‘We zijn de noodknop al aan het induwen’
Bristol
‘Simpel gezegd: een no-deal-scenario is een directe bedreiging voor Airbus’ toekomst in het Verenigd Koninkrijk’, zo zei Airbus-topman Tom Williams vrijdag tegen de BBC. ‘We zijn gefrustreerd en bezorgd over de situatie en het gebrek aan duidelijkheid.’
Airbus, de grootste bouwer van passagiersvliegtuigen ter wereld, heeft 25 vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, waar 14.000 mensen werken. Daarnaast zorgt het bedrijf voor meer dan honderdduizend banen bij toeleveranciers. Jaarlijks brengt het bedrijf zo’n twee miljard euro in het laatje van de Britse belastingdienst.
Quaedvlieg, die gedelegeerde is van VNO-NCW in Brussel, vindt het niet vreemd dat Airbus gefrustreerd is over de trage Britse besluitvorming. ‘Zij zijn afhankelijk van het EASA, het Europees agentschap voor veiligheid van de luchtvaart. Dat agentschap controleert of vliegtuigonderdelen aan de veiligheid voldoen. Als hierover bij de Brexit geen overeenstemming wordt bereikt, mag Airbus allerlei producten niet meer gebruiken’, aldus Quaedvlieg.
De Britse politiek heeft het aan zichzelf te wijten dat Airbus dreigt te vertrekken, stelt Quaedvlieg. ‘De Britse politiek is zo met zichzelf bezig, dat ze geen tijd neemt om oplossingen voor bedrijven te vinden. Op den duur zegt zo’n bedrijf: het is te laat. De onzekerheid duurt te lang.’
Airbus bereidt zich nu noodgedwongen voor op het slechtste scenario. ‘We zijn de noodknop al aan het induwen’, aldus Williams tegen de BBC. Het bedrijf stelt een ultimatum: de komende weken moet er helderheid komen over de toekomstige Brexit. Airbus denkt na over het verplaatsen van zijn productie. ‘We kunnen niet doorgaan in deze onzekerheid.’
Het verplaatsen van de productie is niet goedkoop voor Airbus, dat een altijddurende concurrentiestrijd voert met het Amerikaanse Boeing.
onzekerheid
Volgens Quaedvlieg heeft niet alleen Airbus last van de onzekerheid. ‘Ik hoor het ook van farmaceutische bedrijven. Zij bereiden zich voor op een no-deal-scenario, bijvoorbeeld door dubbele certificering aan te vragen op hun producten, in de Europese Unie en in Groot-Brittannië.’
Jürgen Maier, topman van Siemens in Groot-Brittannië, stelde woensdag tegenover Reuters dat ook zijn bedrijf last heeft van onzekerheid. ‘Een no-deal-scenario ziet er slecht uit.’
Er klinkt kritiek op de Britse regering. ‘Dit grenst aan plichtsverzuim van een overheid die zich altijd inzette voor het bedrijfsleven’, twitterde parlementariër Anna Soubry van de Conservatieve Partij.
De Britse regering is wel in gesprek met Airbus. ‘We luisteren naar hun zorgen’, zei een woordvoerster van de premier volgensThe Guardian.
Naar de mening van Quaedvlieg moet er eerst een transitieovereenkomst op tafel komen, zodat bedrijven weten waar ze aan toe zijn. <