Direct naar artikelinhoud

Na tien jaar weer een echte staking in het streekvervoer. De eisen: meer loon en een plaspauze

De staking als actiemiddel rukt weer op. De afgelopen maanden staakten de onderwijzers al twee keer, en kwamen de werknemers van staalbedrijf Tata en worstenmaker Unox in actie. Begin januari komt de volgende staking eraan: de chauffeurs in het streekvervoer.

Actie bij streekvervoer.Beeld anp

De onderhandelingen over een nieuwe cao voor de chauffeurs ligt al weken stil. Volgens de vakbonden is de werkdruk in de sector te hoog, en natuurlijk het loon te laag, en dus 'kan het zo niet langer'. De werkgevers vinden dat er nog maar nauwelijks is gepraat, en dat de vakbonden dus te snel naar het stakingswapen grijpen.

Plaspauze

Volgens Paula Verhoef, vakbondsbestuurder bij de FNV, is het alweer tien jaar geleden dat in het streekvervoer sprake was van een echte staking. Die acties duurden lang, weet ze nog: zes weken. 'Maar uiteindelijk behaalden we een goed resultaat.'

CNV en FNV eisen een plaspauze voor de chauffeurs. Nu moeten de chauffeurs hun plas vaak urenlang ophouden, zegt Verhoef. 'De werkgevers zeggen dat ze dan maar even bij een tankstation naar het toilet moeten, maar dan moet je een bus vol mensen laten stilstaan. Dat is vervelend.'

Nu moeten de chauffeurs hun plas vaak urenlang ophouden, zegt de FNV

Natuurlijk gaat het ook om geld: de bonden eisen 100 euro per maand voor elke chauffeur. Volgens Verhoef komt dat neer op 3,5 procent, en dat is de looneis die de FNV voor het komende jaar had aangekondigd. Ze is strijdlustig, en ze kan zich dat permitteren: volgens haar is 80 procent van de 13 duizend chauffeurs lid van FNV of CNV.

Begin januari volgen er meer acties in de vervoerssector. Dan gaat het cabinepersoneel van KLM staken. Steen des aanstoots hier: het besluit van de luchtvaartmaatschappij om op een groot deel van de intercontinentale vluchten één steward(ess) minder te laten meevliegen.

Het zou voor het eerst in de 98-jarige geschiedenis van KLM zijn dat het cabinepersoneel een hele dag staakt. De FNV vertegenwoordigt een kwart van de 9.500 stewards en stewardessen.