Direct naar artikelinhoud
AchtergrondDe mol

Senne, Michaël of Bernard? Vanavond weten we wie ‘De mol’ is. Deze jagers geven nu al hun voorspelling

Presentator Gilles De Coster met enkele deelnemers aan 'De mol'.Beeld Play 4

Meer dan een miljoen Vlamingen en Nederlanders maken wekelijks jacht op de mol. Straks weten we wie al die tijd de boel belazerde. Deze fanatieke fans van De mol (geuzennaam: molloten) dragen elk op hun eigen manier bij aan de zoektocht.

DE PODCASTER

Wie: Nelleke Poorthuis (38)
Rol: podcaster bij Trust Nobody
Aantal luisteraars: gemiddeld 20.000 per week

Bij de noorderburen dreigde een familiedrama los te breken: Elger van der Wel broedde met zijn goede vriend Mark Versteden op een podcast over Wie is de Mol?, de Nederlandse tegenhanger van De mol. “Toen werd ik een beetje boos”, grinnikt Elgers echtgenote Nelleke Poorthuis. “Het is immers míj́n lievelingsprogramma. Dan heb ik mezelf maar uitgenodigd om deel uit te maken van de podcast.”

In 2018 lanceerde het Nederlandse drietal Trust Nobody. Tijdens de begindagen lieten ze wekelijks hun theorieën over Wie is de Mol? en De mol vrij in de ether. Intussen maken ze zelfs twee afleveringen per week. Trust Nobody een tijdsintensieve bijbaan noemen, is een understatement. “Het is een totaal uit de hand gelopen hobby,” bevestigt Poorthuis, “maar wel ontzettend leuk om te doen.”

Elke zondag houden de makers van Trust Nobody vrij. Nelleke Poorthuis en haar echtgenoot Elger kijken samen. In alle stilte. “Als we iets opmerken, delen we dat zelfs niet met elkaar.” Meer nog: tijdens de eerste visie noteren ze helemaal niets. “Ik wil heel bewust blijven genieten van het programma. In het begin heb ik geprobeerd om tijdens het kijken notities bij te houden, maar dan let je niet goed genoeg op. De makers van De mol zijn zo goed in het meeslepen van de kijker, het zou zonde zijn voor de beleving van het programma om je te laten afleiden.”

Op maandagavond na de werkdag – de mensen achter Trust Nobody combineren de podcast met een gewone dagjob – herbekijkt Poorthuis de aflevering van de dag voordien. Dan vult ze haar (digitale) molboek wel aan met al wat ze opmerkt. “Pauzeren, terugspoelen, analyseren wat Gilles (De Coster, presentator, ELV.) zegt… Daaruit halen we input voor de podcast.”

Op dinsdag neemt ze tips van Trust Nobody-luisteraars onder de loep. “We hebben een hotline waar ze aanwijzingen en theorieën kunnen inzenden”, vertelt Poorthuis. Op woensdagmiddag nemen ze dan uiteindelijk op. In totaal spenderen ze wekelijks enkele uren aan de voorbereiding, opname en montage. “Daarnaast moeten er ook teksten geschreven worden voor de website en werken we onze socialemediakanalen bij.”

Met diepgravende analyses – Poorthuis noemt zichzelf “de molloot met de vergezochte theorieën” – bereikt Trust Nobody wekelijks zo’n 20.000 luisteraars, onder wie ook de makers van De mol. “Gilles De Coster postte in het verleden een foto op Instagram waarop je zag dat hij in de auto naar Trust Nobody aan het luisteren was. Ik was helemaal starstruck. (lacht) Hij heeft onze podcast toen zelfs getipt aan de kandidaten.”

Nellekes mol is… Michaël

“Ik heb heel lang Stéphanie verdacht, maar Michaël was altijd mijn tweede keuze. Tijdens de bootproef in de eerste aflevering lukte het hem maar niet om zich in één minuut voor te stellen. Hij begon over zijn ene teelbal, over zijn kleinkind,… Ik dacht: wie is die man?! (lacht hard) Hij is heel onhandig maar toch charmant, wat een mooie combinatie is voor een mol.”

Nellekes winnaar is… Bernard

“Al zou het fijn zijn dat Bernard Senne verdenkt en Senne Bernard. Dat zou betekenen dat niemand de mol in het vizier had, wat een primeur zou zijn.”

DE MEESTERMOLLOOT

Wie: Marc Denys (54)
Rol: kanaalbeheerder Mollengroep (Facebook) en vaste speurder van de Krant van West-Vlaanderen
Aantal leden: 74.400

Marc Denys beheert een schatkist vol moltheorieën: in zijn Mollengroep hebben 75.000 Facebook-leden toegang tot de meest verregaande hypotheses over wie de mol is en waarom. Bij de doorstart van De mol in 2016 op Play4 (toen: VIER) opende hij de pagina als fan van het eerste uur.

“Toen De mol nog bij de openbare omroep zat, deed ik hetzelfde als nu, alleen gebeurde dat niet online. Met vrienden en familie ging het over bijna niets anders dan De mol. Wat ons opviel tijdens de afleveringen, deelden we met elkaar. Ik hield zelfs een mollenboek bij. Ik ken eigenlijk niemand die destijds niet gebeten was door het programma.”

Marc Denys is een van Vlaanderens meest actieve molloten. Hij kijkt meerdere keren naar een aflevering. “Eerst live op zondag, zonder daarbij notities te maken. Dat moment houd ik vrij om ten volle van het programma te genieten.” Daags nadien kijkt hij een tweede keer, later in de week volgt de derde ronde. Per aflevering maakt Denys vervolgens een geschreven samenvatting die hij op Facebook deelt.

In Denys’ Mollengroep vind je flinterdunne theorieën, maar evenzeer geloofwaardige pistes die tot op het bot werden uitgespit. “Zo analyseerde iemand de quotes waarmee de afleveringen beginnen. De eerste kwam van Charlotte – haar naam bestaat uit negen letters, dus neem je de negende letter van de quote. Zo ga je het rijtje af. Tot vorige week leidde die theorie tot Michaël. Nu klopt het plots niet meer, dus misschien lezen de makers mee en hebben ze ingegrepen?”

“Het is bewonderenswaardig om te zien hoe goed sommige molloten kunnen puzzelen”, vindt Marc Denys. Zelf houdt hij niet vast aan bepaalde kunstgrepen, maar legt hij vooral de interactie tussen de kandidaten onder het vergrootglas. Hij bekijkt daarnaast elke inzending en, indien interessant en relevant, geeft hij die een mooie plaats in de Mollengroep.

Niet alleen deelt hij zijn eigen bevindingen en ordent hij die van anderen. Soms schakelt hij ook de hulp van collega-speurders in. “Ik heb eens een oproep geplaatst om te vragen of iemand die het Italiaans machtig is (dit seizoen speelt zich af op Sicilië, ELV.) iets opgevallen is. Hebben de makers bijvoorbeeld alles correct vertaald of schuilt ook daar een tip?”

Per dag spendeert Marc Denys minstens één uur aan de Mollengroep. Daarnaast speurt hij ook vrijwillig naar de mol voor de Krant van West-Vlaanderen. “Daar ben ik ook enkele uren mee bezig om alles mooi verwoord te krijgen. Ik ben immers geen journalist.”

Marcs mol is… Michaël

“Ik was 100 procent zeker dat Senne de mol is, maar ik ben overgeschakeld op Michaël. Hij is altijd enthousiast maar verdient uiteindelijk weinig geld. Als je de follow the money-theorie volgt, heeft hij het minst binnengebracht. En hij komt gewoon met alles weg.

Marcs winnaar is… Bernard

“Senne is zijn molboekje kwijt. Hij heeft dan wel de notities van de anderen mogen overschrijven, ik herinner mij uit mijn studententijd dat studeren met andermans notulen niet hetzelfde is. Daarom geloof ik dat Bernard er beter voor staat.”

DE VIDEOMAN

Wie: Tim Uitroepteken (18)
Rol: Youtuber en tiktokker (@timuitroepteken_widm)
Aantal abonnees: 3.300 (YouTube), 1.167 (TikTok)

Voor Tim Uitroepteken – een pseudoniem – begon het als huiswerk buiten zijn studies audiovisuele media om. De Nederlander volgde in eigen land Wie is de Mol? en kreeg van medemolloten De mol getipt. “Ik had eerder al een Instagramkanaal gestart waarop ik theorieën deelde. Maar op een dag dacht ik: ik zet de camera aan, praat over het programma en kijk hoe het binnenkomt bij de mensen.”

Niet alleen de reacties van vrienden waren positief, “ook fans van De mol motiveerden mij om verder te gaan”. De videocontent van Tim Uitroepteken is tweeledig: op TikTok plaatst hij korte video’s waarin hij opmerkelijke handelingen van kandidaten toelicht, terwijl hij op YouTube hints bespreekt en daarnaast een wekelijkse videopodcast publiceert waarin hij met andere speurders in gesprek gaat.

Hij probeert wekelijks een video online te krijgen, wat moeilijk te bolwerken is doordat zijn studies veel van zijn tijd opslorpen. “Naar volgend seizoen toe zou ik er meer tijd willen insteken”, vertelt hij. Nu bekijkt hij elke aflevering twee keer. “Terwijl ik kijk, maak ik notities. Op basis daarvan maak ik een script voor YouTube waarin staat wat ik wel en niet wil vertellen.”

Het volledige traject van een YouTube-video rond zijn gevonden hints en theorieën neemt vier à vijf uur in beslag. De videopodcast voorbereiden, opnemen en monteren is nog tijdsintensiever, doordat elke opname voorafgegaan wordt door een meeting met zijn gasten waarin ze de volledige aflevering overlopen die in de podcast besproken wordt.

In zijn video’s over Wie is de Mol? verwerkt Tim Uitroepteken beeldmateriaal van de Nederlandse openbare omroep. Doordat zijn kanaal (nog) niet bekend is bij Play4 moet hij het voor zijn video’s over De mol zonder fragmenten stellen. “Ik probeer alles op mijn manier zo goed mogelijk uit te leggen, zodat je als kijker geen beelden mist in mijn video’s.”

“Het blijft natuurlijk gewoon een hobby”, zegt Tim Uitroepteken. Het geeft de 18-jarige veel voldoening om zelf voor de camera te staan en te praten over een tof programma. “Ik heb best veel vrienden en online mensen leren kennen door beide programma’s. Ook dat maakt wat ik doe superleuk.”

Tims mol is… Senne

“In de derde aflevering had hij tijdens de kasteelproef veel controle over zijn medekandidaten. Door zijn positie in het spel had hij ook veel invloed op het verdere verloop met de doos van Pandora. Senne is een sluwe mol die telkens weet waar hij moet zitten.”

Tims winnaar is… Michaël

“Ik heb de indruk dat de Michaël en Senne elkaar viseren, waardoor een van hen de mol is en de andere de winnaar. Bernard schrijf ik volledig af.”

DE MEMEMAKER

Wie: Jonathan Loeys (29)
Rol: mememaker op X en Instagram (@jloeys)
Aantal leden: 18.500 (X) en 3.066 (Instagram)

Jonathan Loeys trok eigenhandig een trend op gang. Naast een collectieve zoektocht onder Vlamingen is De mol tegenwoordig ook een onuitputtelijke bron voor mememakers. Een screenshot met een bijbehorende gevatte opmerking volstaat voor de twintiger om honderden likes binnen te rijven.

De West-Vlaming kijkt naar De mol sinds 2016. “Ik kan moeilijk mijn muil houden wanneer ik tv kijk. Mijn toenmalig lief was toen al het slachtoffer van mijn commentaar.” Loeys’ memes zijn daar een uitloper van. Tijdens de editie van 2019, toen Elisabet Haesevoets de mol was, begon hij met het delen van memes op Twitter (nu X). “Ik maakte foto’s van de tv met mijn gsm en trok de bewuste fragmenten uit hun context. (lacht hard) Het zag er echt zo middeleeuws uit als het klinkt.”

Een jaargang later begonnen zijn memes ruchtbaarheid te krijgen. Intussen is @jloeys een begrip onder twitteraars en deden mediabedrijven al een beroep op zijn diensten. Zo maakte hij vorig seizoen memes aan de lopende band voor Humo, “maar dat voelde aan als werken, terwijl ik het voor de lol doe.”

De makers van De mol zijn vertrouwd met Loeys’ internetinterpretatie van situatiehumor. En ook verschillende kandidaten van het programma uitten zich in het verleden als fan. Wat zijn memes zo sterk maakt, is de snedigheid en daarnaast de snelheid waarmee ze verschijnen. De amateurkomiek met een achtergrond in improvisatiehumor denkt geen uren na over een mop. “Ik kijk gewoon live en kom ter plaatse op ideeën. Het gebeurt dus heel spontaan.”

Het gaat er weliswaar professioneler aan toe dan vijf jaar geleden. Met een computerprogramma maakt hij screenshots aan de lopende band. “Tijdens de reclameblokken werk ik dan enkele memes uit die ik meteen online plaats. En na de aflevering werk ik er nog eens een uur aan.” In het verleden kwam hij elke zondag op een zestigtal ideeën uit. “Nu zijn het er een stuk minder en probeer ik eerder obscuurdere popculturele verwijzingen te maken.”

Het is Jonathan Loeys namelijk niet om de likes te doen. “Als één meme niet bij het grote publiek aanslaat maar wel hilarisch bevonden wordt door vijf mensen, haal ik daar evenveel voldoening uit.” In tijden waarin klavierhelden zich op het internet negatief uitlaten – ook over De mol-kandidaten – wil Loeys vooral ingaan tegen de vele negativiteit.

“Het is niet dat mijn memes activistisch bedoeld zijn,” grinnikt hij, “maar ik hoop er wel positiviteit mee te verspreiden.”

Jonathans mol is… Senne

“Ik heb de indruk dat Senne een uitbundige persoon is, behalve tijdens de opdrachten. Dan probeert hij zichzelf een andere houding te geven. Je kunt veel uit zijn lichaamstaal afleiden. In het verleden kwam ik zo Lennart en Uma op het spoor.”

Jonathans winnaar is… Bernard

“Ik gun het hem, omdat hij zo fanatiek is. Het is een competitiebeest. Hij wil echt winnen, terwijl Michaël zich verdacht maakt door op charmante wijze te klungelen.”

De finale van ‘De mol’, zondag 12 mei om 20 uur op Play4.