18 juli 2018 om 03:00
Luister naar

Als christen kun je nooit zo overtuigd zijn van je eigen gelijk

Harde koppen, koude harten? Je zou het haast wel denken na het lezen van het interview met rechter Bert de Hek, in april in De Wekker, het landelijke blad van de Christelijke Gereformeerde Kerken. ‘Als we twee partijen hebben uit de ­Biblebelt, is dat een contra-indicatie voor een schikking’, zo stelt De Hek. Dat is Niet zomaar een losse flodder, maar gebaseerd op zijn jarenlange ervaring als rechter. ‘Ook collega’s weten dat als je bijvoorbeeld Urkers of Staphorsters krijgt, de kans groot is dat er niet wordt geschikt.’

Dat is nogal wat! ‘Waarom lijdt gij niet liever ongelijk?’, zo vraagt Paulus in de eerste brief aan de Korintiërs, ‘waarom lijdt gij niet liever schade? Het is al treurig genoeg dat er rechtsgeschillen bij u voorkomen.’

gebroken wereld

Gaan orthodoxe christenen echt voor hun gelijk, tegen elke prijs? Die vérgaande stelling durf ik niet voor mijn rekening te nemen en dat doet overigens ook collega De Hek niet. Dat wil niet zeggen dat zijn observaties in de zaken die hij als rechter in hoger beroep voorbij ziet komen, zonder grond zijn. Ten dele herken ik heel goed wat hij schrijft. Harde koppen, koude harten, zeker wel, ook in deze kringen. Ieder verhelderend gesprek weigeren, met elkaar afgedaan hebben. En het verbaast. Christenen belijden immers dat we in een gebroken wereld leven en dat de breuklijnen ook door eigen hart en leven lopen. Dan zou je toch verwachten dat er ook eerder kritische vragen gesteld worden bij het eigen gelijk: een scherp oog voor het vertroebelende effect van meespelende eigen belangen. Het tegendeel lijkt soms het geval, ook in kerkelijke conflicten. De eigen integriteit wordt, zo lijkt het wel, voorondersteld.

Dat is opmerkelijk voor mensen die van jongsaf aan worden onderwezen in de feilbaarheid van de mens. Dat kan toch niet alleen maar theologische theorie blijven? Zelfs wanneer je oprecht denkt gelijk te hebben en integer te zijn, is dat toch niet altijd het geval. Duitsland was een gekerstende natie en toch bracht dit land het nazisme en Auschwitz voort. Dat blijft verbijsteren. Het waren zeker de kerken niet die vooropliepen bij het verzet tegen Adolf Hitler. Wat waren toch de belangen die maakten dat ze blind waren voor zijn demonie? En wat uitvergroot zo zichtbaar wordt, gaat het individuele leven natuurlijk niet voorbij.

Het stemt tot een grote mate van bescheidenheid, ook bij onderlinge onenigheid. Selectieve verontwaardiging, je ziet het direct bij een ander, maar je bent er zelf vaak blind voor, zeker in de hitte van de strijd. Nederigheid, niet het kwetsbare ego, moet de leidraad zijn bij de beslechting van conflicten. Alleen dan ontstaat er ruimte om echt naar de ander te luisteren en kun je je openstellen voor de beleving en de bedoelingen van de ander. Was ik zelf wel zo redelijk bezig, was mijn woordkeuze of handelwijze niet de wezenlijke aanleiding tot het conflict? Wat was mijn diepste drijfveer?

zelfverloochening

‘Handel niet uit geldingsdrang of eigenwaan’, zo zegt Paulus in dit verband, ‘maar acht in alle bescheidenheid de ander belangrijker dan jezelf. Heb niet alleen je eigen belangen voor ogen, maar die van de ander (Filippenzen 2).’ Gezind zijn als Jezus, die zegt: ‘Ik ben zachtmoedig en nederig van hart.’ Het vraagt zelfverloochening, soms ook als het onrecht echt van de andere kant is gekomen. Wat dat laatste betreft, eindig ik met een prachtige passage uit de trilogie Kristin Lavransdochter van Sigrid Undset: ‘Wat heb je wel gedacht die nacht toen wij in de schuur zaten, toen je in hetzelfde ogenblik te weten kwam, dat wij, die je het liefst waren, en waar je het trouwst van gehouden had, dat Kristin en ik je beiden ontrouw geworden waren, zoveel we maar konden? Ik heb toen heus niet veel gedacht, antwoordde haar man. En later dan, ging zijn vrouw voort, toen je er, zoals je zegt, steeds aan gedacht hebt? Lavrans wendde zich van haar af. Zij zag, dat er een bloedgolf door zijn door de zon verbrande hals ging. Toen dacht ik iedere keer, dat ik Christus ontrouw geworden was, zei hij heel zacht.’

Als je niet in Hem gelooft, laat je dan in ieder geval door Hem inspireren.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Na de oorlog was het: zwijgen en vooruit maar weer, het leven hernam zijn loop. Met grote gevolgen

De grootvader van Bart Jan Spruyt werd in de oorlog onder dwang tewerkgesteld in Duitsland. Daar sprak hij na de oorlog nooit meer over. 'Voor mij is hij altijd volstrekt ontoegankelijk gebleven.'

Paul Schenderling

Kun jij als grootgrondbezitters die zwaar onderbetaalde dagloner recht in de ogen aankijken?

Je kunt je een wereld zonder naasten en naastenliefde nauwelijks voorstellen. Toch was dit een groot deel van de wereldgeschiedenis het geval, stelt Paul Schenderling.

Heb je een mening die ons stoort? Dan slepen we gerust de fouten van je voorouders erbij

Lodewijk Asscher wordt nog steeds gepest met de rol van zijn grootvader in de Joodse Raad, signaleert Reina Wiskerke. Wat gebeurt er met de nakomelingen van NSB'ers als de archieven over hen opengaan?

Afbeelding

Op de koffie bij 'filmster' Gerlach van Beinum, de laatste akkerbouwer onder de rook van Amsterdam

Met een documentaire over zijn leven groeit boer Gerlach, de bijzondere akkerbouwer onder de rook van Amsterdam, uit tot een begrip. Maar een echte filmster zal hij nooit worden, merkt columnist Gerard ter Horst.

beeld nd

Ik wil een tegengeluid laten horen: denken aan scheiden hoeft niet het begin van het einde te zijn

De podcast ‘Gebroken Gelofte’ van het Nederlands Dagblad, een podcast over scheiden in christelijk Nederland, heeft flink wat losgemaakt. Is het geen promo voor scheiden? Wordt scheiden zo niet genormaliseerd?

Mijn pake deelt zijn handen en zijn oren, omdat hij zijn leven lang heeft geleerd Jezus te volgen

Zijn pake logenstraft het vooroordeel dat de babyboomer enkel klaagt en profiteert, schrijft Mark de Jager. ‘In het samenwerken voor het goede, vallen kerkelijke en culturele verschillen weg.'

Jan Willem Wits

Waarom het een aderlating is als de lutheranen in Nederland zouden uitsterven

Hoelang houden de kwijnende lutherse gemeenten binnen de Protestantse Kerk het nog vol? Wat zou het betekenen als ze van de Nederlandse aardbodem verdwenen? We kunnen de lutheranen niet missen, vindt Jan-Willem Wits.

Afbeelding

Christenzionist in gesprek met een Palestijns christen. 'Je kunt altijd nog verhuizen'

Stel dat een christenzionist ergens bij Bethlehem de Palestijnse Daoud Nassar ontmoet. Aad Kamsteeg maakt zich een voorstelling van dat gesprek en welke argumenten dan meestal worden gebruikt.

Afbeelding

Het is goed te begrijpen waarom voetballer Cody Gakpo luistert naar de worship van Eline van Dijk

De teksten van een nieuwe generatie Nederlandse worship- en aanbiddingsleiders worden eerlijker valt columnist Gerard ter Horst op. Een sterk voorbeeld vormt Eline van Dijks ‘Levenswoorden’. Cody Gakpo blijkt ook fan.