22 augustus 2018 om 03:00
Luister naar

Santiago de Compostella: The Way is Magic

Een aantal weken geleden was het zover. Bepakt en bezakt werd ik opgepikt bij NS-station Den Bosch. Mijn compagnon, twee twintigers en ik begonnen aan een achtdaags avontuur. Onder het motto ‘pelgrimeren kun je leren’ ben ik een week lang als aspirant-pelgrim vanuit Zuid-Frankrijk de pelgrimsroute richting Santiago de Compostella gaan lopen.

We trekken als Young & Holy al enige tijd op met het Genootschap van Sint Jakob.

Het genootschap bestaat uit bevlogen mensen die de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella onder de aandacht brengen, de historie bestuderen en reizigers die de tocht willen ondernemen, voorzien van praktische adviezen. We doen namens dit genootschap onderzoek naar de functie die de pelgrimstocht heeft voor jongeren.

Het enthousiasme van de pelgrims werkt aanstekelijk. Na alle deskresearch en interviews met jongeren besluiten we zelf ook de wandelschoenen aan te trekken. Half juli arriveren we in Saint Palais in Frankrijk. Via het dorpje Ostabat komen we op onze tweede dag aan in St. Jean Pied de Port, voor veel pelgrims het startpunt van de reis.

wat je nodig hebt

De herbergier in het stadje steekt zijn preek af. Hij kijkt ons diep in de ogen en begint in gebroken Engels een soort van Happinez-wijsheden af te steken over ‘The Way’. ‘Beste jongelui: The Way is magic. En het geheim van de camino is het loslaten van de controle. Geef jezelf over aan de camino.’ Met pretlichtjes in zijn ogen vervolgt hij zijn ode aan de pelgrimsroute. ‘The Way geeft je wat je nodig hebt, dat is soms iets anders dan jij misschien wilt hebben.’ Het klinkt allemaal wat theatraal en ‘over the top’. Wij zijn al lang blij dat we onze schoenen mogen uittrekken.

Ik geniet van het reizen, de ontmoetingen met andere pelgrims, de schoonheid van de natuur en het overnachten in de herbergen. Maar ja, de geweldige spirituele ervaringen willen niet echt komen. De Pyreneeën zijn best hoog, mijn voeten doen pijn en ik verlies volgens mij liters vocht tijdens de tientallen kilometers die we afleggen. Ik probeer tijdens het lopen mooie oneliners te bedenken over het pelgrimeren zoals: ‘Soms moet je gaan lopen om tot stilstand te komen. Soms moet je gaan reizen om thuis te komen.’ Maar ik voel me net zo ongeloofwaardig als het verkooppraatje van de herbergier.

Een van mijn jonge reisgenoten zet me met beide voeten terug op het wandelpad. Hij stelt: ‘Wij pelgrims? Nee joh, pelgrimage moet moeilijk zijn, afzien. Het moet een verschil zijn met ‘backpacken’ waarin je ook een ‘uitje’ doet naar een paar tempels of zo. Het is pelgrimage als je ’m afloopt. Wij gaan gewoon een paar dagen voor het wandelen over de Pyreneeën, voor de sightseeing. Het lijkt me wel cool om ‘m later minstens zes weken te doen, dan ben je misschien wel een veranderd mens.’

loslaten

Oké, wij zijn dus helemaal geen pelgrims maar een stel wandelaars die genieten van het uitzicht? Zijn uitspraak zet me aan het denken. Wanneer mag iets pelgrimage heten? Ik besluit mijn hoge spirituele verwachtingen maar eens wat los te laten. Misschien heeft de oude herbergier wel gelijk. Ik probeer los te laten.

Het geeft me ruimte om te genieten van de onweersbui in de bergen bij St. Jean Pied de Port, de lichtflitsen en het rollen van de donder is indrukwekkend. Ik geniet van de wandelingen door de buxusbossen en ik kijk vol verwondering naar een dans van twee prachtige vlinders. Ik ben ineens dankbaar voor dingen als een bed, een douche en een eenvoudige warme maaltijd.

Ik heb genoten van de gesprekken met de jonge pelgrims die wel helemaal naar Santiago lopen of nog verder naar Finisterre. Of een week te kort is? Of ik ‘m ooit af ga maken, de Camino? Geen idee, ik ben dankbaar voor wat ‘de weg’ mij bracht. De herbergier heeft gelijk, ‘the way is magic’.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Een dodelijk ongeluk en een schietpartij moet je niet dichtmetselen met vlugge christelijke oneliners

Een dodelijk scooterongeluk en een schietpartij lieten Alblasserdam in verbijstering achter. 'Alle zorgvuldig gekozen zinnen waren niet bij machte ons hart te verzachten', schrijft Annemarie van Heijningen.

nd

Beste studenten! Wat zal ik doen met het woordje 'wuft'? Is dat antiek? Of juist heerlie-de-peerlie?

Ergens heb ik altijd wel geweten dat dit moment zou komen ... de dag, dat je gaat uitburgeren uit je eigen land, je eigen taal. Omdat je ineens ouderwets praat. Volgens sommige twintigers dan, schrijft Hilbrand Rozema.

Ad de Bruijne is hoogleraar ethiek en spiritualiteit aan de Theologische Universiteit Kampen/Utrecht.

De treurige nalatenschap van het christelijke Westen kleurt het huidige conflict tussen Israël en Gaza

'Het vanouds christelijke Westen is mee schuldig aan de huidige tragedie in Gaza. Dat was mijn antwoord toen iemand vroeg waarom ik mij nauwelijks uitlaat over het huidige conflict, schrijft ethicus Ad de Bruijne.

Afbeelding

Na de oorlog was het: zwijgen en vooruit maar weer, het leven hernam zijn loop. Met grote gevolgen

De grootvader van Bart Jan Spruyt werd in de oorlog onder dwang tewerkgesteld in Duitsland. Daar sprak hij na de oorlog nooit meer over. 'Voor mij is hij altijd volstrekt ontoegankelijk gebleven.'

Paul Schenderling

Kun jij als grootgrondbezitters die zwaar onderbetaalde dagloner recht in de ogen aankijken?

Je kunt je een wereld zonder naasten en naastenliefde nauwelijks voorstellen. Toch was dit een groot deel van de wereldgeschiedenis het geval, stelt Paul Schenderling.

Heb je een mening die ons stoort? Dan slepen we gerust de fouten van je voorouders erbij

Lodewijk Asscher wordt nog steeds gepest met de rol van zijn grootvader in de Joodse Raad, signaleert Reina Wiskerke. Wat gebeurt er met de nakomelingen van NSB'ers als de archieven over hen opengaan?

Afbeelding

Op de koffie bij 'filmster' Gerlach van Beinum, de laatste akkerbouwer onder de rook van Amsterdam

Met een documentaire over zijn leven groeit boer Gerlach, de bijzondere akkerbouwer onder de rook van Amsterdam, uit tot een begrip. Maar een echte filmster zal hij nooit worden, merkt columnist Gerard ter Horst.

beeld nd

Ik wil een tegengeluid laten horen: denken aan scheiden hoeft niet het begin van het einde te zijn

De podcast ‘Gebroken Gelofte’ van het Nederlands Dagblad, een podcast over scheiden in christelijk Nederland, heeft flink wat losgemaakt. Is het geen promo voor scheiden? Wordt scheiden zo niet genormaliseerd?

Mijn pake deelt zijn handen en zijn oren, omdat hij zijn leven lang heeft geleerd Jezus te volgen

Zijn pake logenstraft het vooroordeel dat de babyboomer enkel klaagt en profiteert, schrijft Mark de Jager. ‘In het samenwerken voor het goede, vallen kerkelijke en culturele verschillen weg.'