Airbus en Bombardier gaan samenwerken om C-Serie op de markt te brengen
De Europese vliegtuigbouwer Airbus en de Canadese vliegtuig- en treinenfabrikant Bombardier zijn een samenwerkingsovereenkomst aangegaan voor de verdere ontwikkeling van de C-Serie, het nieuwe vliegtuig van Bombardier. Airbus neemt een meerderheidsbelang van 50,1 procent in het C-Serieprogramma. Dat maakten beide bedrijven bekend.
Bombardier raakte door de nieuwe vliegtuigenreeks in de financiële problemen. De ontwikkeling bleek duurder te zijn dan voorzien en het toestel kwam later dan gepland op de markt. Bovendien voerde de Verenigde Staten drie weken geleden een invoerheffing van 220 procent en een antidumpingheffing van 80 procent in op vliegtuigen van de Canadese constructeur, na een klacht van de Amerikaanse concurrent Boeing.
Tweede productielijn
De expertise van Airbus moet nu helpen om van het geplaagde vliegtuig alsnog een succes te maken en de kosten drastisch te verlagen. Het hoofdkantoor van de C-Serie blijft in Canada. Daarnaast wordt een tweede productielijn opgezet in Alabama in de Verenigde Staten, waar Airbus een fabriek heeft.
De nieuwe toestellen met 100 à 150 zetels zijn gemaakt voor middellange afstandsvluchten. Bombardier houdt 31 procent in handen, terwijl de provincie Quebec, een investeerder in de C Series, 19 procent zal bezitten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
-
Finnair past nummer 'ongeluksvlucht' 666 naar HEL(sinki) aan
Luchtvaartmaatschappij Finnair verandert op verzoek van bijgelovige passagiers het vluchtnummer van een toestel dat regelmatig, en ook vandaag (vrijdag de 13de), vliegt tussen de Deense hoofdstad Kopenhagen en de Finse hoofdstad Helsinki. Het gaat om vluchtnummer AY666 met de bestemming HEL (Helsinki). Volgens een zegsman associëren reizigers 666 met het getal van de duivel en HEL met het vagevuur. -
8
KIJK. Vanaf 2025 kan je naakt op cruise: “De gasten moeten zich wel aan een aantal regels houden”
Vanaf 3 februari 2025 kan je op naaktcruise. De reisorganisatie ‘Bare Necessities’ werkt hiervoor samen met Norwegian Cruise Line. Het zou gaan om een 11-daagse reis van Miami naar het Caribisch gebied op de 295 meter lange Norwegian Pearl. Wat je moet meenemen voor de cruise? Niet veel, als het van de reisorganisatie afhangt. -
-
Overstap op Dubai gaat volledig veranderen: immens vliegveld voor 260 miljoen mensen per jaar aangekondigd
-
Meer dan helft van Belgen kiest reisbestemming op basis van kostprijs
Meer dan de helft van de Belgen (53 procent) geeft aan dat de kostprijs van een vakantie de doorslag geeft bij de keuze van een bestemming. Pas daarna spelen factoren als zon en warmte, bezienswaardigheden, de lokale natuur en de nabijheid van de zee mee. Dat blijkt uit de jaarlijkse vakantiebarometer van Touring. -
Jobat
De winstpremie: wie krijgt het? Wanneer? En om welk bedrag gaat het dan gemiddeld?
Deed jouw werkgever het vorig jaar goed? Dan zit er voor jou als werknemer misschien wel een winstpremie in. Hoor je het donderen in Keulen bij het lezen van die term? Geen probleem: Jobat.be ging bij juridisch expert Ellen De Blende van Acerta Consult na wat je over dit topic moet weten. -
PREMIUM
Zes Europese reisbestemmingen verhogen hun toeristentaks: hoeveel moet jij extra betalen voor jouw vakantie?
-
PREMIUM
Alleen op reis? Toerisme-expert en touroperatoren geven tips om je vakantie zo goedkoop mogelijk te houden
-
KIJK. Je kan slapen in het huis van ‘Up’, en het hangt écht in de lucht
Airbnb pakt uit met een stunt: de app om overnachtingen te boeken brengt ‘iconische’ ervaringen naar gebruikers. Zo is mogelijk om te overnachten in het huis van de Pixar-film Up, dat écht in de lucht zweeft aan een kraan. Maar je kan met Airbnb ook slapen in het museum van Ferrari of Doja Cat laten optreden in je woonkamer. -
Weg met al die Instagram-toeristen: Japan blokkeert prachtig uitzicht op Mount Fuji met lelijk scherm
Een prachtige vulkaan die boven een simpele, ietwat lelijke kruidenierswinkel uittorent. Het absurde plaatje is de laatste jaren uitgegroeid tot een van de populairste Instagramspots ter wereld. Honderden vakantiegangers gaan hier dagelijks op de foto en veroorzaken daardoor immense drukte. Japan is dat meer dan zat en neemt nu een drastische maatregel om het prachtige uitzicht op Mount Fuji voorgoed te verpesten. “Sorry dat we dit moeten doen”, klinkt het. -
PREMIUM
“Relaxte luchthaven met lagere parkeerkosten”: doe je voordeel door te vliegen vanop een luchthaven net over de grens?