Google trekt strijd tegen desinformatie aan
Google maakt de komende drie jaar 300 miljoen dollar (244 miljoen euro) vrij voor de strijd tegen de verspreiding van desinformatie. Daarnaast wil de zoekmachine de journalistiek ondersteunen.
Het bedrijf zei dat het zijn systemen en ranglijsten heeft aangepast om mensen naar "meer gezaghebbende inhoud" te leiden op Google Zoeken en YouTube, vooral als het gaat om 'breaking' nieuws. Google zei dat malafide spelers vaak proberen onnauwkeurige inhoud naar boven te duwen op de platforms van Google.
Verkiezingen
Vorig jaar kreeg Google zware kritiek te verduren over de rol die het bedrijf speelde in de verspreiding van foute informatie tijdens de presidentsverkiezingen van 2016. De diensten van Google hebben een enorm bereik. Ongeveer 1,6 miljard mensen bekijken elke maand YouTube-video's.
"Hoewel we er alles aan doen om de meest gezaghebbende informatie te presenteren, zijn er veel gevallen waarin gebruikers informatie vinden die niet gezaghebbend is", aldus Richard Gringas, vice-president van nieuwsartikelen, verwijzend naar Google Zoeken. Gringas voegde eraan toe dat het bedrijf andere manieren probeert te vinden om mensen te helpen begrijpen dat "niet alle resultaten die ze zien betrouwbaar of accuraat zijn."
Geverifieerde gezaghebbende bronnen
Op de startpagina van YouTube is volgens Gringas al in tien landen een sectie geïntroduceerd met geverifieerde gezaghebbende bronnen, zodat gebruikers snel het nieuws van de dag krijgen. Hij zei dat YouTube van plan is de functie uit te breiden naar veel meer landen.
De techgigant zal ook een programma lanceren, Disinfo Lab, om verkeerde informatie te beteugelen. Google werkt ook samen met universiteiten en mediabedrijven om een initiatief te lanceren dat de digitale vaardigheden van jonge mensen in de Verenigde Staten moet verbeteren.
Online abonnees
Google is ook van plan nieuwsmedia te helpen online abonnees te bereiken. Een online functie die nog wordt getest, geeft uitgevers een beter idee van welke lezers geneigd zijn een nieuw abonnement te kopen. Het bedrijf zal uitgevers helpen vaststellen welke lezers meer geneigd zijn zich op nieuws te abonneren. De tool informeert ook uitgevers wanneer ze lezers moeten vragen zich te abonneren.
Volgens Google heeft de functie in een maand tijd geleid tot een verdrievoudiging van nieuwe digitale abonnementen bij de St. Louis Post-Dispatch, een van de eerste nieuwsmedia om deze online functie te testen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
KIJK. Mannelijke AI-robot legt ongevraagd hand op bil van journaliste
-
Elon Musk wil concurrentie aangaan met YouTube: X gaat tv-app lanceren
Het sociaal netwerk X van miljardair Elon Musk gaat een tv-app lanceren. Het wil zo inzetten op video en entertainment, en de concurrentie aangaan met platformen als YouTube van Google-moederbedrijf Alphabet. X gaf nog geen datum, maar zei dat ze “binnenkort beschikbaar zal zijn op de meeste smart-tv’s”. -
Nothing Phone (2a) review: uniek ontwerp voor 329 euro
Voor zo’n 300 euro kan je al een degelijke smartphone krijgen bij grote spelers als Motorola en Oppo. Kan een klein bedrijf uit Groot-Brittannië daartegen opboksen? Nothing probeert het met de Phone (2a): een telefoon met een transparant design, LED-lichtjes en een prijskaartje van 329 euro. We vergelijken in dit artikel die nieuwe smartphone met de Motorola G84 en Oppo A79 om te achterhalen of het een goede deal is. -
-
Deze telefoon van Motorola is zo flexibel dat je hem rond je pols kan plooien
-
PREMIUMHLN LEGT UIT
▶ Maken hersenchips een robot van een mens? “Het is ontzettend gevaarlijk om hersenchips te verbinden met het internet”
Neuralink, een van de bedrijven van Elon Musk, heeft voor het eerst een hersenchip geïmplanteerd bij een mens. Wat wil Musk met zo’n chip bereiken? En bestaat het risico dat die ook gehackt kunnen worden? HLN technologiejournalist Kenneth Dée beantwoordt vijf vragen over de mogelijke voordelen en gevaren van hersenchips. -
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
Kookboekenauteur en keramiste Pascale Naessens (54) houdt van creëren. In plaats van vroeger werk heruit te geven, verschijnt nu haar eerste compilatie met de beste groenterecepten. Het eerste in een serie van vijf themaboeken waarvan het volgende helemaal rond desserts zal draaien. HLN Shop zette zich rond de tafel met de chef voor een gesprek: “Ik wil dat mensen plezier vinden in het bereiden van groenten, dat het leuk en lekker is.” -
KIJK. Wereldberoemde rapper speelt voor meer dan honderdduizend euro vals tijdens gokspel, wordt betrapt door volgers livestream
-
1
“Apple verkocht zeker 160.000 exemplaren van nieuwe Vision Pro-bril tijdens lanceerweekend”
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Independer
Sluit het gsm-abonnement als laatste af: wat met telecomabonnementen bij een overlijden?
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFrancinne Declerque
Ferdinand Engelbeen
Gino De Neef