Direct naar artikelinhoud
Formule 1

Het brexitspook bedreigt nu ook de formule 1

Wereldkampioen Lewis Hamilton.Beeld Photo News

Hoe de brexit eruit zal zien, daar denken ze liever niet aan. Maar “een harde brexit zou in ieder geval verschrikkelijk zijn voor iedereen in de formule 1".

Een zucht, ernstige frons of een schuddend hoofd. Wie afgelopen weekeinde bij het slot van het formule 1-seizoen in Abu Dhabi over de brexit begon, maakte zich niet populair. Na acht slopende maanden bleven onder de prettige woestijnzon hete hangijzers het liefst onbesproken.

Toch kan de naderende brexit flink wat zand strooien in de motor van de miljardenindustrie. Er zijn weinig sporten zo verstrengeld met Groot-Brittannië als de formule 1. Zeven van de tien teams bouwen hun auto's in het hart van Engeland, in het zogeheten Motorsport Valley ten noorden van Londen. Voor elke race sturen ze per team vanuit hun fabrieken gemiddeld 50 ton aan vracht de Britse grens over in vliegtuigen, zeecontainers en vrachtwagens.

Met name bij Europese races zijn die verplaatsingen logistieke mega-operaties. Een colonne van honderden trucks trekt vanuit Engeland Europa in, om op circuits binnen een paar dagen een ministad op te bouwen en weer af te breken. Die verplaatsing is geijkt op vrij verkeer van personen en goederen. Als daarover op 29 maart 2019 - wanneer Groot-Brittannië volgens de brexitplanning uit de EU stapt en het nieuwe formule 1-seizoen krap twee weken oud is - geen heldere afspraken zijn, dreigen volop problemen. Volgend jaar vinden 8 van de 21 wedstrijden plaats in EU-landen.

Wereldkampioen Lewis Hamilton gooit zijn trofee omhoog na de grote prijs van Abu Dhabi.Beeld EPA

Het is een van de vele manieren waarop de brexit de raceklasse kan treffen. De formule 1 is namelijk veel meer dan tien teams en twintig auto's. Neem chefkok David Freeman. Sinds eind jaren 90 werkt hij in de formule 1. Als sushichef van Honda groeide hij uit tot een beroemdheid in de paddock. Op een gegeven moment was hij de sushileverancier van zeven coureurs. Onder anderen recordkampioen Michael Schumacher liet in zijn Ferrari-tijd de pasta graag staan om in het geniep eten bij hem halen.

Inmiddels bezit hij zijn eigen hospitalitygebouw, personeel en wordt hij door de Japanse autofabrikant ingehuurd. Hij werkt vanuit Engeland. Honda betaalt hem in Britse ponden. "Ik heb wel een brexitclausule bij ze", zegt Freeman. "Als de wisselkoersen straks te nadelig uitvallen, gaan we om de tafel."

Als het straks allemaal echt misloopt, verplaatst Freeman zijn bedrijf misschien wel naar Spanje, waar hij woont. Voor de teams is zo'n verhuizing minder gemakkelijk. Zij zijn gebonden aan Motorsport Valley. Op geen plek ter wereld is zoveel autosportkennis samengeklonterd. Het is bijvoorbeeld de reden waarom Max Verstappens team Red Bull, dat rijdt onder de Oostenrijkse vlag, is gezeteld in het gezapige Milton Keynes.

In de straal van 130 kilometer rond het circuit van Silverstone werkten in 2013 liefst 41.000 mensen bij 3.500 autosport gerelateerde bedrijven die gezamenlijk goed waren voor een omzet van 10,5 miljard euro, zo rekende de universiteit van Coventry uit.

Lees verder onder de foto.

► Een Red Bull wordt getest op de racebaan van Milton Keynes. Op geen enkele plek komt zoveel autosportkennis samen als daar.Beeld Photo News

500 mensen op loonlijst

F1-teams hebben gemiddeld zo'n 500 mensen op de loonlijst in hun fabrieken. Bij topteams is dat bijna het dubbele. Die aantallen nemen ieder jaar toe. Veel technici en monteurs komen uit EU-landen, die nu nog probleemloos in het Verenigd Koninkrijk kunnen wonen en werken. Het is de vraag of dat zo blijft.

De Oostenrijkse teambaas van Mercedes Toto Wolff vroeg zich afgelopen zomer al hardop af of hij in de toekomst wel kan blijven in het Engelse Brackley, waar Mercedes zijn fabriek heeft staan. Als de brexit vrijdag in Abu Dhabi wordt aangesneden bij de persconferentie voor teambazen gaat ieder woord op een weegschaal.

Toto Wolff, teambaas bij Mercedes.Beeld Photo News

Geen teambaas wil onrust zaaien onder zijn personeel met een uit het verband gerukte uitspraak. Wolff stelt dat de situatie "scherp in de gaten wordt gehouden". Wolff: "Maar er ligt nog niets op tafel waar we concreet mee aan de slag kunnen. Een harde brexit zou in ieder geval verschrikkelijk zijn voor iedereen."