Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
PREMIUM100
Nieuwe operator gaat deze zomer strijd aan met Telenet en Proximus: “Meer dan 10 procent goedkoper”
In de loop van deze zomer lanceert DIGI als vierde nationale telecomoperator zijn aanbod met abonnementen voor mobiel internet, vast internet via fiber en televisie. “Onze prijzen zullen meer dan tien procent lager liggen dan de huidige prijzen”, verklapt Jeroen Degadt van DIGI België in een interview met HLN. Wat wil DIGI nu al vertellen over de abonnementen? En zullen Proximus en Telenet nu ook hun tarieven verlagen? -
PREMIUM
Leerkracht Karolien reist elke schoolvakantie via huizenruilen: “De duurste periodes, maar daar heb ik geen last van”
Leerkrachten mogen misschien veel vakantie hebben, ze moeten altijd in de duurste periodes op reis. Toch slaagt alleenstaande mama Karolien Voets (37) er dankzij huizenruil in om er elke keer op uit te trekken zodra de schoolpoorten een weekje sluiten. “Voor mensen met kleine kinderen is dit de meest ideale vakantieformule.” Voor onze nieuwe reeks ‘Huizenruilers’ vertelt ze hoe ze dat aanpakt. -
-
PREMIUM
Eén interview deed carrière van barbier Kevin ontploffen: “Maar plots zaten we met 90.000 euro aan schulden”
-
PREMIUM
“Spaarders krijgen zelden kans op een netto rente van 4,16 procent”: Fastned geeft opnieuw obligatie met hoog rendement uit
Voor de tweede keer dit jaar lanceert het Nederlandse laadpalenbedrijf Fastned een obligatie met 6 procent brutorendement. Dat is hoog voor een obligatie waar de gewone spaarder met bescheiden middelen op kan intekenen. Is het dan wel een veilige en verstandige belegging, zeker nu er binnenkort ook opnieuw een staatsbon komt? HLN-geldexpert Paul D’Hoore zoomt in op de ambities, de resultaten en de concurrentie van het bedrijf: “Op dit moment groeit in België het aantal publieke laadpalen sneller dan het aantal elektrische auto’s.” -
PREMIUM
Netflix en co passen strategie aan en dat zal je voelen in je portefeuille: “Het is gedaan met profiteren”
Als je een Netflix-abonnement hebt, is de kans groot dat je de voorbije week een mail hebt ontvangen over een prijsverhoging. Na Disney+ en Streamz gaan namelijk ook bij Netflix de prijzen weer naar boven. “Streamingdiensten willen meer winst gaan maken”, waarschuwen experts. “En ze halen er ‘trucjes’ voor boven.” Mediaspecialisten Tim Raats en Tom Evens leggen uit waarom je steeds meer zal moeten betalen en in de HLN Streamingwijzer ontdek je vervolgens waar je vandaag nog de goedkoopste én kwalitatiefste formules kan vinden. -
PREMIUM8
Dit moet je doen als jouw nieuwbouw gebreken heeft: “Bij de voorlopige oplevering gaat de tienjarige aansprakelijkheid van aannemer en architect in”
-
Livios
“We bewaakten streng ons budget”: Sally en Dirk geven oude bouwmaterialen nieuw leven in fossielvrije kaswoning
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
Vragen gasten bij je thuis vaak om het wifiwachtwoord? Gelukkig is het vandaag kinderspel om dat wachtwoord te delen en hoef je niet meer telkens op zoek naar het boekje van je provider – omdat niemand erin slaagt dat complexe wachtwoord te onthouden. Maar hoe makkelijker het delen van je wifinetwerk is, des te meer risico’s eraan verbonden zijn. Independer.be verklaart. -
PREMIUM2
Te mooi om waar te zijn? Carrefour belooft klanten via nieuwe app 20 euro cash om thuis te koken
‘Kook en verdien geld.’ Het is de opvallende belofte van ‘Coco Cooking’, een populaire Franse app die supermarktketen Carrefour nu ook in ons land lanceert. Hoe werkt het systeem precies? Maakt het z’n belofte waar? En waar zitten de addertjes onder het gras? -
Livios
Bakken regen deze week: hoe vermijd je vervuild water in je regenput?