Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
PREMIUM
Koen Crucke open over zijn geld: “Jan regelt alles. Af en toe vraag ik hem ‘Hebben we nog geld genoeg?’”
Acteur en zanger Koen Crucke (72) heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij samen met zijn echtgenoot Jan (76) graag van het leven geniet. Veel geld hebben interesseert hem dan ook helemaal niet. “We werken al genoeg in ons leven, dus ik vind dat we ook af en toe mogen profiteren.” Hieraan geeft hij met plezier zijn centen uit. -
PREMIUM
Tot 8,1 miljoen euro: nog nooit zoveel luxeflats verkocht. Maar wie koopt ze?
Met 406 appartementen met een prijskaartje van meer dan één miljoen euro wisselde afgelopen jaar een recordaantal luxeflats van eigenaar in ons land. Waar de verkoop van miljoenenvilla’s slabakt, geldt dat allerminst voor peperdure appartementen. Hoe komt dat? Wie legt er zoveel geld neer voor een flat? En waar gaan de miljonairs het liefst wonen? “De badkamer, de keuken, de vloer, domotica: het mag allemaal flink wat kosten.” -
-
PREMIUM
Hoeveel betaalden Magali (35) en Kris (43) voor hun trouwfeest met alles erop en eraan? “We hebben nergens op bespaard”
-
Jobat
Wanneer wordt jouw loon opnieuw geïndexeerd? En kan die aanpassing ook in je nadeel spelen?
In juni zien een hoop werknemers hun loon weer wat stijgen – en niet alleen ambtenaren. Laurence Philippe en Melissa Menschaert, legal experts bij Partena Professional, leggen Jobat.be de logica achter de loonindexering uit en bespreken de gevolgen van het grote aantal indexeringen sinds het begin van de coronacrisis. -
Jobat
Huwelijk, ziek kind, verkiezingen: waarvoor mag je (geen) klein verlet aanvragen bij je werkgever?
Is er een niet-alledaagse gebeurtenis in je familie? In bepaalde gevallen kun je daar klein verlet voor aanvragen bij je werkgever. Wanneer kan het wel en wanneer niet? En wat met de nakende verkiezingen? Jobat.be kreeg antwoorden op zes van de door werknemers meest gestelde vragen van Anneleen Verstraeten, juridisch adviseur bij hr-specialist SD Worx. -
Spaargids.be
Ga jij voor een extra bonus van ruim 11.000 euro? Zo interessant is het om je pensioen (niet) uit te stellen
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
PREMIUM
“Voor een kist betaal je gemiddeld 1.250 euro.” Wat is de correcte prijs voor een begrafenis of crematie?
Bij 61 procent van de door de FOD Economie gecontroleerde begrafenisondernemers bestaat onduidelijkheid over hoeveel ze aanrekenen, ontdekte HLN-consumentenexperte Safia Yachou. Maar zelfs als die prijzen duidelijk uithangen: hoe weet jij dat ze fair zijn? Hoeveel betaal je gemiddeld voor een begrafenis? Is een crematie goedkoper? En aan welke kosten kom je helemaal niet onderuit? Marysia Kluppels van Dela geeft uitleg en rekent voor je uit. -
PREMIUM36
2.000 Belgen zien vakantie in het water vallen na faillissement van touroperator: “We hadden onze koffers al ingepakt, dit is echt balen”
Bij Neckermann is het alle hens aan dek: de Duitse touroperator FTI, waarmee Neckermann samenwerkt voor duizenden pakketreizen, is failliet. “We kijken al sinds deze winter zo hard uit naar onze vakantie in Egypte. Voor onze jonge kinderen ging het hun eerste vliegreis zijn”, vertelt Gaetan Verlaecke (35) aan HLN-consumentenexperte Safia Yachou. Neckermann zegt voor elke klant een oplossing te zoeken. Hoe ziet die er dan uit? -
PREMIUM
Wordt lenen meteen weer goedkoper als ECB straks de rente verlaagt?