Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Vlaamse leerkracht Koen Timmers lanceert samen met Jane Goodall onderwijsplatform in Afrika

Koen Timmers.Beeld thomas legreve

De Vlaamse leerkracht Koen Timmers lanceert volgend jaar samen met de bekende Britse primatologe Jane Goodall een innovatief leerplatform in Afrika. Op termijn moeten een miljoen leerlingen gratis les krijgen via Skype. “We focussen op thema’s zoals het klimaat, armoede en gendergelijkheid.”

Leerlingen en leerkrachten van verschillende continenten samenbrengen, laten nadenken over globale kwesties zoals het klimaat en ze laten gebruikmaken van technologie. Dat is, kort samengevat, het onderwijsproject dat Koen Timmers (39) in verschillende Afrikaanse landen wil uitrollen. Te beginnen in Tanzania, waar hij samen met Jane Goodall twee ‘Innovation Labs’ gaat oprichten. Vanaf februari zullen leerlingen daar les krijgen via Skype. Ook komen er, zonder Goodall, projecten in onder andere Uganda en Nigeria, met later een mogelijke uitbreiding naar Palestina, Marokko en Brazilië. 

“Mijn doel is om in vijf jaar tijd een miljoen leerlingen te hebben”, zegt Timmers, die in ons land onder meer lesgeeft aan de Hogeschool PXL. “Maar het eerste jaar zullen dat er nog maar enkele duizenden zijn. Momenteel stellen we met zo’n twintig experts uit de hele wereld het curriculum op. Dat zal vooral focussen op thema’s zoals het klimaat, armoede en gendergelijkheid. Daar willen we vakken zoals wiskunde en wetenschappen aan koppelen, door leerlingen bijvoorbeeld te laten uitrekenen hoe groot de plastic soup is. Op die manier zijn ze niet enkel aan het cijferen, maar gaan ze echt nadenken over die problemen.” 

Global Teacher Prize

Timmers is met de Innovation Labs niet aan zijn proefstuk toe. Sinds hij drie jaar geleden zijn eigen laptop naar een vluchtelingenkamp in Kenia opstuurde om tientallen kinderen via het internet les te geven, heeft de Hasselaar al grote initiatieven uit de grond gestampt. Voor zijn project Climate Action bracht hij scholen uit 69 landen bij elkaar om bij te leren over het klimaat. Dit jaar maakte hij voor de tweede keer kans op de Global Teacher Prize, de prijs voor de beste leerkracht ter wereld.

“Het is door die Global Teacher Prize dat allerlei bedrijven contact met me hebben opgenomen”, zegt Timmers. “Maar ook door Jane Goodall en haar Roots and Shoots-initiatief. Het was haar voornemen om iets op te zetten rond gratis onderwijs op een innovatieve manier. De meeste mensen kennen haar natuurlijk door haar werk met chimpansees, maar haar grootste verwezenlijking ligt eigenlijk op het gebied van onderwijs. Roots and Shoots is actief in 140 landen. In Tanzania alleen zijn er 200.000 mensen bij betrokken.”

(Lees verder onder de video.)

Door eerdere projecten heeft hij een netwerk van 1.000 leerkrachten verzameld die staan te springen om via Skype les te geven. Bij een les van drie uur zou een lokale leerkracht twee uur voor zijn rekening nemen. In het uur dat overblijft, is er ruimte voor interactie met een school uit een ander deel van de wereld. 

Nieuwe technieken staan centraal. Zo wordt eraan gedacht Lego of de populaire game Minecraft in de lessen te verwerken. “Je zou leerlingen op de klassieke manier les kunnen geven over zonnepanelen”, vertelt Timmers. “Maar met Lego kun je ze ook een dorp laten bouwen dat op zonnepanelen draait. Ook Minecraft is in het onderwijs stilaan zijn plek aan het vinden. Bij wiskunde kun je het spel gebruiken om bepaalde vormen te visualiseren. Het Museum of London bouwde met het spel ooit het Londen ten tijde van de Great Fire uit 1666 na om zo te tonen welke impact de brand heeft gehad.” 

De hogeschool PXL gaat ook een rol spelen in het project, door studenten van de lerarenopleiding in te schakelen en onderzoek te doen naar de resultaten. Leerlingen wordt zo gevraagd wat ze geleerd hebben. Ook lokale leerkrachten kunnen hun feedback op het curriculum geven.

Levenservaring

Timmers hoopt dat leerlingen via de lessen levenservaring opdoen. Hij kijkt uit naar de samenwerking tussen leerkrachten en leerlingen uit verschillende continenten.

“Na lessen over het watertekort in Malawi hebben Amerikaanse studenten onderzoek gedaan naar een techniek om planten met minder water te doen groeien. Omdat ze hun bevindingen deelden met studenten uit het land zelf, wordt de techniek er nu ook toegepast. Dat zijn allemaal zaken die je niet doet als je gewoon les krijgt uit een handboek. Natuurlijk zijn het wel maar tien lessen per keer in het Innovation Lab en gaat het het bestaande onderwijs niet vervangen. Maar zo’n levenservaring kan er wel een heel krachtige aanvulling op zijn.” 

‘Na lessen over het watertekort in Malawi hebben Amerikaanse studenten onderzocht hoe planten met minder water toekomen. Die techniek wordt nu toegepast’
Koen Timmers