Tweeënhalf jaar werk en 3,2 miljoen euro, maar toch protest tijdens officiële inhuldiging van straat

© mvn

© mvn

1 / 2
thumbnail: null
thumbnail: null

Na tweeënhalf jaar werken is de Oostendse Steenweg officieel geopend. De heraanleg kostte 3,2 miljoen euro en had heel wat voeten in de aarde, maar toch is niet iedereen tevreden met het resultaat. Een buurtbewoner organiseerde een protestactie.

Koen Theuns

Voor achthonderd meter nieuw wegdek, een kilometer nieuwe fietspaden, nieuwe rioleringen en nutsvoorzieningen: en of er gewerkt is aan de Oostendse Steenweg en enkele aangrenzende straten. Een stuk langer dan voorzien, want het lijstje tegenslagen is niet min. Van nieuw aangelegde bestrating die opnieuw moest worden uitgebroken, omdat de grond niet stabiel was over de aanwezigheid van onbekende kabels in de sleuf van de riolering tot overvloedige regenval en een lange vorstperiode waardoor de werken lange tijd gestaakt moesten worden.

Maar na zowat tweeënhalf jaar vol stof, hinder en omleidingen zit het werk er helemaal op en kwam maandag Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) naar Brugge om samen met het stadsbestuur de weg officieel in te fietsen. Hij hoopt dat de nieuwe fietspaden buurtbewoners zullen verleiden om de auto in te ruilen voor de fiets.

Protestactie

En toch is niet iedereen te spreken over de vernieuwde Oostendse Steenweg. Enkele buurtbewoners struikelen, bijna letterlijk, over de boordstenen. “Op veel oversteekplaatsen zijn de stenen te hoog. Rolstoelgebruikers, mensen met een kinderwagen of een rollator: met hen is er geen rekening gehouden”, zegt buurtbewoner Frank Verheye, die een protestactie organiseerde. De Fietsersbond sluit zich aan: “Op verschillende plaatsen is te weinig gedacht aan het comfort van de fietser”, zegt Geert Demeyere. Het Agentschap Wegen en Verkeer laat weten dat de opmerkingen bekeken zullen worden.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen