Vakbond wil uitleg van CEO Belgocontrol na panne: "Veiligheid primeert niet meer"
reizenOp Brussels Airport vertrekken en landen de vliegtuigen weer zo goed als normaal, op een afgeschafte vlucht en een occasionele vertraging na. Dat zegt een woordvoerster van de nationale luchthaven in Zaventem. ACV-Transcom wil nu weten waaraan de panne te wijten is: "Wij willen een onderhoud met CEO van Belgocontrol om uitleg te vragen over wat er is fout gelopen."
Gisteren werd het Belgische luchtruim ontruimd door technische problemen bij Belgocontrol. De luchtverkeersleider moest kort na 16 uur de opdracht gegeven voor een 'clear the sky', wat inhoudt dat boven het Belgische luchtgebied geen vluchten onder de 7.500 meter meer plaatsvinden. Voor de overvliegende vluchten op grotere hoogte was er geen probleem, omdat die onder het toezicht van Eurocontrol vallen. Rond 17.30 uur waren de technische problemen van de baan.
De problemen situeerden zich bij het opladen van de vluchtgegevens. Die vertraagden het systeem. Om te vermijden dat het zou crashen, werd beslist om het herop te starten.
Tijdens de 'clear the sky'-procedure kon geen enkel vliegtuig nog opstijgen in België. Voor de vliegtuigen in de lucht werd bekeken wat de beste oplossing was. Zo konden een aantal toestellen toch nog landen, andere moesten uitwijken of wachten.
"Er wordt naar de dieperliggende oorzaak van de problemen gezocht, maar dat zal gezien de complexiteit van het systeem de nodige tijd vragen", aldus woordvoerder Dominique Dehaene. Belgocontrol benadrukt dat de veiligheid van het luchtverkeer op geen enkele moment in gevaar was. "De schermen, radars ... werkten allemaal nog."
"Wij willen onderhoud"
ACV-Transcom is niet te spreken over het incident: de vakbond eist meer uitleg van de organisatie. "Wij gaan een onderhoud aanvragen met CEO Johan Decuyper van Belgocontrol om uitleg te vragen over wat er is fout gelopen donderdag", zegt Kurt Callaerts van ACV-Transcom,
"Een bedrijf als Belgocontrol moet toch kunnen werken op een stabiel systeem", zegt Callaerts. "De veiligheid zou moeten primeren, maar dat is niet meer zo. Er is de laatste jaren veel expertise verloren gegaan door besparingen. Er zijn intussen investeringen vooropgesteld, maar die worden niet altijd gehaald."
Volgens Callaerts is het enkel dankzij de deskundigheid van de luchtverkeersleiders en de techniekers dat een ramp vermeden werd. "En dat ondanks een structurele onderbezetting en een drukke periode."
26 vluchten geannuleerd
Op Brussels Airport moesten 26 geplande vertrekken geannuleerd worden. Ook een dertigtal aankomsten werd geschrapt, vijf ervan weken uit naar een andere luchthaven. Zowat alle overige vluchten tussen 16.00 uur en naar schatting 20.00 uur hadden vertraging.
De luchthaven had twee ruimtes ingericht voor overnachtingen, maar daar maakten maar drie reizigers gebruik van. "We schatten dat daarnaast een twintigtal andere reizigers op de luchthaven sliepen, maar zij wensten geen gebruik te maken van de voorzieningen." De luchtvaartmaatschappijen namen de overige getroffen reizigers voor hun rekening.
Zo boekte Brussel Airlines 250 hotelkamers voor gestrande reizigers. De luchtvaartmaatschappij kampte donderdag met twaalf geannuleerde vluchten en duizend getroffen reizigers. Vandaag is één vlucht van Brussels Airlines, naar Athene, geschrapt. Eén vlucht die normaal donderdag zou vertrekken, werd verschoven naar vrijdag.
Achtergebleven bagage wordt nagestuurd of kan worden opgehaald.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
KIJK. Het schokkend moment waarop stomdronken Celtic-hooligan agenten en stewardess slaat
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
Reizen als een god door Frankrijk: jongeren kunnen deze zomer voor 49 euro onbeperkt treinen in ‘la douce France’
In Frankrijk zullen jongeren onder de 27 jaar deze zomer voor 49 euro per maand onbeperkt kunnen treinen. Daarover hebben de staat en de regio’s in extremis een akkoord bereikt, zo heeft staatssecretaris voor Transport Patrice Vergriete woensdag aangekondigd. -
-
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
-
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
Kookboekenauteur en keramiste Pascale Naessens (54) houdt van creëren. In plaats van vroeger werk heruit te geven, verschijnt nu haar eerste compilatie met de beste groenterecepten. Het eerste in een serie van vijf themaboeken waarvan het volgende helemaal rond desserts zal draaien. HLN Shop zette zich rond de tafel met de chef voor een gesprek: “Ik wil dat mensen plezier vinden in het bereiden van groenten, dat het leuk en lekker is.” -
PREMIUM
Vastgoedprijzen aan Spaanse costa’s stijgen tot 45 % op jaar tijd. “Maar in deze 3 regio’s vind je nog wél een betaalbaar tweede verblijf”
Belgen kochten in 2023 een recordaantal tweede verblijven in Spanje. “Maar daardoor stegen de prijzen met 10 tot zelfs 44 procent”, zegt onze vastgoedexpert Bjorn Cocquyt. Al blijven drie regio’s nog relatief betaalbaar. Cocquyt verzamelt de prijzen van de Costa Brava tot de Costa del Sol en op Tenerife, en hij tipt aanraders die nu te koop staan: “365.000 euro voor nieuwbouw, pál aan het strand.” -
HLN Shop
Op reis met alleen maar handbagage: zo krijg je alles in je koffer zonder te moeten proppen
-
Met de auto naar Zuid-Frankrijk? Waarom dat misschien niet het beste idee is
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Stoomtrein in Efteling wordt elektrisch om klimaatdoel te halen
De stoomtrein van de Efteling stopt met rijden op steenkool. Na 55 jaar wordt één van de meest nostalgische attracties aangepast om de klimaatdoelen van het pretpark te halen.Kaatsheuvel -
HLN Shop
Ga je op paasverlof? Keer niet terug naar een leeggeroofde woning: onze vijf tips tegen inbrekers
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageeremiel wouters
Peeters Freddy
Frits Vandenberge
ignace lambert
carina janssens