Alcoholcampagnes uit de drankindustrie missen hun doel

Onderzoekers aan de universiteit van Connecticut hebben campagnes om minder alcohol te drinken, geïnitieerd door de drankindustrie zelf, geanalyseerd. Hun conclusie, verschenen in het wetenschappelijk vakblad The BMJ: maar liefst 97 procent ervan is onvoldoende onderbouwd. Meer nog: het zijn vooral de merken zelf die ervan profiteren.

vwh

Sensibiliseringsacties vanuit de drankindustrie zijn geen meerwaarde voor de maatschappij. Bij maar liefst 97 procent van de 3.500 bestudeerde cases ontbreekt het aan voldoende wetenschappelijke achtergrondinformatie. De enige die van de campagnes profiteren, zijn de alcoholproducenten zelf omdat hun merk zo onder de aandacht komt.

“De alcoholindustrie positioneert zich steeds meer als een deel van de oplossing om de schadelijke effecten van drinken te verminderen”, zegt onderzoekster Katherine Robaina. “Maar dit artikel toont dat de ‘bijdragen’ van de alcoholindustrie niet op wetenschap zijn gebaseerd en kunnen ingezet worden als een vorm van marketing.”

Concreet: slechts een kwart van de campagnes uit verschillende Europese landen en Noord-Amerika kwam overeen met de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) om de schadelijke effecten van alcohol te verminderen.

“Regeringen hebben een duidelijke plicht om de volksgezondheid voorop te stellen, en dit kunnen ze zonder tussenkomst van de industrie”, voegt hoofdauteur van de studie professor Thomas Babor, er nog aan toe.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer