Europees Parlement: “Op de trein moet altijd plaats zijn voor de fiets”

De NMBS kreeg een maand geleden bakken kritiek: ze wilde tijdens de spitsuren gewone fietsen verbannen op treinen. Treinreizigers moeten in de EU op elk moment de fiets kunnen meenemen, eist het Europees Parlement nu.

bb

Fietsen nemen plaats af van reizigers en het gesleep leidt soms tot onveilige toestanden, argumenteerde de NMBS een tijd terug. Maar minister van Mobiliteit François Bellot (MR) floot de spoorwegmaatschappij een dag later terug. Dat neemt niet weg dat de NMBS mogelijk met nieuwe voorstellen zal komen om de fiets op sommige drukke lijnen tijdens de spits wél te bannen.

Het Europees Parlement grijpt een herziening van de rechten van treinpassagiers nu aan om te eisen dat reizigers het recht krijgen om hun fiets mee te nemen op de trein, onafhankelijk van het tijdstip. “De Europese maatschappijen moeten plaats vrijmaken om per trein minstens acht fietsen te stallen, ook op hogesnelheidstreinen”, zegt Europarlementslid Bart Staes (Groen). “Dit is erg belangrijk om mensen te motiveren voor het openbaar vervoer te kiezen”, voegt zijn N-VA-collega Mark Demesmaeker eraan toe.

Uitzonderlijke omstandigheden

Ook moeten er hogere compensaties komen bij vertragingen of het schrappen van treinen. Voor vertragingen van meer dan een uur zal de treinmaatschappij de helft in plaats van een kwart van de ticketprijs moeten terugbetalen. Vanaf anderhalf uur vertraging wordt dit opgetrokken tot 75 %, vanaf twee uur tot het volledige bedrag.

Een tweede ontwikkeling is dat ‘uitzonderlijke omstandigheden’ niet langer als excuus zullen gelden om te ontsnappen aan de betaling van de compensaties.

Bart Staes stelt dat bedrijven als Deutsche Bahn via lobbywerk geprobeerd hebben dit onderdeel te ondergraven door de invoering van het concept ‘overmacht’.

Helga Stevens (N-VA) noemt het positief dat mensen met een beperking in grote stations automatisch aanspraak maken op assistentie, zonder extra kosten en zonder verwittiging vooraf.

De onderhandelingen met de lidstaten moeten nu beginnen. Maar de overweldigende meerderheid bij de stemming in het Parlement (533 stemmen voor, 37 tegen) maakt dat de lidstaten het niet makkelijk zullen krijgen om de voorstellen bij te sturen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER