© Hans Otten

Eierautomaat maakt band tussen boer en klant nauwer

Voor dagverse scharreleieren kunnen liefhebbers voortaan ook terecht bij de Pluimhoeve in Geel. In plaats van voor een hoevewinkeltje te kiezen, nemen de landbouwers een handige eierautomaat in gebruik.

Hans Otten

Pluimveehouder Joachim Laeremans van de Pluimhoeve in de Geelse Meeuwstraat haalt de korte keten aan als voornaamste argument om de verkoop via de eierautomaat te duiden. Tot nu toe leverde het eierbedrijf aan supermarkten, horeca en andere winkels. “Die directe band tussen klant en boer wordt weer belangrijker. Het is milieuvriendelijker en de klant is zeker van dagverse producten van de beste kwaliteit. Uit verschillende hoeken werd het ons al een tijdje aangeraden. Tot nu toe hebben we de boot altijd wat afgehouden, vooral door de strenge veiligheidsvoorschriften die voor een pluimveebedrijf als het onze gelden.”

Niet dat er geen mensen zijn die al eerder bij de Pluimhoeve een voorraadje eitjes kwamen inslaan. “Ze komen dan in de eierzaal een praatje slaan. Dat persoonlijke contact is zeker leuk, alleen hebben wij gewoonlijk iets minder tijd dan die klanten”, zegt de jonge landbouwer met een lachje.

EiGeel

De automaat biedt dan voor al die bedenkingen een handige oplossing: in een gloednieuwe houten chalet buiten de poort kunnen bezoekers op eender welk moment van de dag eenvoudig tien, dertig of zestig kakelverse scharreleieren in verpakking kopen. Een primeur in Geel heeft de Pluimhoeve daarmee niet, want aan de andere kant van de stad heeft Poultryfarms met zijn EiGeel al jaren een druk bezocht toestel.

“Het is precies die collega Guido Verhaegen die me al lang aanraadde om met die verkoop te beginnen”, lacht Joachim Laeremans. “Nu houd ik het in mijn toestel op eieren, maar bij succes overweeg ik om andere dagverse producten van andere landbouwers uit de omgeving te verkopen.”

www.eierautomaat.be