekking’. Jobat.be vertelt je alles over de job van uitzendconsulent oftewel recruiter. -
HLN Shop
Oortjes versus hoofdtelefoon: zo kies je de juiste optie voor onderweg, op het werk en tijdens het sporten
-
46
‘Bedrijvendokter’ Guido Dumarey haakt af als kandidaat-overnemer voor Van Hool
-
IMF somberder over economische groei in eurozone
Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) is somberder geworden over de groei van de economie in de eurozone. Dat komt onder meer door Duitsland. In de grootste economie van de eurozone staat het sentiment van consumenten nu al geruime tijd onder druk. Ook voor Frankrijk zien de vooruitzichten er minder rooskleurig uit dan bij de vorige grote economische raming in januari. -
Werkloosheidsgraad eurozone blijft stabiel op historisch laag niveau
De werkloosheidsgraad in de eurozone is in februari stabiel gebleven ten opzichte van januari, op 6,5 procent van de actieve bevolking. Dat blijkt woensdag uit cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat. Het gaat om een historisch laag niveau, ondanks een sombere economische conjunctuur. -
“Faillissement Van Hool zou Vlaanderen 18 tot 20 miljoen euro kosten”
33 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageergustaaf carpels
Gerd Van nieuwenhove
Stefanie van Dijk
ivo torfs
Roger Duyssens