Zoveel winst maken automerken iedere seconde van de dag
Wat de belangrijkste merken verdienen per auto was al eerder bekendgemaakt. Maar nu is ook uitgerekend hoeveel winst de fabrikanten per seconde overhouden.
Ferrari houdt per auto 70.000 euro over. Porsche 'slechts' 17.000 euro. Maar dat is altijd nog beter dan Bentley, dat per auto 17.000 euro verlies maakt. Maar de volumemerken verdienen teruggerekend naar seconden meer omdat ze gigantische volumes draaien.
Toyota maakt iedere seconde 493 euro winst op een gigantisch aantal van 1.024 verkochte auto’s per uur. Mercedes doet het ook niet slecht. Dat houdt elke seconde 272 euro over, en daarvoor moet het per uur slechts 271 auto’s maken. De Britse verzekeraar Staveley Head maakte met deze cijfers een leuke interactieve website die dat allemaal in beeld brengt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
-
PREMIUM
“Je merkt niet dat je met een auto van bijna 5 meter rijdt”: onze autospecialist test de nieuwe VW Passat
-
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
Energieleveranciers betaalden nog nooit zo weinig voor de stroom van jouw zonnepanelen. In april moet de consument vrede nemen met gemiddeld 3 eurocent per kilowattuur. Bij een doorsnee verbruik betekent dat een habbekrats van 64,86 euro voor een volledige jaargang. Met de dagen met de meeste zonneschijnuren in aantocht mag het voor elke prosument wel iets meer zijn. Mijnenergie.be gaat na of die hoop gerechtvaardigd is. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMike Vanderkerken
Filiep Lapeire