© Photo News

Meer snelheidsboetes voor chauffeurs met radarverklikker

Automobilisten die in hun wagen een radarverklikker hebben, krijgen meer snelheidsboetes. Dat blijkt uit een onderzoek van Vias Institute. “Chauffeurs met een radardetector zitten niet alleen vaker op de baan, ze zijn wellicht ook te zelfverzekerd en denken dat ze minder risico op een boete lopen omdat ze zo’n systeem hebben”, zegt Benoît Godart van Vias Institute.

Koen Snoekx

De gegevens over snelheidsboetes bij chauffeurs met een radarverklikker komen uit een grote enquête over mobiliteit van Vias Institute bij “een representatief staal van verschillende duizenden mensen”. Uit het onderzoek blijkt dat van alle ondervraagde automobilisten met een radardetector 22 procent het afgelopen jaar een snelheidsboete kreeg. Bij de chauffeurs die niet zo’n systeem hebben, kreeg 14 procent een boete. Automobilisten met een radarverklikker, zitten wel vaker in de wagen. Zij rijden gemiddeld 67 kilometer per dag, terwijl dat bij chauffeurs zonder een detector gemiddeld 54 kilometer is. In België maken honderdduizenden chauffeurs gebruik van een radarverklikker in hun wagen. Die detectors geven informatie over mogelijke files, wegwerkzaamheden, maar signaleren dus ook waar de politie snelheidscontroles uitvoert.

Meer kilometers

“Chauffeurs met een radarverklikker rijden 24 procent meer en krijgen gemiddeld om de 75.000 kilometer een snelheidsboete, terwijl dat bij automobilisten zonder zo’n systeem om de 80.000 kilometer is”, zegt Benoît Godart, woordvoerder van Vias Institute, het Belgisch instituut voor de verkeersveiligheid. Godart is naar eigen zeggen niet verbaasd over dit resultaat. “Naast het feit dat chauffeurs met een radardetector meer rijden, zijn ze waarschijnlijk te zelfverzekerd en denken ze dat ze geen risico lopen op een snelheidsboete omdat ze zo’n systeem hebben. Daarnaast is de politie discreter en mobieler geworden waardoor de radarverklikkers de radars niet zo gemakkelijk meer kunnen opsporen.”

Vooral mannen

Vias Institute maakte ook een profiel van de gebruikers van radarverklikkers. Zo is twee derde van de automobilisten met een radardetector een man en is de gemiddelde leeftijd van chauffeurs met zo’n systeem tussen 45 en 65 jaar. Het inkomen van wie een radarverklikker heeft, ligt ook hoger. Opmerkelijk is nog dat er in Wallonië meer automobilisten een radardetector hebben dan in Vlaanderen. Coyote, dat radarverklikkers verkoopt, betwist het onderzoek van Vias Institute. “De enige die over snelheidsgegevens van Coyote-gebruikers beschikt, zijn wij”, zegt Vincent Hébert, directeur van Coyote Benelux. “Als 1,5 miljoen mensen zich bij onze gemeenschap aansluiten, is dat niet voor niets. De Coyote-gebruikers zijn zeker niet dom.”