Op reis met de autocar: hipper dan ooit
Reizen met de autocar blijven erg in trek. In 2015 stapten ruim 13 miljoen Belgen in een toerbus. Dat waren er 7 procent meer dan het jaar voordien. En steeds meer jongere reizigers ontdekken de autocar. Dat meldt vrtnws.
De meeste busreizen in 2015 waren daguitstappen. Toch gingen nog meer dan 1 miljoen Belgen op meerdaagse reis met de bus. Vooral middellange trajecten genoten bijval. Het is precies op deze trajecten dat de bus de concurrentie aangaat met de goedkope vliegreizen.
Nog een voordeel: door de bussen zo schoon en zuinig mogelijk te maken, kan de kost per reiziger laag worden gehouden. Zo verbruiken autocars tijdens lange ritten op de snelweg maar 20 liter per 100 kilometer, met een lage brandstofkost als gevolg.
De sector zet daarnaast hoog in op comfort. In moderne bussen vind je bijvoorbeeld snoepautomaten, koffiezetapparaten, koelkasten en microgolfovens. Vaak is er ook wifi aan boord. "Het is belangrijk dat we het verschil maken met het vliegtuig", zegt Raf Vervoort van busbouwer Van Hool. "We bouwen tafels en stopcontacten in om met een laptop te kunnen werken en voorzien connectiviteit via wifi."
Meer ruimte dan in vliegtuig
Ander pluspunt van de autocar is dat er vaak geen bagagebeperkingen zijn. En dan is er nog de ruimte. "In tegenstelling tot wat veel mensen denken, heb je in een businessconfiguratie in een autocar meer plaats dan in businessclass in een vliegtuig", zegt Filip Van Hool, van de gelijknamige busbouwer. De reizigers worden soms ook thuis opgehaald. Zo kunnen ze de verplaatsing naar de luchthaven vermijden en vallen ook de lange wachttijden daar weg.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMreportage
Onze reporter op driedaagse wijntour langs de Costa Brava: “Hier worden 2,7 miljoen kilo druiven verwerkt tot 1,9 miljoen liter wijn en 2,24 miljoen flessen”
-
Van Hool bouwt eerste volledig elektrische autocar voor Amerikaanse markt
Autobusbouwer Van Hool uit Koningshooikt bij Lier brengt in de eerste helft van 2019 een volledig elektrisch aangedreven autocar op de Noord-Amerikaanse markt. De bus krijgt een autonomie van zowat 300 kilometer, zo meldt Van Hool. -
Livios
Moestuinieren voor dummies: wat (niet) te doen voor een smakelijk resultaat
Leg je voor het eerst een eigen moestuin aan? Maar weet je niet wat je best als eerste zaait en plant? Bouwsite Livios lijst vijf soorten groenten en fruit op die (bijna) niet kunnen mislukken. -
-
Nederlandse toerist (51) wordt onwel na snorkelen bij Australisch koraalrif en overlijdt
-
46
KIJK. Broodjesverkoper probeert Belgische toerist op te lichten: “Hij vroeg tien keer de normale prijs”
Een broodjesverkoper uit Sri Lanka die dacht een extra cent te verdienen door een Belgische toerist op te lichten, heeft die poging als een boemerang in zijn gezicht teruggekregen. Hij ging volledig de mist in, waardoor hij nu te kijk staat als oplichter. “Hij vroeg tien keer de normale prijs.” -
Livios
“Wekelijks je gras maaien is achterhaald”: zo laat je je gazon verantwoord stralen
De gazons in Vlaamse tuinen groeien opnieuw aan sneltempo. Tijd om de grasmaaier uit het tuinhuis te halen dus. Of niet, want deze maand werd omgedoopt tot ‘Maai Mei Niet’. Je gras even laten groeien is namelijk goed voor de biodiversiteit. Maai je het gazon liever toch? Bouwsite Livios helpt je met praktische maaitips. -
21
"Ze gaan onze huizen binnen, ze zitten op ons terras”: pittoresk dorpje op eiland Menorca wil helemaal op slot voor miljoen toeristen
-
56 boetes uitgedeeld en 7 sensatiezoekers aangehouden die verboden iconische ‘trap naar de hemel’ in Honolulu toch nog willen beklimmen
-
Schipbreukelingen gered van onbewoond eiland dankzij boodschap als in film
De Amerikaanse kustwacht heeft drie mannen kunnen redden die al meer dan een week vastzaten op een onbewoond eiland. Ze konden gelokaliseerd worden dankzij een groot ‘help’-signaal van palmbladeren. -
KIJK. Zoo zet leeuwen op dieet, maar het is niet omdat ze te dik zijn
De leeuwen in de zoo van Antwerpen moeten op dieet. Niet dat ze te dik zijn, maar de zoo wil een natuurlijker voedingspatroon. De hapklare filets worden vervangen door karkassen. Dat zijn dus dode dieren in hun geheel, waardoor de leeuwen wat meer moeten werken voor hun kost. Het lijkt meer op hoe de dieren in het wild eten, al is het voor de bezoekers mogelijk wel even slikken. -
Spaargids.be
Adieu, Maestro: wanneer krijg jij je nieuwe bankkaart? En vanwaar de (verplichte) switch?