Twee dinosaurusrobots zijn in het Henn-na Hotel in Tokio geprogrammeerd om gasten in te checken.
Volledig scherm
Twee dinosaurusrobots zijn in het Henn-na Hotel in Tokio geprogrammeerd om gasten in te checken. © AFP

Japanse hotelketen ontslaat massaal zijn robots

Een Japanse hotelketen voert een opmerkelijke ontslagronde door: meer dan de helft van de 243 robots moeten weg. Het in 2015 gestarte Henn-na Hotel claimde bij de opening dat robots het mensenwerk konden overnemen. Nu vier jaar later blijkt dat de robots net voor meer, dan voor minder menselijke arbeid zorgen.

5 reacties

  • Anoniem

    5 jaar geleden
    Meer robots betekend een boeiender leven zonder het eenvoudige en vervelende werkt. M.a.w. de levenskwaliteit stijgt voor iedereen, dat is al bij elke automatisatie zo geweest. Meer robotisatie zou er toe kunnen leiden dat we nog maar een 4-dagenweek zouden hebben later een 3-dagenweek. Uiteraard steeds zonder inkomensverlies en andere invulling van het werk. Fantastisch toch!
  • Katia Mistianes

    5 jaar geleden
    Basismensen in een hotel, zoals receptionisten, piccolo's, postbodes (niet toevallig vermoeiende knelpuntjobs) moeten op het werk urenlang en razendsnel verschillende beslissingen nemen en gepast reageren: dat kunnen robots niet.
  • Yvan Lissens

    5 jaar geleden
    Op de werkvloer merk ik dat de doorgedreven robotisering, of automatisering, de mens gewoon dommer maakt. Zelf ben ik van de generatie die zelf moest denken om het productieproces aan de praat te houden. Als vandaag de automatisering (deels) uitvalt, dan is men nauwelijks nog in staat om het machinepark manueel op te starten of werkende te houden, triestig.
  • Christian Deckers

    5 jaar geleden
    Dus de klanten van het hotel waren toch niet allemaal volslagen robots.
  • Jürgen Mouton

    5 jaar geleden
    Hopelijk geeft het inzetten van robots, ipv van mensen te werk te stellen, hen net veel meer geld gekost. Het kan bijna niet anders, anders zouden ze die robotten wel houden. Net goed, bedrijven maken al genoeg winst, zonder dat ze iedereen werkloos proberen maken. En hoeveel klanten dachten ze te hebben, als iedereen werkloos is, en zich niets meer kan permitteren?!?