18 november 2017 om 03:00
Column
-
Luister naar

Jozef, zonder baard

Onmiddellijk werd hij uit de kerker gehaald, hij werd geschoren en kreeg schone kleren aan.

Genesis 41, vers 14b

Soms is het een detail dat de authenticiteit van een verhaal verraadt. De politie kan bepaalde details bewust achterwege laten wanneer gegevens rond een misdaad worden verstrekt. Wanneer iemand dan met een verhaal komt waarin zo’n detail wel wordt genoemd, gaan alle lampjes op rood.

Ook bijbelverhalen kunnen details bevatten die de echtheid van wat wordt verteld onderstrepen. Vandaag een mogelijk voorbeeld uit de geschiedenis van Jozef.

Maar eerst iets anders. Mannen dragen weer baarden. Wie begon er mee? Zit de modewereld, zitten Victor & Rolf er achter? Werden mannelijke modellen eerder door een bad met ontharingscrème getrokken voor ze de catwalk op mochten, nu treden zij ons even harig als quasi-nonchalant tegemoet.

De baard is een verschijnsel dat komt en gaat. Ook in het Midden-Oosten? Leviticus 19 vers 27 verbiedt mannen die in de rouw zijn stukken uit hun baard te knippen. Veel afbeeldingen van Jezus geven hem een baard. Ayatollahs spreken hun volk toe vanuit zorgvuldig bijgehouden baarden, ISIS bestond uit louter baardapen. Moet het enthousiasme waarmee van het kalifaat bevrijde mannen naar de kapper rennen gezien worden als enkel het symbolisch knippen en scheren van ISIS? Ook daar lijkt het beeld divers. Toen ik, alweer jaren geleden, zomers af en toe een korte cursus op Cyprus verzorgde, leerde ik dat een geestelijke er geacht wordt een baard te dragen. Een baardloze westerse gastdocent werd geaccepteerd, maar ik begreep wel dat als je daar echt aan de bak wilt als predikant of priester, de baard een ‘must’ is.

Hoe zat dat in de Oudheid, meer specifiek: in Egypte? Egyptische farao’s lieten zich zorgvuldig scheren, maar droegen wel valse, metalen baarden (zie bijvoorbeeld het dodenmasker van Toetanchamon). Zelfs vrouwelijke farao’s konden ze dragen. Met deze nepbaarden imiteerden ze de goden (bijvoorbeeld Osiris). Het suggereerde een verband tussen farao’s macht en goddelijke macht. Later gold de baard weer als teken van armoede én als een kenmerk van buitenlanders, op wie Egyptenaren neerkeken (zie Genesis 43, vers 32). Op Egyptische afbeeldingen tref je vrijwel consequent gladgeschoren Egyptenaren naast even consequent bebaarde buitenlanders aan.

En nu naar Jozef, in de gevangenis voor de elite. De schenker voor wie, als Jozef zijn droom mag uitleggen, eerherstel wacht, vergeet hem compleet. Maar dan droomt farao van graan en grazers. De schenker herinnert zich Jozef, de droomuitlegger. Jozef wordt gehaald. Maar eerst krijgt hij een scheerbeurt: ‘… hij werd geschoren en kreeg schone kleren aan.’ Dit lijkt me typisch zo’n detail dat de authenticiteit van deze geschiedenis onderstreept. Waarom zou Jozef, Hebreeër, geschoren moeten worden? Om er voor farao presentabel uit te zien. Vast niet omdat hij een hekel had aan zijn baard of omdat het hem – gevangenismanager – eerder aan een scheermes ontbrak.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
nd

Beste studenten! Wat zal ik doen met het woordje 'wuft'? Is dat antiek? Of juist heerlie-de-peerlie?

Ergens heb ik altijd wel geweten dat dit moment zou komen ... de dag, dat je gaat uitburgeren uit je eigen land, je eigen taal. Omdat je ineens ouderwets praat. Volgens sommige twintigers dan, schrijft Hilbrand Rozema.

Ad de Bruijne is hoogleraar ethiek en spiritualiteit aan de Theologische Universiteit Kampen/Utrecht.

De treurige nalatenschap van het christelijke Westen kleurt het huidige conflict tussen Israël en Gaza

'Het vanouds christelijke Westen is mee schuldig aan de huidige tragedie in Gaza. Dat was mijn antwoord toen iemand vroeg waarom ik mij nauwelijks uitlaat over het huidige conflict, schrijft ethicus Ad de Bruijne.

Afbeelding

Na de oorlog was het: zwijgen en vooruit maar weer, het leven hernam zijn loop. Met grote gevolgen

De grootvader van Bart Jan Spruyt werd in de oorlog onder dwang tewerkgesteld in Duitsland. Daar sprak hij na de oorlog nooit meer over. 'Voor mij is hij altijd volstrekt ontoegankelijk gebleven.'

Paul Schenderling

Kun jij als grootgrondbezitters die zwaar onderbetaalde dagloner recht in de ogen aankijken?

Je kunt je een wereld zonder naasten en naastenliefde nauwelijks voorstellen. Toch was dit een groot deel van de wereldgeschiedenis het geval, stelt Paul Schenderling.

Heb je een mening die ons stoort? Dan slepen we gerust de fouten van je voorouders erbij

Lodewijk Asscher wordt nog steeds gepest met de rol van zijn grootvader in de Joodse Raad, signaleert Reina Wiskerke. Wat gebeurt er met de nakomelingen van NSB'ers als de archieven over hen opengaan?

Afbeelding

Op de koffie bij 'filmster' Gerlach van Beinum, de laatste akkerbouwer onder de rook van Amsterdam

Met een documentaire over zijn leven groeit boer Gerlach, de bijzondere akkerbouwer onder de rook van Amsterdam, uit tot een begrip. Maar een echte filmster zal hij nooit worden, merkt columnist Gerard ter Horst.

beeld nd

Ik wil een tegengeluid laten horen: denken aan scheiden hoeft niet het begin van het einde te zijn

De podcast ‘Gebroken Gelofte’ van het Nederlands Dagblad, een podcast over scheiden in christelijk Nederland, heeft flink wat losgemaakt. Is het geen promo voor scheiden? Wordt scheiden zo niet genormaliseerd?

Mijn pake deelt zijn handen en zijn oren, omdat hij zijn leven lang heeft geleerd Jezus te volgen

Zijn pake logenstraft het vooroordeel dat de babyboomer enkel klaagt en profiteert, schrijft Mark de Jager. ‘In het samenwerken voor het goede, vallen kerkelijke en culturele verschillen weg.'

Jan Willem Wits

Waarom het een aderlating is als de lutheranen in Nederland zouden uitsterven

Hoelang houden de kwijnende lutherse gemeenten binnen de Protestantse Kerk het nog vol? Wat zou het betekenen als ze van de Nederlandse aardbodem verdwenen? We kunnen de lutheranen niet missen, vindt Jan-Willem Wits.