Nog geen 10.000: elektrische auto’s blijven marginaal verschijnsel op Belgische wegen
Elektrische wagens zitten in de lift, maar blijven een marginaal verschijnsel op de Belgische wegen. Op 1 augustus reden er 9.244 elektrische personenwagens rond in ons land. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch statistiekbureau Statbel over het Belgisch wagenpark.
Het gaat wel om een forse stijging (41,1 procent) tegenover de 6.552 elektrische auto’s uit 2017. Het aantal hybrides (elektriciteit-benzine) steeg met 39 procent. België telt nu 81.107 hybrides van het type elektriciteit-benzine en 5.905 van het type elektriciteit-diesel. De benzine-hybrides zijn goed voor 1,39 procent van het wagenpark, een verviervoudiging sinds 2014. Met de diesel-hybrides erbij is er 1,49 procent aandeel.
Op het totale wagenpark blijft het aandeel van die groenere wagens dus zeer klein. Op 1 augustus stonden er exact 5.853.782 personenwagens geregistreerd, een stijging op een jaar tijd van 1,2 procent. Dat geeft net als vorig jaar 1,96 inwoners per auto.
Diesel blijft terrein verliezen
Ook de trend van de diesel die terrein verliest aan de benzinewagens zet zich voort. Op een jaar tijd kwamen er 7,9 procent auto’s met benzinemotor bij, terwijl de diesels met 4,4 verder daalden (na -2,5 procent in 2017).
De dieselwagens blijven door de vorige jaren - toen diesel bijvoorbeeld goedkoper was dan benzine - wel in de meerderheid: bijna 3,2 miljoen dieselpersonenwagens tegenover 2,5 miljoen benzines. “Tegenover 2014 daalde het aantal dieselwagens met zo’n 260.000 stuks, terwijl het aantal benzinewagens steeg met 490.000", meldt Statbel.
Inclusief bussen, vrachtwagens, bestelwagens, vrachtwagens, ... zijn er 7,04 miljoen voertuigen. Daar komen dan nog 490.495 motor-rijwielen bij.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
De Renault ZOË maakt plaats voor de elektrische versie van één van Renaults meest mythische modellen uit de jaren zeventig en tachtig: de R5. Een brok nostalgie, maar mét een sprong in de toekomst in de vorm van een elektrische motor én een AI-infotainment-systeem van Google. Hoeveel zal hij kosten? En waarom is de ‘Supercar' zo’n icoon? “Direct na de lancering was één koper op de drie destijds een vrouw.” -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
-
Auto's worden steeds langer: zelfs tot 5 meter
-
De elektrische auto heeft stroom nodig en véél. Maar hoe gaat dat met het nakende tekort?
Niet alleen de kostprijs blijkt een struikelsteen voor de elektrische auto. Ook doemberichten rond nakend stroomtekort doen 'de wagen van de toekomst' meer kwaad dan goed. Want hoe elektrisch rijden als de stroom dreigt uit te vallen? -
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
Muriel (45) en haar gezin waren zó blij met hun bakfiets dat ze hun tweede wagen van de hand deden. Intussen is de moeder van twee al aan haar tweede dure bakfiets toe. Waarom koos ze voor de opvallende Longtail en wat is het totale kostenplaatje van deze elektrische tweewieler? “Door de extra’s kan de prijs van zo’n fiets wel oplopen”, bekent Muriel. Ze gunt ons een inkijk in haar fietsbudget: van een peperduur slot over fietstassen tot een verzekering van 108 euro. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
Energieleveranciers betaalden nog nooit zo weinig voor de stroom van jouw zonnepanelen. In april moet de consument vrede nemen met gemiddeld 3 eurocent per kilowattuur. Bij een doorsnee verbruik betekent dat een habbekrats van 64,86 euro voor een volledige jaargang. Met de dagen met de meeste zonneschijnuren in aantocht mag het voor elke prosument wel iets meer zijn. Mijnenergie.be gaat na of die hoop gerechtvaardigd is. -
Europese primeur: waterstof tanken bij Colruyt
161 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRoger Boxberger
Freddy De Vos
Hendrik Patyn
Gerd Peeters
Hugo Van Haevre