Vliegvelden moeten mogelijk krimpen na stikstofvonnissen

Nieuws
De Nederlandse overheid moet van de rechter ‘passende maatregelen’ nemen tegen overmatige stikstofuitstoot van Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport. ‘Dat betekent krimpen’, maakt voorzitter Alfred Blokhuizen van actiegroep SchipholWatch op uit nieuwe vonnissen van de rechtbank Gelderland die mogelijk grote gevolgen kunnen hebben.
anp
woensdag 17 april 2024 om 22:21
Afbeelding
beeld anp

Het gaat om een slepende zaak die in 2019 werd gestart door Mobilisation for the Environment (MOB), een organisatie die samen optrekt met SchipholWatch. Ze voeren al jaren een juridische strijd tegen de milieuschade die het vliegverkeer veroorzaakt.

In het verleden heerste het idee dat een afzonderlijke natuurvergunning niet nodig was voor de vliegvelden. Maar het kabinet erkende in 2020 dat dit wel degelijk vereist is. Een belangrijke reden is de uitstoot van stikstofoxiden door vliegtuigen. Die vervuilen de lucht en kunnen schadelijke invloed hebben op de natuur.

Ontbrekende vergunning

Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport beschikken evenwel nog altijd niet over zo’n vergunning. ‘De rechter is het met ons eens dat dit niet kan’, zegt Blokhuizen.

In de zaak verwees de overheid wel naar een landelijk maatregelenpakket, maar dat was volgens de rechter onvoldoende. De activist redeneert dat er niets anders op zit dan het aantal vluchten op de vliegvelden te beperken, al is het wel mogelijk dat de overheid de kwestie nog op een andere manier zal proberen op te lossen.

Schiphol

Voor Schiphol was MOB een vergelijkbare rechtszaak gestart. Maar die luchthaven beschikt sinds vorig jaar wel over een natuurvergunning. Daarom laat de rechter die zaak voor wat het is. Blokhuizen zegt dat de milieuclubs het daar niet bij laten zitten. De vergunning van Schiphol wordt volgens hem aangevochten bij een andere rechter.

Het is nog niet bekend of de overheid in beroep wil gaan tegen de uitspraken. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit laat weten de uitspraken te bestuderen.

Bestuderen vonnissen

Schiphol, tevens eigenaar van Rotterdam The Hague Airport en meerderheidsaandeelhouder van Eindhoven Airport, kijkt eveneens nog naar de vonnissen. Een woordvoerder van de luchthaven wil niet ingaan op de mogelijke gevolgen. Wel zegt hij dat er eerder al aanvragen zijn gedaan voor natuurvergunningen voor de vliegvelden in Rotterdam en Eindhoven. Die procedures lopen volgens hem nog.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Nederlandse chipmaker NXP stijgt op Wall Street na cijfers

NXP Semiconductors behoorde dinsdag tot de stijgers op de aandelenbeurzen in New York. De in Eindhoven gevestigde chipproducent boekte afgelopen kwartaal meer winst dan beleggers en analisten hadden verwacht. De omzet lag in lijn met de verwachtingen.

Afbeelding

Duitsland hoeft van ICJ niet te stoppen met wapenexport Israël

Duitsland hoeft de wapenexport naar Israël niet stil te leggen. Het Internationaal Gerechtshof (ICJ) in Den Haag heeft dinsdag de beschuldigingen van Nicaragua afgewezen in een genocidezaak die het had aangespannen.

Afbeelding

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was.

Afbeelding

OM eist zes jaar cel en tbs voor onlinemisbruik minderjarigen

Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag een celstraf van zes jaar en tbs met dwangverpleging geëist tegen een 37-jarige man uit Noordwijk voor onlinemisbruik van achttien minderjarige slachtoffers.

Afbeelding

UNRWA: 267 miljoen aan financiële steun nog opgeschort

Nog 267 miljoen dollar (omgerekend 249 miljoen euro) aan steun voor de VN-hulporganisatie voor Palestijnse vluchtelingen (UNRWA) is nog steeds opgeschort. Zestien landen pauzeerden begin dit jaar hun financiële bijdragen. Een deel heeft de steun inmiddels weer hervat.

Afbeelding

Vliegmaatschappijen moeten binnen maand stoppen met 'groenwassen'

Twintig Europese luchtvaartmaatschappijen doen zich groener voor dan ze zijn en misleiden klanten. Ze moeten daarmee stoppen en hun duurzaamheidsclaims binnen dertig dagen aanpassen, zeggen de Autoriteit Consument & Markt en haar collega-toezichthouders.