© Dick Demey

App van Peerse schoonbroers moet ouders helpen bij organisatiepuzzel van kinderen

De schoonbroers Simon Lenaerts en Tim Deckers uit Peer hebben met PlayDay een app ontwikkeld die ouders moet helpen om de organisatiepuzzel van de kinderen op te lossen. Wat begon als een soort matchmaking voor kinderen die bij elkaar willen gaan spelen, is vandaag in Peer uitgegroeid tot een platform waarop de communicatie voor de kinderen van verenigingen, sportclubs, scholen en zelfs de stad gebundeld staan. Inmiddels gebruiken al 800 gezinnen en verschillende verenigingen de app PlayDay. Volgende week mogen de schoonbroers hun app gaan voorstellen bij Studio 100.

Roel DAMIAANS

Het idee voor de app ontstond tijdens een mountainbiketocht. “Mijn schoonbroer Tim Deckers heeft vier kinderen en vertelde hoe hij met de organisatiepuzzel worstelde waarmee veel jonge gezinnen te maken hebben. In vakantieperiodes willen kinderen graag bij elkaar gaan spelen, maar het is een ongeschreven regel dat je je kind niet zelf uitnodigt bij een ander gezin om daar te gaan spelen. Terwijl veel ouders er wel voor open staan. Speelafspraakjes worden doorgaans geregeld aan de schoolpoort, maar in vakantieperiodes – net wanneer er tijd genoeg is om samen te spelen – zien de ouders elkaar niet”, zegt medebedenker Simon Lenaerts.

Voor het donker thuis

In de app PlayDay kunnen ouders aangeven wanneer hun kinderen vrij zijn en of ze open staan om vriendjes te ontvangen. Kinderen die bij elkaar in de klas of in dezelfde jeugdbeweging zitten, kunnen van elkaar zien of ze ‘vrij’ zijn om samen te spelen. Via de app kan dat gemakkelijk geregeld worden.

Is het dan al zover gekomen dat ouders vandaag een app nodig hebben om dat te regelen? “Ja blijkbaar wel. Ik verwijs graag naar het nummer ‘Kvraagetaan’ van Fixkes. ‘Alle dagen gaan sjotten, voor het donkeren thuis...’, zingen ze daarin. Dat was vroeger de regel: kinderen sprongen op hun fiets, gingen samen spelen in de buurt en moesten gewoon ’s avonds op tijd thuis zijn. Vandaag zie je via luchtfoto’s op Google Maps dat bijna elk huis een trampoline heeft, maar dat de buurkinderen elkaar niet eens kennen. Wij hopen dat dankzij PlayDay kinderen weer met elkaar gaan spelen”, zegt Lenaerts die in het dagelijkse leven huisarts is, maar zich in bijberoep bezighoudt met IT.

Stroomlijnen

Voor ouders met jonge kinderen is het iedere week puzzelen en verdrinken ze soms in de overkill aan digitale berichten. De chiro stuurt berichtjes via Whatsapp, de school communiceert via platformen als Gimme of Smartschool, de sportclub stuurt dan weer mailtjes rond. Op de duur heb je als ouder een punthoofd omdat je niet meer waar je de juiste info moet zoeken. “Net daarom hebben we geprobeerd om die stroom van berichten in één app te bundelen. En te stroomlijnen. Zo mag de informatie over de startdag van de Chiromeisjes niet te zien zijn voor ouders met alleen maar zonen. En als er een voorleesmoment is in de bibliotheek voor kinderen tussen 3 en 6 jaar, dan vallen we alle oudere kinderen daar niet mee lastig”, aldus Lenaerts.

Duizend gezinnen

De medeoprichter ziet Peer als een testcase, maar heeft grotere plannen. “Op dit moment gebruiken 800 gezinnen en twaalf verenigingen, enkele scholen en de stad zelf de app om te communiceren. Tegen het einde van het jaar zouden er ongeveer duizend gezinnen PlayDay gebruiken. Als de test in Peer goed verloopt, kunnen we het ook uitrollen naar andere gemeenten. De interesse is al groot.”

Wat oorspronkelijk bedoeld was als hulpmiddeltje om speelgrage kinderen bij elkaar te brengen, is intussen dus uitgegroeid tot een platform dat lokale en relevante informatie voor de kinderen bundelt. “Dit is niet het zoveelste appje. We hebben hier drie jaar aan gewerkt. De database van het jeugdvoetbal en die van het toeristische platform UIT met Vlieg zijn al gekoppeld en à la carte aangepast.”

Bijverdienen voor de club

Via PlayDay.Plus heeft de app ook een samenwerking met zestig bedrijven. “De app is en blijft gratis voor de gebruikers. We willen niemand belasten met reclameboodschappen en gaan de gegevens van onze gebruikers zeker niet verkopen. Toch kunnen verenigingen een centje bijverdienen dankzij hun leden. “Hoe? Wij noemen dit systeem Wafelenbak 2.0. Wanneer leden online iets kopen bij een van de zestig partners, zal er een commissie van enkele percenten vloeien naar de jeugdvereniging of sportclub waarbij het kind aangesloten is. Van die commissie houden we een klein beetje af voor onze werkingskosten zoals de huur van servers, de rest vloeit integraal naar de vereniging.”

Volgende week mogen de schoonbroers hun idee gaan uitleggen bij de top van Studio 100. “We gaan hen overtuigen dat ze dankzij onze app beter kunnen worden. Hoe? Dat kan ik nog niet zeggen”, aldus Lenaerts.