VOKA vindt dat werkzoekenden niet genoeg inspanningen leveren, VDAB countert
Arbeidsmarktbemiddelaar VDAB gaat niet akkoord met de kritiek van de Oost-Vlaamse werkgeversorganisatie VOKA. Die vindt dat heel wat werkzoekenden niet genoeg inspanning doen om aan werk te geraken. VOKA voorspelt 2.000 toekomstige vacatures bij havenbedrijven, maar ook een hoge werkloosheidsgraad in de regio. "Wie kan werken, moet werken. De tijd van verstoppertje spelen is voorbij", aldus de werkgeversorganisatie.
"Wij ga niet mee in polemieken. Er zijn ongetwijfeld ook veel goede werkgevers en bedrijven die er de kantjes aflopen", zegt directeur Freddy Van Malderen van VDAB Oost-Vlaanderen. "VDAB moet werkgevers en werknemers dichter bij mekaar brengen. Maar ik ben niet te beroerd om toe te geven dat onze dienstverlening beter kan."
Van Malderen ontkent wel dat werkonwilligen niet gesanctioneerd worden. "Werkonwilligen bestaan, en dat is voor de VDAB niet toelaatbaar. 65 procent van de dossiers die wij doorsturen, wordt effectief bestraft." Dat cijfer stijgt bovendien. Zo werden in Oost-Vlaanderen 4.995 werkonwilligen doorverwezen. 3.129 mensen werden uiteindelijk gesanctioneerd omdat ze niet ingingen op een jobaanbod of omdat ze niet kwamen opdagen."
In Oost-Vlaanderen is het aantal sancties in 2017 met 86 procent gestegen in vergelijking met het jaar voordien, toen de VDAB de sanctionerende bevoegdheid van RVA overnam. "En het zal nog vooruitgaan." Wie niet genoeg bereidheid toont om werk te vinden en te houden, krijgt een verwittiging, een tijdelijke of langdurige uitsluiting van uitkering."
2.000 vacatures
Er komen in de Gentse fusiehaven North Sea Port in de komende maanden zowat 2.000 vacatures op de markt. De 93 ondernemingen gaan vooral op zoek naar productieoperatoren (345 vacatures), chauffeurs (97), commercieel bedienden (114) en ingenieurs (96). De resultaten van de tweede arbeidsmarktbevraging van VOKA zijn een stuk optimistischer dan de laatste bevraging in 2015, toen maar 840 aanwervingen in het vooruitzicht stonden.
De haven biedt vooral werk aan laaggeschoolde arbeidskrachten: voor 43 procent van alle werkaanbiedingen stelt de werkgever zelfs geen enkele diplomavereiste. Voor functies waar een degelijke opleiding wel een voorwaarde is, bieden een diploma TSO of een technisch gevormde bachelor de meeste mogelijkheden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
11
Europese lidstaten willen dan toch dat grote bedrijven verantwoordelijk worden voor uitbuiting en milieuschade van leveranciers
-
Ook Volvo Trucks in Gentse haven bouwt productie af, maar “een Van-Hoolscenario is dit niet”
Volvo Trucks in de Gentse haven bouwt de productie af. Waar er momenteel nog dagelijks 194 vrachtwagens van de band rollen, zijn dat er vanaf begin juni nog 180. “We moeten dit niet minimaliseren”, zegt Ronny Loubris van vakbond ABVV, “maar een Van-Hoolscenario is dit ook niet.”Gent -
PREMIUM45
Nu banken Van Hool niet willen redden. Is faillissement maandag een feit? En wat met de 2500 werknemers?
Het faillissement lijkt een zekerheid. Maandag is er bij Van Hool een bijzondere ondernemingsraad en de uitkomst daarvan is bijna zeker nu de banken niet bereid zijn de zwalpende busbouwer opnieuw op weg te helpen. Maar is dat het slechts denkbare scenario, een faillissement? Of net niet? Wat betekent dit voor het bedrijf én de 2.500 werknemers? “Voor wie zijn werk verliest bij een faillissemtent maakt dat financieel een serieus verschil.” Vooruitblik op D-Day.Lier -
-
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
-
PREMIUM98
INTERVIEW. Jambon en Vlaamse top-CEO over malaise in de Vlaamse industrie: “Ik ben niet getrouwd met die Chinese bussen”
Het zijn donkere tijden voor onze industrie, net nu Vlaanderen groots uitpakt met de eerste Vlaamse industrietop. Minister-president Jan Jambon (N-VA) en Charles Beauduin, CEO van wereldspeler Barco en Vandewiele, maken de balans op. “In China zet ik een gebouw in één jaar, opgeleverd en al. Hier duurt het twee jaar voor de vergunning alleen.” Jambon: “Maar qua regime wil je toch niet in China wonen?” -
PREMIUM66
In de portefeuille van de ‘Van Hooltjes': maar één telg zal aan de financiële malaise kunnen ontsnappen
Botst Van Hool straks alsnog tegen het bankroet, dan zullen ook de talrijke telgen achter de busbouwer financieel bloeden. Nu al zien de ‘Van Hooltjes’ hun vermogen in de controlerende familieholding Immoroc haast zienderogen krimpen. Slechts één Van Hool koos een alternatieve, duidelijk rendabele route en bouwde de voorbije jaren – buiten het familiebedrijf – een fortuin van vele tientallen miljoenen euro op. Een kijk in het familiefortuin van het geslacht Van Hool. -
15
Bedrijf SpaceX van Elon Musk bouwt honderden spionagesatellieten voor Amerikaanse inlichtingendienst
-
Gentse gemeenteraad geeft havenfusie groen licht
-
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er lekker kan vertoeven? Dan is het reinigen geen overbodige luxe. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de heerlijke lentezon. -
PREMIUM260
Econoom Geert Noels over begrotingstekort dat oploopt tot 45 miljard euro per jaar: “De-sas-treus. Men heeft alle geldkranen opengedraaid”
“Je blijft doof voor de dokter die je zegt dat je dringend moet stoppen met twee flessen whisky per dag te drinken en drie pakjes sigaretten te roken. Dat kan nog een tijd goed gaan, maar je riskeert ook snel te sterven.” Zo vergelijkt econoom Geert Noels de flirt van ons land met een steeds groter tekort in de begroting. Waar geeft de overheid volgens hem te veel aan uit? En met welke maatregelen kan de volgende regering dan orde op zaken stellen? -
Spaargids.be
Voor alternatieve geneeswijzen kan je tot 72 euro per jaar terugtrekken via het ziekenfonds
42 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDiederik Van Schepdael
Sofie Gysemans
vanaeken jokke
james vroman
james vroman