Steeds meer Belgen aan de tofu, quorn en seitan: verkoop vleesvervangers stijgt met 40 procent

© Shutterstock

In drie jaar tijd is de verkoop van vleesvervangers met 40 procent gestegen. Een kwart van de Belgische gezinnen legt wel eens ­tofu, quorn of seitan in zijn winkelkarretje.

rmg

Zelfs McDonald’s kan de trend niet meer negeren. De fastfoodreus test sinds kort in vijf restaurants in het Finse Tampere een veganistische hamburger uit. Als de proef slaagt, zal de McVegan volgend jaar in heel Finland verkrijgbaar zijn. “Het aanbod van vegetarische producten is de jongste jaren enorm gegroeid”, bevestigt ­Nena Baeyens van de vegetariërsorganisatie EVA. “De ruimte die supermarkten ervoor maken, neemt toe. Ook grote bedrijven springen op de kar. Zelfs vleesproducent Aoste lanceerde onlangs als eerste een gamma van vegetarische charcuterie.”

Ten opzichte van 2014 wordt er nu 40 procent meer uitgegeven aan verse vleesvervangers als ­tofu, quorn, seitan of vegetarische burgers, leren cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. “Dat segment kent een sterke groei”, zegt woordvoerster An Palmans. “Bijna één op de vier Belgische gezinnen koopt die producten minstens één keer per jaar”.

Veggiebeurs

De groei is ook de beursorganisator Wellfairs niet ontgaan. ­Komend weekend strijkt die met de ­VeggieWorld-beurs voor het eerst in Brussel neer. Er wordt gehoopt op 5.000 bezoekers. De grote supermarkten zullen nog niet aanwezig zijn op VeggieWorld. Het zijn vooral gespecialiseerde producenten, zoals De Hobbit uit Maldegem. In zes jaar tijd is de winst van het bedrijf bijna verdrievoudigd. Bij Vers en Veggie, dat vanuit Balegem natuurwinkels en horecazaken van onder andere bereide vegetarische maaltijden voorziet, is de winst in een paar jaar tijd zelfs vertwintigvoudigd.

Dat het de jongste jaren snel gaat, blijkt ook uit de cijfers van de supermarktketens. Vorig jaar zag Carrefour de vegetarische omzet met 25 procent stijgen, en dit jaar zal die groei zich voortzetten, zegt woordvoerder Baptist Van Outryve.

Delhaize meldde onlangs een groei van ongeveer 10 procent in de categorie vegetarische producten, en 25 procent voor de producten die behalve vegetarisch ook biologisch zijn. Puur veganistische producten kennen een groei van 20 procent.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen