Brusselse Audi e-tron krijgt snelste laadvermogen op de markt: na half uur rijbereik van 320 km
De Audi e-tron, die dit jaar nog in de fabriek in Vorst van de band zal rollen, zal als eerste elektrische seriewagen aan snellaadpalen met een laadvermogen tot 150 kW kunnen tanken. Daarmee kan de batterij van de auto in dertig minuten voor 80 procent opgeladen worden, goed voor een rijbereik van zowat 320 kilometer. Dat heeft Audi bekendgemaakt in Berlijn.
Met nog eens dertig minuten laden kan de batterij opgeladen worden tot de volledige capaciteit, goed voor een autonomie van 400 kilometer. Als basis voor het snellaadvermogen van 150 kW ligt volgens Audi het thermomanagement van de lithium-ionbatterij in de bodem van de wagen.
"De batterij slaat 95 kWh energie op en maakt daarmee een rijbereik van meer dan 400 km mogelijk in de vrij realistische WLTP-test (de nieuwe Europese testprocedure, nvdr). Daarmee is de SUV helemaal klaar voor dagelijks gebruik", aldus Audi, dat verwacht dat er tegen eind dit jaar bijna 200 highpower laadstations met elk zes laadpunten zullen zijn in Europa.
Tegen 2020 worden er 400 dergelijke standplaatsen aan snelwegen en de belangrijkste verkeersassen op telkens 120 km van elkaar voorbereid. Er zijn in totaal ook al meer dan 65.000 publieke laadpunten in Europa, maar daarvan ligt het laadvermogen een heel stuk lager.
De prijs voor een Audi e-tron zal beginnen vanaf 80.000 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Vermenigvuldig je energie zónder er extra voor te moeten betalen: met dit toestel kan het
-
186
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
PREMIUM
“Een speedpedelec brengt geld op, terwijl een auto enkel geld kost”: zoveel wint Carlos (42) door een e-bike te leasen
Vijf jaar geleden leaste Carlos Cerrens (42) zijn eerste fiets via het werk. Vanaf dag één raakte hij verslingerd aan deze manier van woon-werkverkeer. “Uiteindelijk nam ik die fiets over voor 900 euro en verkocht hem tweedehands voor 2.000 euro”, vertelt hij. Maar dat is niet het enige (financiële) voordeel dat fietsen naar het werk hem al heeft opgeleverd. Carlos schetst hoeveel zijn huidige e-bike hem kost én opbrengt. -
-
Livios
“Let in het bijzonder op voor melganzenvoet”: dit zijn je tuinklussen voor de maand mei
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
Vandaag organiseert de politie voor de twintigste keer een flitsmarathon. Uit een nieuwe studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat zo’n actie ook nut te heeft. “Na een bekeuring voor overdreven snelheid zeggen twee op de drie Belgen zich strikter aan de snelheidslimiet te hebben gehouden”, zegt Stef Willems van Vias. -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
PREMIUM30
“Meer dan genoeg bereik voor woon-werkverkeer”: MediaMarkt verkoopt e-step die 70 km/u haalt, maar mag dat wel?
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
PREMIUM
18 euro per maand voor zetelverwarming: betalen we straks abonnementskosten voor de opties in onze wagen?
Je auto achteraf opwaarderen met nieuwe functies? Of opties alleen betalen als je ze gebruikt? Nu zijn het nog uitzonderingen, maar als het van de auto-industrie afhangt wordt dat straks gemeengoed. Wat is dat nieuwe verdienmodel dat straks elk jaar miljarden moet opleveren? En heb je daar als klant ook iets aan? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn ziet voordelen, maar ook valkuilen: “Automerken zullen beweren dat zoiets illegaal is.” -
Jobat
De winstpremie: wie krijgt het? Wanneer? En om welk bedrag gaat het dan gemiddeld?
Deed jouw werkgever het vorig jaar goed? Dan zit er voor jou als werknemer misschien wel een winstpremie in. Hoor je het donderen in Keulen bij het lezen van die term? Geen probleem: Jobat.be ging bij juridisch expert Ellen De Blende van Acerta Consult na wat je over dit topic moet weten. -
Brusselse Audi e-tron krijgt prijskaartje van 80.000 euro
25 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAnoniem
Jan Verstrepen
Jan Rodrigus
Joris Vanderaert
Jan Rodrigus