Als jongeren geen zin meer hebben in school, verschijnt Saschia op het toneel. “Ik ben een cheerleader, maar dan zonder pompons”

© Jan Van der Perre

Jongeren die geen zin meer hebben in school, krijgen aan het Atheneum MXM in Merksem voortaan te maken met ‘motivatiecoach’ Saschia Degré (26). Ze volgt scholieren intensief op om te vermijden dat ze schoolmoe uitvallen. “Ik sta bijvoorbeeld altijd aan de schoolpoort om de leerlingen te verwelkomen. Als leerlingen die vaak te laat komen, eens wél op tijd zijn, zal ik zeggen dat ik trots ben.”

Jens Vancaeneghem

Ongeveer één op de tien jongeren verlaat ons onderwijs zonder middelbaar diploma. Ook aan het Atheneum MXM in Merksem gaat het elk jaar om twee of drie leerlingen. “Dat lijkt niet veel, op een totaal van 440 jongeren”, zegt directeur Eddy Marchand. “Maar we moeten ons uiterste best doen om elke leerling aan boord te houden.”

Sinds 1 september loopt daarom een deeltijdse “motivatiecoach” door de gangen. Die moet leerlingen met een dipje preventief bij de kraag vatten, te herkennen aan pakweg een plotse terugval in de punten of veel afwezigheden.

En dan komt Saschia Degré (26) in beeld. “Het gaat vooral om jongeren die hun motivatie kwijt zijn omdat ze bijvoorbeeld een jaar moeten overdoen”, zegt ze. “Of jongeren die gewoon lui zijn of meer bezig zijn met hun uiterlijk dan met de leerstof. Wanneer ik merk dat het probleem dieper zit, bijvoorbeeld door een moeilijke thuissituatie of een psychologische aandoening, schakel ik de leerlingenbegeleiding in.”

© Jan Van der Perre

Saschia helpt nu zelf twintig leerlingen. Maar elk traject is anders, zegt ze. “Dat kan een klein gesprekje op de gang zijn, één of twee keer, om te horen hoe het gaat. Ik vraag of het lukt om te studeren voor de examens bijvoorbeeld. Voor sommige leerlingen volstaan die kleine dingen. Het helpt al als ze weten dat er iemand is die hen opvolgt en het beste met hen voorheeft.”

Betuttelend

Andere jongeren moet ze nauwer op de huid zitten. Door ze consequent op te bellen als ze te laat komen op school bijvoorbeeld. “Als die leerling dan wél eens op tijd is, zal ik vragen hoe dat komt en zeggen dat ik trots ben. Zie me als een soort cheerleader, maar zonder pompons. Aanmoediging, daar gaat het om.”

Voor een buitenstaander kan dat betuttelend klinken, maar die kritiek wuift Saschia weg. “Sommige leerlingen hebben dat gewoon nodig. Trouwens: het is niet dat we geen straffen uitdelen. Maar we bekijken ook steeds andere opties.”

De aanpak van het Atheneum in Merksem wordt toegejuicht door het Gemeenschapsonderwijs. De koepel zegt dat er binnen de leerlingenbegeleiding op scholen vandaag sowieso meer aandacht is voor schoolmoeheid. Voor het katholiek onderwijs is dat net een reden om geen aparte functies in het leven te roepen. “Binnen het bestaande team werken scholen al hard om de band aan te halen met jongeren die dreigen uit te vallen”, zegt de woordvoerster.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer