© BELGA

Antwerpen laat overtreders LEZ niet los

De stad Antwerpen onderzoekt of ze buitenlandse firma’s of experten kan inzetten om de persoonsgegevens van buitenlandse overtreders van de lage-emissiezone (LEZ) te achterhalen. Door het uitblijven van een regeling kunnen die nu niet worden beboet.

Sacha Van Wiele

Sinds de invoering van de LEZ in ­februari zijn er 56.000 boetes uitgeschreven voor bestuurders die met hun vervuilende wagen deze zone binnen de Ring en Linkeroever zijn ingereden. De boete bedraagt 125 euro. Alleen ontsnappen heel wat buitenlandse overtreders eraan. De overtreding wordt door de ANPR-camera’s wel vastgesteld, maar de stad heeft geen toegang tot de persoonsgegevens van deze bestuurders.

Al enkele maanden is daarover een meningsverschil tussen Vlaanderen en de federale overheid. Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) stelt dat de federale verdragen rond de uitwisseling van persoonsgegevens van buitenlanders ook betrekking hebben op de handhaving van de LEZ. Dat spreken de federale diensten dan weer tegen. Volgens hen hebben de verdragen betrekking op verkeersovertredingen en is een LEZ een milieumaatregel. Dat laatste is een Vlaamse bevoegdheid, dus moet de ­regionale overheid hierover aparte ­verdragen afsluiten met de betrokken landen. De gesprekken tussen beide overheden zijn nog volop bezig.

Financieel niet winstgevend

De overtredingen worden door de stad Antwerpen bijgehouden, dus hangt een boete nog steeds boven het hoofd van de overtreders. In afwachting van een akkoord tussen Vlaanderen en de federale overheid zoekt Antwerps milieuschepen Nabilla Ait Daoud (N-VA) naar een oplossing.

“We onderzoeken de mogelijkheid om met buitenlandse firma’s of experten samen te werken om zo de persoonsgegevens van buitenlandse overtreders te gebruiken”, zegt Ait Daoud. “Wat de LEZ betreft, wordt trouwens dezelfde werkwijze gehanteerd als bij andere verkeersovertredingen met administratieve afhandeling. Ik ben verbaasd over de selectieve verontwaardiging als zouden alleen bij de LEZ buitenlanders onbestraft blijven. Ook buitenlandse chauffeurs die een lichte verkeersovertreding begaan, ontsnappen aan hun boete. De verdragen met het buitenland hebben alleen betrekking op zware verkeersovertredingen. Bovendien controleren we de naleving niet alleen met de camera’s. De politie houdt ook buitenlandse wagens tegen. Wie in overtreding is, moet direct de boete betalen.”

Bij de invoering van de LEZ ging het nog om 5% van de wagens die de zone inreden, maar er eigenlijk niet mochten zijn. Dat daalde de afgelopen maanden naar 1,3% in augustus.

“LEZ is geen maatregel om de stadskas te spijzen”, zegt Ait Daoud. “De maatregel zelf is een zware investering voor de stad, die zeker niet winstgevend is op financieel vlak. De winst wordt alleen gemaakt op het vlak van gezondheid en leefbaarheid. Inkomsten uit deze maatregel, die een dalende trend vertegenwoordigen, worden onmiddellijk geherinvesteerd in een gezondere, leefbaardere stad.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Lage-emissiezone Antwerpen