Campagne voeren op Tinder? ‘Het gaat nooit de romantische toer op’

Het Tinderprofiel van Maurits Vande Reyde.

© BELGAIMAGE

thumbnail: Het Tinderprofiel van Maurits Vande Reyde.
thumbnail: null

Maurits Vande Reyde uit Diest is 32 jaar en zit op Tinder. Niet voor romantische doeleinden, wel om campagne te voeren. Hij komt voor Open VLD op in Diest en voor de provincie Vlaams-Brabant. De datingapp is volgens hem een uitstekende manier om kiezers te bereiken.

Jorn Van Thillo

Heeft u speciaal een Tinderaccount aangemaakt voor politieke doeleinden?

Nu gebruik ik het enkel voor de campagne. Vroeger heb ik de app wel op de gangbare manier gebruikt, die account heb ik voor de campagne opnieuw geactiveerd.

Is het op voorhand duidelijk dat u niet uit bent op romantische escapades?

Dat staat heel duidelijk in mijn bio-omschrijving en het begeleidende tekstje. Mensen kunnen mij alles vragen of opmerkingen geven over de gang van zaken. Ik vraag niet om op mij te stemmen, maar eerder om hun mening over de huidige problemen.

Volgen er dan ook politieke dates, of blijft het bij chatten?

Eén keer heb ik afgesproken met een iets oudere man uit Brussel die in de zorgsector werkte en zijn verhaal wou doen. Dat was een zeer interessant gesprek over de sociale sector. Maar voornamelijk blijft het bij chatgesprekken, zoals dat ook via Facebook gebeurt. Ik heb nog geen slechte reacties gehad.

Hebben matches dan soms geen verkeerde verwachtingen?

Misschien hebben sommige mensen verwachtingen, maar die zijn niet uitgesproken. Ik hou me redelijk aan politieke kwesties. Het gaat nooit de romantische toer op. Ik bereik zowel mannen als vrouwen en de leeftijdslimiet is heel ruim ingesteld. In totaal heb ik al zo’n ruim 180 matches gehad. Maar niet iedereen gaat in gesprek. Ongeveer een kwart daarvan knoopt een gesprek aan of ventileert zijn mening.

Waarom is Tinder volgens u een goed campagnemiddel?

Het is een heel direct medium waar weinig gêne is om meerdere mensen aan te spreken. De gebruikers zijn mensen uit alle hoeken van de samenleving en alle beroepscategorieën. Dat is het unieke eraan. Op andere sociale media zit je al snel in een bubbel, op Tinder is die bubbel verdwenen. Het is ook een positief medium. Mensen zeggen snel hun mening zonder al te veel na te denken over de formulering.

Met de datingapp bereikt u uiteraard vooral singles. Een bewuste doelgroep?

Dat heeft er zeker mee maken. Een van onze strijdpunten is de grote fiscale druk op alleenstaanden. En via de datingapp kun je veel over de ervaringen van alleenstaanden rond die problematiek te weten komen.