Hongkong legt verbod op pro-democratische partij
Hongkong
Volgens minister van Veiligheid John Lee vormt de politieke partij ‘een bedreiging voor de nationale veiligheid’. Hij stelt dat de HKNP de grondwet van de metropool overtreedt en haat zaait tegen Chinezen op het vasteland van China. Aan iedereen die, op welke manier ook maar, een relatie heeft met de partij, kan een boete en een gevangenisstraf van twee tot drie jaar worden opgelegd.
De Nationale Partij wil dat Hongkong onafhankelijk wordt van China. Momenteel wordt de metropool bestuurd volgens het principe ‘één land, twee systemen’. In 1997 is de voormalige Britse kroonkolonie teruggegeven aan China, waardoor de regio zelfstandig opereert onder Chinees bewind (semiautonomie).
Critici maken zich steeds meer zorgen over ‘China’s groeiende macht in de regio’. Volgens hen verzetten de Hongkongse autoriteiten zich steeds minder tegen het beleid van China. Het verbieden van de partij is een aanval op de vrijheid van Hongkong en dus is er sprake van mensenrechtenschending, zegt Maya Wang, China-onderzoeker voor Human Rights Watch op Twitter. Benny Tai, hoogleraar rechten, waarschuwt in The Guardian dat de overheid nog een stapje verder kan gaan, door meningen van mensen die positief staan tegenover een onafhankelijk Hongkong de kop in te drukken.
Pro-democratie demonstranten in Hongkong staan onder druk, zeker sinds in 2014 massaal geprotesteerd werd tegen China’s bemoeienis met de metropool. De betogers eisten politieke hervormingen, echter zonder resultaat. Activist Edward Leung werd in juni opgepakt en kreeg zes jaar gevangenisstraf, na confrontaties met de politie in 2016. <
De opening in Hongkong van een hogesnelheidslijn naar het vasteland van China heeft kwaad bloed gezet bij demonstranten in Hongkong. Ze protesteren tegen de invloed van China in de semiautonome regio, nu China het eindpunt van het nieuwe treinstation West Kowloon gedeeltelijk in handen heeft. De Chinese wetgeving moet er worden nagestreefd en er lopen politieagenten van het vasteland rond. Peking is er bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de juridische zaken, met betrekking tot defensie, buitenlandse zaken en nationale veiligheid.
De 26 kilometer lange spoorwegverbinding heeft omgerekend meer dan 9 miljard euro gekost. De aanleg heeft meer dan acht jaar geduurd. De lijn staat nu in verbinding met het hogesnelheidsnetwerk in China, waardoor mensen snel naar Shanghai en Peking kunnen reizen. Dagelijks kunnen ruim 80.000 mensen worden vervoerd. Deze reis van Hongkong naar Peking met de hogesnelheidstrein duurt nog maar 9 uur, in plaats van 24 uur.