Uitgesteld kijken neemt alsmaar toe
Het uitgesteld kijken in Vlaanderen neemt alleen maar toe. Meer dan 30 procent van alle programma's op de commerciële zenders wordt door de commercieel interessantste doelgroep van 18 tot 54 jaar in het tijdsslot van 17 tot 24 uur uitgesteld bekeken. Dat blijkt uit een nieuwe studie van studiebureau Econopolis in opdracht van de Vlaamse regering.
In mei 2017 waarschuwde Econopolis al voor dalende inkomsten op de tv-markt. De grootste boosdoener is het uitgesteld kijken. “Als het zo voort gaat, verwacht ik dat we binnen twee à drie jaar dood zijn. Commerciële zenders kunnen op deze manier niet overleven”, zei Peter Quaghebeur, CEO van SBS (Vier, Vijf en Zes), toen.
Het studiebureau heeft nu op vraag van Vlaams minister van Media Sven Gatz een actualisering klaar. Die toont aan dat de impact van het snel veranderend kijkgedrag van de audiovisuele consument, vooral het uitgesteld kijken, alleen maar is toegenomen.
De stijging doet zich volgens Econopolis voor in alle genres. Zeker opvallend: 20 van de 29 programma’s die het meest uitgesteld werden bekeken, zijn Vlaamse producties. Bij de aangehaalde doelgroep keek 72,9 pct uitgesteld naar “De Mol” (Vier). Andere erg hoge cijfers voor uitgesteld kijken vinden we bij “Temptation Island” op Vijf (67,3 pct), “Blind Getrouwd” op VTM (58,8 pct) en “Gevoel voor Tumor” op Eén (52,8 pct). De toekomst ziet er volgens de studie niet fraai uit: de studie voorspelt voor deze doelgroep en in dit tijdsslot een stijging van uitgesteld kijken tot 50 pct in 2026.
Negatieve impact
Een verdere groei van het uitgesteld kijken heeft volgens Econopolis duidelijk een negatieve impact op de reclame-inkomsten van de commerciële omroepen: tot -12 pct bij een groei naar 45 pct en tot -18 pct bij een groei naar 50 pct. “Gezien de commerciële omroepen meer dan 50 pct van hun reclame-inkomsten besteden aan programmabudgetten, en daarvan bijna twee derde naar Vlaamse content, heeft een daling van reclame-inkomsten een rechtstreekse impact op het investeringsvermogen van de private omroepen in Vlaamse content”, voorspellen de onderzoekers van Econopolis.
Deze evolutie zet de Vlaamse audiovisuele sector onder steeds grotere druk, benadrukt het studiebureau, dat daarom met aanbevelingen komt voor de hele sector, de overheid en de kijkers. Zo blijkt dat het invoeren van “addressable reclame”, doelgerichte reclame op maat van de kijker, niet voldoende is om de reclame-inkomsten stabiel te houden.
Niet kunnen doorspoelen
Econopolis pleit daarom voor de invoering van “unskippable reclame” op uitgesteld kijken, reclame die de kijkers niet kunnen doorspoelen. Uit een eerste analyse blijkt immers dat een deel van de bestaande reclameblokken “unskippable” maken op alle vormen van uitgesteld kijken, voordelen biedt qua financiële impact, continuïteit in het ecosysteem en de huidige decreten en wetgeving.
Tot slot pleit het studiebureau ook voor samenwerking tussen omroepen, distributeurs en producenten. Maar voor minister Gatz moet ook aandacht besteed worden aan het comfort van de kijker en dat moet blijven sporen met de nieuwe noden en verwachtingen van die kijker. De minister geeft de betrokken spelers nu de tijd om de studie te bestuderen. “Daarna zal ik nagaan of het mogelijk is om met de sector tot een overeenkomst te komen en regelgevende initiatieven te nemen”, aldus Gatz.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Proximus lanceert alles-in-één-app
-
Mijnenergie
Waarom betaal je als single (veel) meer voor energie? En hoe breng je daar verandering in?
Als je geen partner hebt, is het leven op verschillende vlakken duurder. De energiefactuur is geen uitzondering op die regel, maar hoe komt dat? Mijnenergie.be zoekt uit in welke mate alleen wonen hier in je nadeel werkt, wat daar de oorzaken van zijn en hoe je het kan aanpakken. -
Independer
Wat is het goedkoopste telecomabonnement om elke avond te kunnen streamen?
Streaming is intussen helemaal ingeburgerd. Bijna iedereen heeft wel een abonnement op Netflix, Apple TV+, Streamz, Amazon Prime of Disney+. Steeds meer mensen kijken ook tv via streaming. Maar wie streaming zegt, zegt natuurlijk internetverbruik. Independer.be ging na hoeveel data je opsoupeert door elke avond te streamen en welke abonnementen het best aansluiten bij deze gewoonte. -
-
17
TikTok-verbod in Europa “niet uitgesloten”, zegt von der Leyen: “We weten hoe gevaarlijk app is”
-
PREMIUM
GETEST. Apple Vision Pro is peperduur, maar wat kan je er eigenlijk mee?
Bijna elke VR-bril die de afgelopen jaren is uitgebracht, heeft HLN-techjournalist Kenneth Dée getest. Nu is het de beurt aan misschien wel de belangrijkste: de Vision Pro van Apple. Hoe bedien je deze bril? Werkt dat goed en wat zíe je juist? “Nog nooit was het beeld zo scherp”, zegt onze techexpert. Maar de prijs van het hightech snufje doet duizelen: is deze bril zijn geld waard? -
Independer
Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
Net zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt. -
Livios
“Wil je toch je gazon maaien, doe het dan minder kort”: dit staat je deze maand te doen in je tuin
-
Independer.be
Eindelijk: ook Telenet ondersteunt de eSIM voor smartphones, na Proximus en Orange
-
Independer
Welke betaalbare alternatieven zijn er voor de Apple Vision Pro? En wat voor internet heb je nodig voor deze technologie?
De Apple Vision Pro is de eerste mixedrealitybril van Apple die VR en AR combineert. Het toestel is nu al te koop in de VS, maar fans in België moeten nog wat langer wachten. Al zijn er interessante alternatieven, waarmee je meteen aan de slag kan. Independer.be vat samen wat je absoluut moet weten over het topic. -
Apple stijgt op Wall Street na geruchten over staken autoproject
Apple is dinsdag gestegen op de aandelenbeurzen in New York. Persbureau Bloomberg meldde dat het techconcern uit Cupertino stopt met het jarenlange miljardenproject voor de ontwikkeling van een eigen auto. Veel personeel dat daarbij betrokken was, wordt overgeheveld naar de divisie voor kunstmatige intelligentie (AI) binnen het bedrijf. Opvallend: het aandeel eindigde 0,8 procent hoger. -
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
60 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJos Vervoort
Gino Denil
Anoniem
Herwig Laenen
Freddy De Vos