“Schoolfactuur kan tot de helft lager”: Katholiek onderwijs zet in op moderne lesmethoden

Links: Cedric Koslowski, CEO van Lernova, rechts: leerlingen aan de slag met het Lernova-systeem: een combinatie van noteren en oefeningen maken op de computer.© IF

Het Katholiek Onderwijs Vlaanderen heeft een raamakkoord afgesloten met Lernova, een vrij nieuwe speler die digitale lesmethoden aanbiedt. “Door het aantal invulboeken te verminderen, kan de schoolfactuur tot de helft lager.”

Jeroen Deblaere

Volgend schooljaar krijgen 100.000 leerlingen van het secundair onderwijs voor sommige vakken geen boeken meer. Nee, ze gaan werken in een uitsluitend digitale lesomgeving. “Dat gaat ongeveer zo in z’n werk”, zegt Cedric Koslowski, CEO van educatieve uitgeverij Lernova. “De leraar begint de les met wat theorie aan het bord. In een kwartiertje kan de leerkracht zo vrij klassiek uitleggen wat er in de les aan bod komt en z’n les opbouwen. Na 10 à 15 minuten gaan de laptops open en kunnen de leerlingen individueel oefeningen maken. Zo kan je al vrij snel in het leerproces differentiëren: sterke jongeren maken moeilijkere oefeningen. De leerlingen die nog niet goed mee zijn, krijgen andere opdrachten of kunnen bij de leerkracht terecht voor meer uitleg. De bedoeling is wel dat iedereen op het einde opnieuw op dezelfde plek uitkomt.”

“De digitale omgeving vervangt zowel het theorie- als het invulboek”, zegt Koslowski. “Alles zit erin: telkens bouwen we de theorie op en dan kan je nadien verder toepassen met interactieve oefeningen. Voor de leraar biedt het extra functionaliteiten die er vroeger niet waren. Zo kan je in een oogopslag zien welke kinderen al veel oefeningen gemaakt hebben. Overdag in de klas, of ’s avonds thuis. Zo kan je snel bijsturen, nog voor er een slechte toets aankomt, bijvoorbeeld.”

Wat met het schrijven?

Uitsluitend leren met een laptop, gaat dat niet ten koste van het schrijven? “In onze methodiek is het net de bedoeling dat er geschreven wordt”, zegt Koslowski. “Dat was vroeger ook zo: je nam notities in de les en dat vulde je aan met informatie uit het handboek en oefeningen uit het werkboek. Wel, ook bij ons nemen de leerlingen nota’s tijdens de les. Die werkwijze valt helemaal niet weg. Zo kan een leerling ook een oefening op papier uitwerken – een ingewikkelde vergelijking, bijvoorbeeld – er een foto van maken en uploaden in het systeem. Daar kan de leraar het nakijken en verbeteren.”

“Ook bij deze methodiek wordt er nog veel geschreven: een leerling kan nog altijd een oefening op papier uitwerken en er een foto van maken en uploaden in het systeem”

Cedric Koslowski

CEO Lernova

Bij het katholiek onderwijs zien ze wel brood in deze werkwijze. “Wij waren al langer op zoek naar een uitgeverij die zuiver ­digitaal werkt”, zegt woordvoerder Pieter-Jan Crombez. “Bij de meeste klassieke spelers is een digitaal aanbod aan een papieren aanbod gekoppeld. En dan moet je allebei aanschaffen. Dat is hier niet het geval. We hebben nu dit raamcontract afgesloten, maar we blijven ook contracten met andere uitgeverijen aan­bieden, voor klassieke hand- en invulboeken. Het is aan de ­scholen en vakgroepen om zelf vrij te beslissen voor welke leer­materialen ze kiezen.”

(Lees verder onder de foto)

Cedric Koslowski, CEO van Lernova: “Wij kunnen de schoolfactuur fors verlagen.”© IF

“Doordat wij digitaal werken, kunnen wij onze content ook een stuk goedkoper aanbieden”, zegt Koslowski nog. “Dat verlaagt de schoolfactuur voor de leerlingen ook drastisch. Stel dat je een volledig lespakket bij ons zou aankopen - voor een heel schooljaar - zou je op zo’n 140 euro moeten uitkomen. Zo’n 30 tot 50 procent goedkoper dan de klassieke spelers, denken wij.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen