"Iedereen om me heen begon op nieuwe banden, terwijl ik een gebruikt setje had. Die nieuwe banden hebben in het begin een piekprestatie aan grip die ik niet had", vertelde Verstappen na de negentiende ronden durende sprintrace, waarin hij Lewis Hamilton en teamgenoot Sergio Pérez achter zich hield.
"Dus ik moest de eerste ronden flink verdedigen ten opzichte van Carlos Sainz. Daar kwam nog bij dat mijn batterij leeg was. Dus ik miste veel snelheid op het lange rechte stuk." Verstappen vroeg zijn team waar dit probleem vandaan kwam. "Toen kreeg ik een andere instelling door. Het duurde nog wel een paar ronden totdat het optimaal was."
Verstappen vreest niet dat dit probleem met de batterij van het hybride systeem hem verder nog gaat achtervolgen tijdens de kwalificatie en de hoofdrace in China. Met de Red Bull weer in topconditie kon hij zich op Fernando Alonso en Lewis Hamilton voor hem richten.
"Het viel me wel op dat iedereen zo aan het pushen was aan het begin, terwijl ik op mijn banden probeerde te letten. Dat ging goed, ik had weinig last van bandendegradatie. Ik kon vertrouwen op de snelheid van de auto en richting Fernando en Lewis."
Vierde startplaats zorgt voor meer risico op crashes
Verstappen werkte zich naar de leiding, waarna hij de race kon controleren en de winst pakte. Later op de dag moet hij weer aan de bak, als de kwalificatie voor de hoofdrace op het programma staat.
Daarin hoopt de WK-leider verder te komen dan de vierde startplaats die hij in de sprintrace had. "Dat is altijd weer een risico op crashes bij de start, dus ik wil zo ver mogelijk naar voren beginnen."
De kwalificatie voor de hoofdrace begint zaterdag om 9.00 uur (Nederlandse tijd). De hoofdrace start zondag ook om 9.00 uur.