Ouders kunnen straks overal en altijd ‘meerijden’ met zoon of dochter
Dankzij een nieuw virtual reality-systeem kunnen ouders binnenkort meerijden met hun tienerdochters en -zonen zonder daadwerkelijk in de auto te zitten. Op die manier kunnen zij heel eenvoudig onderweg op elk gewenst moment een oogje in het zeil houden.
Het nieuwe systeem - Voyage XR geheten - stelt ouders in staat om zichzelf naar alle plekken ter wereld te ‘teleporteren’. Met behulp van een reeks camera’s, sensoren, internet en 3D-beeldvorming kunnen virtuele ‘passagiers’ comfortabel in hun eigen huis blijven zitten en tegelijkertijd zien wat er in en om de auto gebeurt.
Na het accepteren van de ‘teleportage’ krijgt de gebruiker vanaf de achterbank een eersteklas zitplaats. Het systeem zou betekenen dat ouders ervoor kunnen zorgen dat hun kinderen veiliger gaan rijden wanneer die nog maar net hun rijbewijs hebben. Ook kan het ‘op afstand’ begeleiden realiteit worden met dit systeem, zoals dat nu al gebeurt met een coach of begeleider in de auto.
Tijdens de simulatie zien bestuurders zelfs een ‘avatar’ (kunstmatige figuur) van hun ‘geteleporteerde’ passagier in de achteruitkijkspiegel en kunnen ze daar mee praten, dankzij ingebouwde microfoons. Het systeem zal naar verwachting ook worden gebruikt voor het trainen van vrachtwagenchauffeurs. Valeo, een grote toeleverancier in de auto-industrie, heeft de technologie ontwikkeld. Valeo levert aan tal van grote autofabrikanten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
-
217
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
Livios
Moestuinieren voor dummies: wat (niet) te doen voor een smakelijk resultaat
Leg je voor het eerst een eigen moestuin aan? Maar weet je niet wat je best als eerste zaait en plant? Bouwsite Livios lijst vijf soorten groenten en fruit op die (bijna) niet kunnen mislukken. -
Independer
Van 60 tv-zenders minder tot geen programma's opslaan: waarom gooi je je decoder beter niet klakkeloos buiten?
-
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
-
PREMIUM
Ander merk, maar dezelfde auto. Wat zit daarachter en hoe maak je dan de juiste keuze? “Je wordt misleid”
Je denkt dat je een Opel koopt, maar eigenlijk is het een Peugeot. Je kiest een Volkswagen, maar voor een Seat - die krek dezelfde auto is - had je minder betaald. Steeds meer modellen van een verschillend merk zijn in feite dezelfde auto. Ook Chinese makers van elektrische auto’s passen deze formule toe. HLN-autospecialist Joost Bolle legt uit wat daarachter zit, hoe je dan de juiste keuze maakt en waarom je wordt misleid: “Er wordt enkel een ander logo op de wagen geplakt.” -
Mijnenergie
Waarom betaal je als single (veel) meer voor energie? En hoe breng je daar verandering in?
Als je geen partner hebt, is het leven op verschillende vlakken duurder. De energiefactuur is geen uitzondering op die regel, maar hoe komt dat? Mijnenergie.be zoekt uit in welke mate alleen wonen hier in je nadeel werkt, wat daar de oorzaken van zijn en hoe je het kan aanpakken. -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
2 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGino Denil
Ben Anders