Direct naar artikelinhoud
Milieu

Gerecht onderzoekt betrokkenheid kabinet-Schauvliege bij oliezwendel door Antwerps bedrijf

Minister van Leefmilieu Joke Schauvliege.Beeld Photo News

Het Antwerpse bedrijf Oilchart International kreeg in 2015 de toelating van het kabinet-Schauvliege om scheepsbrandstof te verkopen die volgens het parket zwaar vervuild is. Het gerecht onderzoekt of het kabinet wist dat het om vervuilde olie ging. “Dit is een erg lucratieve business.”

Een kabinetsmedewerker van Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) is op non-actief geplaatst na een huiszoeking van het parket van Antwerpen op het kabinet. Dat ontdekten de Mediahuis-kranten en is bevestigd door het kabinet-Schauvliege. In januari 2015 besliste de kabinetsmedewerker dat de ingevoerde brandstof van het Antwerpse bedrijf Oilchart International geen afvalstof was. 

Oilchart verkocht die stookolie vervolgens aan grote schepen in internationale wateren, wat bunkeren heet. Het gerecht vermoedt nu dat die stookolie zwaar vervuilde producten bevatte.  

Nederlands onderzoek

“Dat gebeurt wel vaker”, zegt Rob Buurman van de milieuorganisatie Recycling Netwerk. “De motoren van die grote schepen kunnen de smerigste brandstof verwerken, en omdat het op internationale wateren is, doet niemand daar moeilijk over. Als je daar rotzooi in kunt verwerken, is dat interessant, omdat het normaal gezien erg duur is om van chemisch afval af te geraken. Het is een erg lucratieve business.” 

De brandstof die Oilchart in handen kreeg, is afkomstig van een gigantisch vervuild meer, het zogenaamde asfaltmeer, op Curaçao in de Nederlandse Antillen. Dat raakte sinds de Tweede Wereldoorlog vervuild door een olieraffinaderij van Shell. Een afvalverwerker zuivert het meer, verwerkt het afval tot stookolie en verkoopt het onder meer aan Oilchart International.

‘De motoren van die grote schepen kunnen de smerigste brandstof verwerken, en omdat het op internationale wateren is, doet niemand daar moeilijk over’
Rob Buurman, milieuorganisatie Recycling Network

“Vervolgens vervoerde Oilchart die olie per tanker naar Europa”, zegt Christian Kint, zaakvoerder van Oilchart.

Volgens sommigen zouden aan de stookolie op een bepaald moment ook zwaar kankerverwekkende afvalstoffen uit de petrochemie zijn toegevoegd. “Oilchart heeft enkel olie als bunkerolie verkocht als die beantwoordde aan de internationale normen daarvoor”, repliceert Kint. 

Om het afval op de markt te brengen had Oilchart in principe een grondstofverklaring nodig van de Vlaamse overheidsdienst OVAM, maar volgens het bedrijf is er ook een tweede piste, waarbij het een advies vraagt aan het kabinet van de minister van Leefmilieu. “Het kabinet stelde dat we, mits we aan enkele voorwaarden voldeden, het product uit Curaçao mochten invoeren”, stelt Kint. “OVAM en de milieu-inspectie lieten per e-mail weten dat ze het advies van de minister zouden respecteren.”

Register

Over het algemeen is OVAM voorzichtig met het uitreiken van vergunningen die afvalstoffen tot brandstoffen maken, omdat schadelijke bestanddelen dan in de atmosfeer komen. Bovendien komen schepen regelmatig in de problemen op zee door de minderwaardige brandstof.

De vraag is of de kabinetsmedewerker wist met welk vervuild goedje hij te maken had, of eerder om de tuin geleid is door Oilchart. 

‘De kabinetsmedewerker blijft op non-actief tot er duidelijkheid is. In de tussentijd leveren wij de volle medewerking aan het onderzoek’
Kabinet minister Schauvliege

“De kabinetsmedewerker blijft op non-actief tot er duidelijkheid is”, zegt de woordvoerder van de minister. “In de tussentijd leveren wij de volle medewerking aan het onderzoek.”

Bij Oilchart klinkt het dat de kabinetsmedewerker zeker niet misleid is, aangezien de brandstof aan alle normen voldoet. Volgens de Mediahuis-kranten meent het Antwerpse parket wel dat Oilchart wetens en willens heeft meegewerkt aan de lucratieve zwendel van de afvalverwerker in Curaçao.

Niet overtuigend

Het parket zal zijn handen vol hebben om dat ook te bewijzen. In het verleden kreeg Oilchart meermaals gelijk in soortgelijke zaken. In 2014 oordeelde de milieu-inspectie dat de brandstof uit Curaçao die Oilchart verhandelde eigenlijk afvalstof was, maar de rechter gaf Oilchart gelijk. 

Vorige zomer kwam het bedrijf in Nederland voor de rechtbank nadat een schip in de problemen was gekomen door vervuilde scheepsbrandstof en met moeite de Rotterdamse haven bereikte. De rechter oordeelde dat de bewijzen tegen Oilchart niet overtuigend waren.