Vier wiskundeleerkrachten werkten een alternatief uit voor de leerplannen van de koepels.
Foto: Getty Images

Voor het eerst groot leerplan voor wiskunde goedgekeurd dat geschreven is door leerkrachten zelf

Het is een primeur voor Vlaanderen: de onderwijsinspectie heeft een positief advies gegeven aan een groot leerplan voor wiskunde dat ontwikkeld is door leerkrachten. Dat staat in De Standaard en het nieuws wordt bevestigd aan onze redactie. Het plan is opgesteld door vier leerkrachten die een alternatief wilden voor de leerplannen van de koepels. Nu hun Wiskundeplan is goedgekeurd, kunnen alle secundaire scholen het vanaf 1 september 2024 gebruiken.

Het Wiskundeplan is een initiatief van onderuit: door leerkrachten, voor leerkrachten. Vorig jaar beslisten vier leerkrachten om zelf een leerplan te schrijven naar aanleiding van de nieuwe eindtermen. Ze vonden de bestaande plannen niet ambitieus genoeg.

Els Vanlommel werkte mee aan het nieuwe leerplan. "Het is groot nieuws omdat het de eerste keer is dat leraren wiskunde zelf een leerplan opstellen en laten indienen door schoolbesturen", vertelt ze. "Normaal gebeurt dat door koepels en onderwijsverstrekkers. Nu is het de eerste keer dat leraren dit zelf doen."

Nood aan meer basisvaardigheden

Het Wiskundeplan is gemaakt voor leerlingen in de tweede en derde graad van het secundair onderwijs die wat meer wiskunde willen en kunnen. De initiatiefnemers vonden dat er nood was aan een duidelijke aanvulling van de nieuwe minimumdoelen.

"Ik geef al 28 jaar les en net als mijn collega's vond ik dat er opnieuw aandacht moest komen voor basisrekenvaardigheden", zegt Vanlommel. "We merken namelijk dat leerlingen steeds minder kunnen rekenen met letters en met breuken, of bijvoorbeeld niet meer kunnen ontbinden in factoren."

"Daar willen we met het Wiskundeplan verandering in brengen. Verder willen we ook inzetten op een brede basiskennis. Dat ontbrak volgens ons in de bestaande leerplannen, dus hebben we gewoon voor een alternatief gezorgd."

Deur open voor andere leerkrachten

De goedkeuring van het Wiskundeplan is een unicum en tegelijk een precedent. Het kan de deur opzetten voor soortgelijke initiatieven van andere leraren. "We denken dat leraren soms meer impact kunnen hebben dan ze zelf beseffen", zegt Vanlommel.

Ze vond het tijd om samen met collega's haar stem te laten horen om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken. "We hebben enorm hard gewerkt aan dit leerplan, soms nachtenlang. Nu zijn we heel opgelucht, maar vooral heel trots dat we dit gedaan hebben. Hopelijk kan het anderen inspireren, zodat er van onderuit, vanuit de leerkrachten zelf, iets kan groeien."

Beluister: leerkracht Els Vanlommel legt uit waarom ze zelf het initiatief namen in De Ochtend op Radio 1

Meest gelezen