Uitgesteld kijken neemt alsmaar toe
Het uitgesteld kijken in Vlaanderen neemt alleen maar toe. Meer dan 30 procent van alle programma's op de commerciële zenders wordt door de commercieel interessantste doelgroep van 18 tot 54 jaar in het tijdsslot van 17 tot 24 uur uitgesteld bekeken. Dat blijkt uit een nieuwe studie van studiebureau Econopolis in opdracht van de Vlaamse regering.
In mei 2017 waarschuwde Econopolis al voor dalende inkomsten op de tv-markt. De grootste boosdoener is het uitgesteld kijken. “Als het zo voort gaat, verwacht ik dat we binnen twee à drie jaar dood zijn. Commerciële zenders kunnen op deze manier niet overleven”, zei Peter Quaghebeur, CEO van SBS (Vier, Vijf en Zes), toen.
Het studiebureau heeft nu op vraag van Vlaams minister van Media Sven Gatz een actualisering klaar. Die toont aan dat de impact van het snel veranderend kijkgedrag van de audiovisuele consument, vooral het uitgesteld kijken, alleen maar is toegenomen.
De stijging doet zich volgens Econopolis voor in alle genres. Zeker opvallend: 20 van de 29 programma’s die het meest uitgesteld werden bekeken, zijn Vlaamse producties. Bij de aangehaalde doelgroep keek 72,9 pct uitgesteld naar “De Mol” (Vier). Andere erg hoge cijfers voor uitgesteld kijken vinden we bij “Temptation Island” op Vijf (67,3 pct), “Blind Getrouwd” op VTM (58,8 pct) en “Gevoel voor Tumor” op Eén (52,8 pct). De toekomst ziet er volgens de studie niet fraai uit: de studie voorspelt voor deze doelgroep en in dit tijdsslot een stijging van uitgesteld kijken tot 50 pct in 2026.
Negatieve impact
Een verdere groei van het uitgesteld kijken heeft volgens Econopolis duidelijk een negatieve impact op de reclame-inkomsten van de commerciële omroepen: tot -12 pct bij een groei naar 45 pct en tot -18 pct bij een groei naar 50 pct. “Gezien de commerciële omroepen meer dan 50 pct van hun reclame-inkomsten besteden aan programmabudgetten, en daarvan bijna twee derde naar Vlaamse content, heeft een daling van reclame-inkomsten een rechtstreekse impact op het investeringsvermogen van de private omroepen in Vlaamse content”, voorspellen de onderzoekers van Econopolis.
Deze evolutie zet de Vlaamse audiovisuele sector onder steeds grotere druk, benadrukt het studiebureau, dat daarom met aanbevelingen komt voor de hele sector, de overheid en de kijkers. Zo blijkt dat het invoeren van “addressable reclame”, doelgerichte reclame op maat van de kijker, niet voldoende is om de reclame-inkomsten stabiel te houden.
Niet kunnen doorspoelen
Econopolis pleit daarom voor de invoering van “unskippable reclame” op uitgesteld kijken, reclame die de kijkers niet kunnen doorspoelen. Uit een eerste analyse blijkt immers dat een deel van de bestaande reclameblokken “unskippable” maken op alle vormen van uitgesteld kijken, voordelen biedt qua financiële impact, continuïteit in het ecosysteem en de huidige decreten en wetgeving.
Tot slot pleit het studiebureau ook voor samenwerking tussen omroepen, distributeurs en producenten. Maar voor minister Gatz moet ook aandacht besteed worden aan het comfort van de kijker en dat moet blijven sporen met de nieuwe noden en verwachtingen van die kijker. De minister geeft de betrokken spelers nu de tijd om de studie te bestuderen. “Daarna zal ik nagaan of het mogelijk is om met de sector tot een overeenkomst te komen en regelgevende initiatieven te nemen”, aldus Gatz.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Nieuwste iPads getest: het scherm is verbluffend en slimme pen voelt als echte pen
-
Prijs onthuld van robothond met vlammenwerper
-
7
Google stelt nieuwe budgettelefoon van 549 euro voor: dit moet je weten over de Pixel 8a
Met de Google Pixel 8a stelt de technologiegigant een budgetvriendelijke smartphone voor die uitzonderlijk lang nieuwe software zal krijgen. Wat biedt de telefoon verder voor de kostprijs van 549 euro? We lijsten het voor je op. -
-
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
-
OpenAI beschuldigt The New York Times van “hacken” ChatGPT
OpenAI beschuldigt The New York Times van het “hacken” van zijn chatbot ChatGPT. Daarmee zou de Amerikaanse krant misleidend bewijs willen verzamelen in een rechtszaak die is aangespannen tegen het AI-bedrijf om het schenden van auteursrechten. OpenAI heeft de rechter daarom gevraagd om delen van de aanklacht te verwerpen. -
Je iPhone beter beschermen tegen diefstal? Deze Apple-functie kan je helpen
De Stolen Device Protection-functie van Apple maakt het moeilijker om een gestolen iPhone te gebruiken, ook als de dief de toegangscode heeft. De functie, geïntroduceerd in de iOS 17.3-update, vereist Face ID of Touch ID voor het uitvoeren van bepaalde handelingen, voor sommige acties wordt ook een beveiligingsvertraging toegevoegd. Lees hier hoe je de functie kan installeren. -
Independer
Alarmsysteem in je woning? Vraag dan korting aan je verzekeraar
-
2
REVIEW. Is de nieuwe MacBook Air van Apple zijn geld waard?
-
Independer
Jaarlijks turen we anderhalve maand op smartphone: zo kan je je schermtijd flink terugschroeven
Gemiddeld spenderen we zo’n drie uur per dag gekluisterd aan onze telefoons. Dat komt neer op ongeveer 45 dagen per jaar. Tijd om opnieuw te connecteren met de echte wereld? Independer.be verzamelt tien tips waarmee je je schermtijd drastisch vermindert. -
3
Apple kondigt vier nieuwe iPads aan: “Grootste dag voor iPad sinds eerste model”
Techreus Apple heeft vier nieuwe modellen van de iPad gelanceerd. Zo komt er een grotere 13 inch versie van de iPad Air, naast een opgefriste versie van het bestaande model met een 11 inch scherm. Ook kregen de twee modellen van de geavanceerde iPad Pro een gloednieuw scherm en in primeur de M4-processor. Topman Tim Cook noemt vandaag “de grootste dag voor iPad sinds het eerste model werd aangekondigd”. -
Livios
Vermenigvuldig je energie zónder er extra voor te moeten betalen: met dit toestel kan het
60 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJos Vervoort
Gino Denil
Anoniem
Herwig Laenen
Freddy De Vos