Direct naar artikelinhoud
Opinie

De illegale handel in Borgerhout bestrijden is ook de legale versterken

Tom Meeuws en Jinnih Beels.Beeld Photonews

Tom Meeuws is Antwerps sp.a-voorzitter, Jinnih Beels is onafhankelijk kandidaat op de Antwerpse sp.a-lijst.

en

De illegale economie in Borgerhout is groter dan de legale. Terwijl het stadsbestuur zich op de borst klopt over het Stroomplan, breiden de criminelen hun imperium uit tot in het lokale handelsapparaat. Terwijl de stad de aandacht afleidt met het screenen van dokwerkers, durft men malafide handelszaken niet binnen te gaan.

Wetgevend werk om de stad meer slagkracht te geven om handelszaken te sluiten, blijft intussen achterwege. Nochtans zit N-VA op alle niveaus aan de knoppen. Toch blijft het wachten op een 'Bibob-wetgeving' zoals die in Nederland bestaat. Dat is een wet die de overheid toestaat om mensen die er malafide praktijken op na blijken te houden, vergunningen te weigeren.

Al in 2014 waarschuwde professor Tops van Tilburg University dat een forse overlastaanpak – een overheid die alles inzet op het zichtbaar schoonvegen van wijken – snel op zijn grenzen botst. Criminele organisaties gaan ondergronds, infiltreren in handelszaken zoals horeca, nacht- en belwinkels, maar evengoed kleding, autoverhuur, enzovoort.

De oplossing hiervoor, zegt Tops, is een integrale gebiedsgerichte aanpak waarbij het lokaal bestuur bevoegdheden krijgt om handelaars via justitie te screenen op zogenaamd 'slecht levensgedrag' en zo zaken ook te sluiten. Tegelijk moet er door stads-, politie- en inspectiediensten beter worden samengewerkt en moet je de subcultuur van gemakkelijk geldgewin durven te frustreren.

'Very irritating policing'

In België heeft de burgemeester heel wat bevoegdheden om de openbare veiligheid af te dwingen. De vraag is dus waarom de burgemeester dit probleem niet ambitieuzer aanpakt? Hij heeft met de uitbaatvergunning voor imagoverlagende zaken, in het leven geroepen door het vorige stadsbestuur, een krachtig wapen in handen. Bovendien is het niet moeilijk om aan 'very irritating policing' te doen bij handelszaken. Waarom zijn er bij die handelszaken geen gezamenlijke controles geweest van politie, inspectie en fiscus? Omdat de burgemeester één belangrijk aspect van een geïntegreerde veiligheidsaanpak niet onder de knie heeft, en dat is het organiseren van samenwerking tussen diensten. 

Als je na vijf jaar war on drugs nu pas een taskforce opzet met mensen van verschillende disciplines, dan loop je achter de feiten aan. Als je al jaren weet dat je meer bevoegdheden nodig hebt om handelszaken te onderzoeken, omdat dit in België nu alleen kan voor horecazaken, dan heb je een probleem met slagkracht in Brussel. Waarom mag hij wel een drugscafé sluiten, maar geen malafide kapperszaak? De uitbreiding van de Nieuwe gemeentewet laat nu al twee jaar op zich wachten door getreuzel onder de regeringspartijen.

Zo hard je de criminelen aanpakt, zo empathisch zou je de goedbedoelende handelaars in de armen moeten sluiten

Het spierballenvertoon mag dus ophouden. Wij roepen op tot een gebiedsgerichte aanpak. In sommige stadsbuurten zijn wijkontwikkeling, leefbaarheid en georganiseerde misdaadbestrijding twee kanten van dezelfde medaille. Zorg dat de nodige wetgeving gestemd geraakt en put zo je bestuurlijke bevoegdheid maximaal uit. Organiseer respectvolle samenwerking tussen alle betrokken diensten en ga in dialoog met de wijken zelf en versterk de legale economie in Borgerhout en de vele allochtone ondernemers die keihard werken – vraag maar aan UNIZO.

Want dat is het moeilijke evenwicht dat dit stadsbestuur niet lijkt te vinden: het keihard verzwakken van de cohesie en de status van criminelen zonder een hele gemeenschap of wijk te stigmatiseren. Zo hard je de criminelen aanpakt, zo empathisch zou je de goedbedoelende handelaars in de armen moeten sluiten. In het licht daarvan is de vaststelling dat de illegale economie in Borgerhout groter is dan de legale economie, meer dan een gemiste kans.