© Joren De Weerdt

Waarom Zuid-Koreanen massaal Belgische voeding importeren

Zuid-Koreanen vallen massaal voor Belgische voeding en drank. De omzet van de Belgische voedingssector naar het land is op vier jaar tijd verdubbeld. “Zuid-Koreanen zijn gek op kwaliteitsproducten uit ons land”, zegt Nicholas Courant van Fevia, de Federatie van de Belgische voedingsindustrie.

MaLu

Vanaf maandag gaan koning Filip en koningin Mathilde, samen met een handelsdelegatie, op staatsbezoek naar Zuid-Korea om de Belgische handel nog een extra duwtje in de rug te geven. Dankzij het vrijhandelsakkoord tussen Zuid-Korea en de EU verdubbelde de omzet van Belgische voedingsproducten op de Zuid-Koreaanse markt tot 155 miljoen euro. Ter vergelijking wij importeren maar 2 miljoen euro aan Koreaanse voedingsproducten naar België.

“Zuid-Korea is de vierde belangrijkste overzeese afzetmarkt voor de Belgische voedingsindustrie”, zegt Nicholas Courant. “Naast de klassieke exportkampioenen - Belgische bieren en chocolade- doen ook onze zuivelproducten, koekjes, meel, mout, diepvriesgroenten en zoetwaren het erg goed.”

En dat is opvallend want normaal gezien is Zuid-Korea een erg gesloten markt. “Zuid-Koreanen zijn traditioneel wantrouwig tegenover geïmporteerde voeding. Dat merkten we bijvoorbeeld na de fipronil-crisis en het uitbreken van de Afrikaanse varkenspest. “Vlees was tot 2018 ons belangrijkste exportproduct, maar na uit het uitbreken van de varkenspest kwam er een ban op Belgisch varkensvlees. Tijdens het staatsbezoek zullen contacten gelegd worden om die te heropenen.”

Kritisch

De reden dat Koreanen voor Belgisch gaan, heeft te maken met de honger van de Koreanen naar kwaliteitsvoeding. “De middenklasse groeit sterk in dat land en ze willen gerust meer betalen voor kwaliteit. De Zuid-Koreaanse consument is zeer begaan met zijn gezondheid én kritisch. Onze Belgische producten zijn niet goedkoop, maar staan wel garant voor kwaliteit. Onder meer omdat we een zeer transparant systeem hebben op het vlak van voedselveiligheid.”

De Koreanen gaan voor de Belgische klassiekers bier en chocolade, maar ze ontdekken in het kielzog daarvan ook andere Belgische producten. “Die trekkers zorgen voor interesse in andere Belgische producten zoals bv. Belgische diepvriesgroenten, een industrietak waarin we wereldleider zijn. In Koreaanse supermarkten worden Belgische producten ook gepromoot onder het label België, inclusief met driekleur. Het is grappig om te zien dat ze daar vaak trotser zijn op Belgische producten dan wij in eigen land.”