“Door het slechte weer zien we dat mensen meer afstand houden en trager rijden”, legt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum uit.© Marc Herremans

“Tot 70 procent meer filelengte”: waarom we bij regenweer langer onderweg zijn

Door het natte weer verliep het verkeer op de Vlaamse wegen donderdagochtend trager dan normaal, met als gevolg een zeer drukke ochtendspits met op het hoogtepunt 500 kilometer file. “Toch waren er weinig incidenten die het verkeer hinderen”, zegt Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum.

Wouter Van Biezen
Bron: Belga

“We zien dat de structurele ochtendfiles door de regen serieus zijn aangedikt”, zei Peter Bruyninckx van het Vlaams Verkeerscentrum donderdagochtend. De files zijn erg lang, maar volgens Bruyninckx viel de verliestijd best nog mee, naargelang welke route je nam. Bovendien ging het om vertraagd verkeer, en geen volledig stilstaand verkeer. “Door het slechte weer zien we dat mensen meer afstand houden en trager rijden.”

Ook VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman wijst naar de regen als grote boosdoener voor het fileleed. “Bij een regenzone die tijdens een ochtend- of avondspits voorbijtrekt, heb je makkelijk 50 tot 70 procent meer filelengte. Daar kan je de klok op gelijkzetten. Ook in andere Europese landen is dat het geval”, zei hij donderdagochtend bij Radio 1.

Te snel in de remmen

Dat heeft volgens Beeckman te maken met het feit dat mensen dan voorzichtiger gaan rijden. “Op de snelwegen gaan ze meer afstand nemen omdat het zicht slechter is. De capaciteit van de weg wordt dan minder efficiënt benut, en zo krijg je grotere files met langere wachttijden.”

In de stad moet je als bestuurder ook extra opletten bij kruispunten en rotondes. “Dat maakt mensen wat onzekerder, waardoor ze extra lang kijken vooraleer ze een kruispunt oversteken. En dat geeft daar dan weer langere files.”

“Sommige mensen, wat minder ervaren of zelfverzekerde bestuurders, gaan bij regen wat te snel in de remmen. Dat zorgt soms voor onnodige vertragingen”

Hajo Beeckman

VRT-verkeersexpert

Beeckman ziet een combinatie van enerzijds intuïtief meer afstand nemen en onzekerheid anderzijds. “Sommige mensen, wat minder ervaren of zelfverzekerde bestuurders, gaan dan wat te snel in de remmen. Dat zorgt soms voor onnodige vertragingen.”

“Type asfalt bepaalt fileleed”

In de buurlanden leidt regen tot dezelfde miserie op de weg, al verschillen de fileproblemen door het type asfalt, weet Beeckman. “Als we het Belgische asfalt vergelijken met dat op de Franse tolwegen en de Nederlandse snelwegen, dan zie je dat er bij ons hoofdzakelijk een dichtere soort asfalt wordt gebruikt, die onderhoudsbestendig, duurzaam en kostenefficiënt is. Het nadeel daaraan is dat de poriën in het asfalt zeer klein zijn, wat ervoor zorgt dat er bij de minste regenval veel water op het wegdek blijft liggen. Dat gaat vervolgens opspatten, waardoor het zicht nog sneller afneemt.”

“Het zogenaamde ‘zeer open asfaltbeton’ (zoa) in Nederland heeft daarentegen grotere poriën, zodat het water sneller en beter wegvloeit. Zeker bij normale plensbuien blijft het zicht zeer goed en kan je goed blijven doorrijden. In de winter heeft dat zoa wel een groot nadeel: als er met zout gestrooid wordt, dan lekt dat ook mee weg in die poriën. Met alle gevolgen van dien. Dat is zeer onveilig.”(wvb)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER