Het televisiejaar zit er weer bijna op: dit waren de 20 best bekeken programma’s van 2017

© VRT, VTM, VIER

Vlaamse fictie en humor en entertainment blijven scoren. Dat blijkt uit de top 20 van de kijkcijfers van 2017. Met een groeiende rol voor reality-tv, die met formats als ‘Het Gezin’ steeds dichter bij de mensen staat. Maar hoewel Eén almachtig is in de lijst, is het tv-landschap dit jaar niet hertekend.

Benjamin Praet en Tom de Leur

-- BEKIJK HIER DE TOP 20 VAN DE KIJKCIJFERS - -

De absolute toppers zijn niet zaligmakend om in te schatten hoe goed een zender boert. De almacht van Eén betekent dus niet dat de andere grote(re) spelers, VTM en Vier, murw worden geslagen. Globaal bekeken veranderde dit jaar weinig in het tv-landschap – of toch in de verhoudingen tussen de drie koplopers.

© © VRT - Lies Willaert

Het marktaandeel van Eén daalde met een zucht, van 35,2 procent in 2016 naar 33,5 procent dit jaar. De VRT noemt die daling “verwacht” en verklaart ze vooral door de impact van het WK voetbal en de Rode Duivels vorig jaar. “Die trokken met hun recordmatchen het jaargemiddelde naar boven”, klinkt het. Tegenover 2015 – 34,4 procent – is de daling van dit jaar dan ook kleiner. Bovendien kende 2016 een onwaarschijnlijk sterk najaar, terwijl er de voorbije maanden enkele programma’s waren die het minder deden. Om pakweg Voor de Leeuwen niet te noemen.

“We worden wel onze eigen grootste concurrent”, klinkt het voorts bij de openbare omroep. “Naar Thuis kijken elke dag tussen 200.000 en 300.000 mensen licht uitgesteld. Later op de avond dus, en dat is ook concurrentie voor onszelf.”

(beweeg met je muis over de tabel om exacte kijkcijfers te zien)

© Allemaal Chris

Het marktaandeel van VTM steeg licht tegenover 2016: van 24,54 procent naar 24,77 procent. Vier wacht voor zijn ‘indicatief marktaandeel’ nog tot eind volgende week – “Want Gert Last Year moet nog starten” –, maar verwacht net als vorig jaar rond de 12 procent te eindigen.

Vier en VTM kenden dus buiten die top 20 nog een pak sterkhouders. Op Vier deden ook Topdokters (gemiddeld 657.294 kijkers), Chaussée d’Amour (641.592), De Rechtbank (631.698) en Camping Karen & James (613.676) het goed. VTM haalde nog straffe gemiddeldes met Groeten Uit … (1.087.530), The Voice (1.025.019) en Liefde voor Muziek (895.523).

Uit de cijfers blijkt dat je nog steeds volk kunt lukken met ‘grote momenten’ op tv, al is het Vlamingen dat live kijkt de voorbije zeven jaar gezakt van 91 naar 72 procent. En daardoor kunnen tv-makers lineair programmeren niet loslaten. Want als de puzzel niet klopt, ondervindt hun hele avond daar last van. Denk bijvoorbeeld aan datzelfde Voor de Leeuwen, dat als sputterende gangmaker een invloed had op Van Gils en Gasten.

© © VRT 2017

INFO

Marktaandelen lijken soms op gegoochel met cijfers. Zo meten Vier en VTM hun bereik op de commercieel interessante doelgroep van 18- tot 54-jarigen, terwijl de VRT rekening houdt met iedereen die ouder is dan 4.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer