© Victoriano Moreno

Adil en Bilall trekken naar Hollywood voor film met Will Smith: “Miami, dat is Antwerpen tot de duizendste macht”

Antwerpen zal de komende maanden een beetje minder swingen, want het razende regisseursduo Adil El Arbi (30) en Bilall Fallah (32) vertrekt volgende week naar de Verenigde Staten om er Bad Boys For Life te maken, de derde in de reeks van bekende Bad Boys-films met Will Smith en Martin Lawrence. Adil en Bilall zullen minstens een half jaar in het land van Trump gaan wonen en werken. “Maar we komen terug. We hebben nog véél plannen.”

Joris Van der Aa

Na het eclatante succes van hun misdaadkomedie Patser – de film lokte in België meer dan 300.000 kijkers en in Nederland meer dan 100.000 bioscoopbezoekers naar de zalen – staan Adil en Bilall klaar om ook in Hollywood door te breken. De wonderboys van de Vlaamse cinema worden getipt als regisseurs voor Beverly Hills Cop IV, maar nog straffer is dat de Amerikaanse superster Will Smith hen absoluut wilde hebben in de regisseursstoel voor het derde deel in de Bad Boys-saga.

In de komische actiefilm binden rechercheurs Mike Lowrey (Will Smith) en Marcus Burnett (Martin Lawrence) de strijd aan met het gangsterdom in Miami, de hoofdstad van de cocaïne in de Verenigde Staten. Een kolfje naar de hand van Adil El Arbi (30) en Bilall Fallah (32) dus.

© Victoriano Moreno

Cocaïnehoofdstad

Bilall: “De film speelt zich af in Miami, dus daar zijn we al eens gaan kijken, want we willen de sfeer van Miami Vice oproepen. En wat een waanzinnige stad is dat. Antwerpen is de Europese hoofdstad van de coke. Je voelt die cokebusiness echt in Antwerpen en dat hebben we in Patser ook laten zien. Maar Miami, dat is nog wat anders. Dat is niet Antwerpen tot de tweede macht, maar Antwerpen tot de duizendste macht.”

De film wordt niet helemaal in Miami opgenomen omdat dat te duur is. “Een deel van de opnames vindt plaats in Atlanta”, zegt Bilall. “Dus ik vermoed dat we vooral daar zullen gaan zitten. Adil en ik krijgen normaal gezien ook wel onze eigen space. Dat is ook wel nodig als je zo veel met elkaar optrekt. 80% van onze tijd spenderen we samen. We zijn als broers! Maar die 20% eigen ruimte hebben we ook wel nodig. Want zoals bij echte broers ontstaan er weleens spanningen of irritaties. Maar op de set zijn we één team. Wij tegen de rest van de wereld. Da’s een band voor het leven.”

Hoe ze precies aan de andere kant van de oceaan zullen wonen, weten ze nog niet. “Toen we voor de reeks Snowfall in Los Angeles waren, had de producent voor ons een hotelappartement geregeld in downtown Los Angeles. We woonden op de 24ste verdieping met een prachtig vergezicht over de stad. Er was zelfs een zwembad! Hopelijk krijgen we nu ook zoiets.”

Leven of dood

Bilall en zijn maatje Adil vertrekken volgende week naar het land van Trump om de opnames van de film voor te bereiden. “We zullen minstens zes maanden weg zijn, misschien zelfs een jaar. Maar dat betekent nog niet dat Bad Boys For Life er ook echt gaat komen. Will Smith wil liefst zo snel mogelijk aan de opnames beginnen door zijn volle agenda, maar blijkbaar zijn de onderhandelingen tussen producent Sony Pictures en enkele financiële partners nog niet helemaal afgerond. Maar we moeten nu wel vertrekken om alles voor te bereiden, zodat we klaar zijn om te beginnen. We zullen pas helemaal zeker zijn als we ook echt op de set staan. En dan nog. Zelfs als de opnames al zijn gestart, kunnen ze beslissen om nog van alles te veranderen. Zo werkt dat in Hollywood.”

© BELGA

Beide regisseurs weten ook dat datzelfde Hollywood niet bepaald met kansen strooit. “Als de film niet goed zou zijn, dan zijn we dood. In Hollywood krijg je één kans om een goede indruk te maken. Maar we hebben een plan B: terugkomen naar Vlaanderen, waar we ook nog films kunnen maken. Maar we gaan wel om Hollywood te veroveren. That’s the goal, man!”

“Holy shit”

Toen bekendraakte dat Adil en Bilall kans maakten om Bad Boys For Life te gaan maken, reageerde het duo even verrast als enthousiast. “Holy shit! For real?” En over producent Jerry Bruckheimer: “Da’s een fucking legende. Bruckheimer maakt films die je gaat zien in de cinema. Zijn films zijn groots, cool en Hollywoodiaans.” En over Will Smith: “We kregen zijn nummer toegestuurd”, zo klonk het onlangs in Het Nieuwsblad. “Maar we hadden twee dagen de ballen niet om hem te bellen. Toen we hem aan de lijn hadden, merkten we meteen: da’s gewoon The Fresh Prince. Hij is super charmant en grappig. En hij bleek een grote fan van onze film Black. Het klikte keigoed.”

© Victoriano Moreno

Mr. Noodles

Bilall en Adil reisden eerder al naar Hollywood, Los Angeles, om de film voor te bereiden. En de voorbije dagen bracht Bilall al skypend door om de scripts door te nemen. Een interview met het regisseursduo uit Antwerpen is dan ook een onderneming in meerdere etappes, en WhatsApp-berichtjes.

“Sorry bro, we gaan een beetje later zijn op de fotoshoot”

“We gaan er zijn tegen 6.30 uur”

“Allright, Binne 10 minuten. Srry vr Vertraging!”

Ze dagen dan wel een beetje te laat op voor de afspraak, het duo heeft wel werk gemaakt van zijn verschijning. Adil en Bilall hebben zich uitgedost in een flitsend zwart kostuum waar de gemiddelde maffiadon uit het New York van de jaren 40 een moord voor zou begaan. Terwijl ze rustig over de Antwerpse Scheldekaaien wandelen, in de richting van zomerbar Sunset Beach, draaien alle hoofden naar hun richting. Willen of niet, Adil en Bilall zuigen alle aandacht naar zich toe. Het gesprek komt bijna vanzelf op Mr. Noodles, de jonge acteur uit hun kortfilm Broeders, die in het criminele milieu verzeild raakte én betrokken raakte bij de akelige drugsoorlog die in het Antwerpse Patser-milieu woedt. “Ik schrok toen ik die jongen plots in de krant zag staan. Eerst speelde hij drugsdealer, nu zou hij zelf in dat milieu zitten. Niet te doen! Of we hem een cameo (gelegenheidsverschijning, red.) moeten geven in een van onze nieuwe films? Haha! Stel je voor dat hij gekilled wordt op onze set!”

Antwerpse onderwereld

De verhalen over de oorlog in de Antwerpse onderwereld, leveren een onuitputtelijke bron van ideeën voor Bilall en Adil. “De verhalen over de Turtles hebben de basis gelegd voor Patser. Die verhalen in de krant waren een grote bron van inspiratie voor ons”, zegt Adil. Bilall: “We zijn nu ook bezig met een opvolger voor Patser. Hoe het verhaal precies in elkaar zit, kan ik niet zeggen. Maar we zijn wel gefascineerd door fenomenen als racisme bij de politie, corruptie of fraude in de vastgoedwereld. Er zijn zo veel verhalen dat we ook met het idee spelen om voor televisie een crimireeks te maken.”

De tijdelijke verhuis naar Hollywood brengt wel een hoop praktische besognes met zich mee, zo hebben Adil en Bilall mogen ervaren. Sinds Trump in de Verenigde Staten aan de knoppen zit, is het voor artiesten met een exotische naam niet zo evident om in de Verenigde Staten binnen te geraken, laat staan een werkvergunning te krijgen. “Maar bij ons is alles in orde geraakt”, lacht Bilall. “En hopelijk kunnen we ook onze eigen cameraman meenemen. Als Belgische moslim van Marokkaanse origine is het inderdaad niet vanzelfsprekend om naar de Verenigde Staten te reizen. Telkens als we naar de States reizen, geeft dat een hoop stress. Wij hebben het geluk dat een grote en machtige producent als Sony Pictures dat allemaal voor ons regelt. Wij kunnen er gelukkig gewoon aan de slag.”

Hyperexclusief adieu

Tussen alle voorbereidingen door, proberen Adil en Bilall ook nog een hyperexclusief afscheidsfeest op poten te zetten. Een Patser-feest, vrijdagavond in de niet helemaal onbesproken strandbar Sunset Beach aan het Noorderterras. De ideale locatie dus. “Voor we afscheid nemen van België willen we nog een keer een megafeestje bouwen. Om het succes van Patser te vieren, om te vieren dat de Rode Duivels het mega-fucking-goed gedaan hebben op het WK. We werken met een guestlist, waar veel mensen op staan die bij het Patser-project betrokken waren. Maar wie wil afkomen, moet vanavond gewoon op tijd naar de Sunset Beach komen voor een ticket. Het thema is Bad Boys For Life en het is natuurlijk wel de bedoeling dat iedereen zich als een ultieme Patser kleedt. Het moet hélemaal over the top zijn.”