© rr

Vrouwenvereniging lanceert bier: “Een krachtig blondje, geen stereotiepe kriek”

Vrouwenvereniging KVLV presenteert volgende week haar eigen bier. De officiële lancering wordt georganiseerd door studenten van Thomas More in Mechelen en ook het idee van een eigen bier komt uit de hogeschool.

Stijn Van de Sande

Het idee voor een KVLV-bier bestond al langer binnen de vrouwenvereniging, maar kwam dit voorjaar pas echt boven water.

“Een deel van mijn stage volgde ik bij Afterfive, het communicatiebureau van Thomas More”, zegt Jonith Herman, die intussen afgestudeerd is. “KVLV was een van onze opdrachtgevers en was op zoek naar een originele manier om jonge vrouwen te bereiken. Ik dacht: Waarom doen we niet eens iets atypisch?. En zo is het idee van het KVLV-bier ontstaan. Want bier heeft nog al te vaak een te mannelijk imago, daar wilden we komaf mee maken.”

“We hebben het idee de voorbije maanden dan verder uitgewerkt”, vult Fien Degrande van KVLV aan. “Het resultaat is geen stereotiep vrouwelijk bier zoals Kriek, maar een krachtig blond bier dat niet te zoet is. Het alcoholpercentage is ook niet al te hoog en dankzij wat vlierbloesem zorgen we toch voor een vrouwelijke toets. De naam van ons bier blijft voorlopig nog even geheim. Die wordt pas volgende week bekendgemaakt tijdens de officiële lancering.”

Beer & Bites

Het evenement rond die lancering, Beer & Bites, zal plaatsvinden in De Hoorn in Leuven en wordt eveneens georganiseerd door studenten van Thomas ­More. “We merken dat het een enthousiaste en gemotiveerde groep jongeren is”, zegt Degrande. “We geven hen veel verantwoordelijkheid en laten hen het evenement van naaldje tot draadje organiseren. Natuurlijk staan we wel klaar om in te grijpen of te helpen.”

Voor veel van de studenten is het de allereerste keer dat ze een evenement organiseren. “Al krijgen we wel positieve feedback”, vertelt studente Gitte Geunes, die zelf wel al wat ervaring heeft. Ze organiseerde in september nog de Student Lift-off. “Ik vind het overigens knap dat zo’n grote organisatie als de KVLV haar evenement uit handen durft geven. We verwachten zo’n 250 bezoekers.”

Zij kunnen tijdens Beer & Bites niet alleen kennis maken met het KVLV-bier, maar ook workshops volgen met biersommelier Sofie Vanrafelghem en de benen losgooien op de muziek van enkele dj’s. “We richten ons in de eerste plaats op jongeren, maar echt iedereen is welkom.”

Het is ook de eerste keer dat de studenten Event & Experience zo’n opdracht krijgen. “Zo laten we ze extra ervaring opdoen”, legt docent Bert Van Thilborgh uit. “Ze worden in het bad gegooid en krijgen meteen veel verantwoordelijkheid, maar ik ben ervan overtuigd dat zo’n opdrachten echt een meerwaarde betekenen voor de opleiding en de studenten zelf sterker maken op de arbeidsmarkt.”