Oplossing in de maak voor vergeetachtige parkeerders

© Frederiek Vande Velde

Parkeergeld betalen via een sms of app raakt ingeburgerd. De frustraties over een vergeten parkeersessie ook.

vsa

In veel steden kun je parkeergeld betalen via een app, smartphone of sms. Dat heeft voordelen: je hebt geen kleingeld of bankkaart nodig en je betaalt alleen voor de duur van je sessie omdat je niet hoeft te gokken hoelang je zult parkeren. Je duwt gewoon op ‘stop’.

Be-Mobile, dat het mogelijk maakt om parkeergeld te betalen via sms, online of app, zag het aantal transacties in elf jaar vertienvoudigen. Vorig jaar verkochten ze acht miljoen parkeertickets, vooral via sms. Maar de app zit sinds een jaar in de lift. Tegen eind maart is de app in vijftig Belgische steden beschikbaar.

Maar er is ook een nadeel: je moet op ‘stop’ duwen. En mensen durven dit te vergeten. Zowel Be-Mobile als Parkmobile kreeg daarover al klachten, maar een terugbetaling is niet mogelijk. ‘De parkeersessie beëindigen is de verantwoordelijkheid van de eindgebruiker’, zegt Stéphane Jacobs van Be-Mobile.

Omdat het een vaak gehoorde frustratie is, zetten de verschillende spelers er hard op in om dergelijke klachten te vermijden. Jacobs: ‘We werken met Touring en Proximus aan een oplossing, waarbij een parkeersessie automatisch stopt en start als je de motor van je voertuig start of stopt. In mei zou het systeem dat de technologie in de wagen koppelt aan de app, beschikbaar moeten zijn.’

Parkmobile werkt aan een soortgelijke technologie. ‘In Nederland hebben we afgelopen jaar al de eerste parkeeracties kunnen koppelen aan de auto’, zegt Loes Meys. ‘We zetten ook in op het sturen van herinneringsberichten, in de hoop het aantal vergeten parkeersessies tot een minimum te beperken.’